PR+HRY: Pozvánka (nejen pro autory): Komunita autorů moderních deskových her

Článek od: Lamanai - 10.01.2012

Když jsme byli malí caparti, na chudé pulty tehdejších papírnictví přišla edice deskových her, které jste si sami vystříhali a včetně krabice sestavili. To, že šlo ve většině případů o vykradené nápady z úspěšných zahraničních deskových her, v socialistickém Československu tehdy nikoho nezajímalo. Porušovat autorská práva bylo dokonce v rámci boje proti imperialistickému škůdci mlčky schvalováno. A nám tohle bylo úplně jedno - vždyť jsme si mohli zahrát hry, které se u nás nedaly jinak sehnat.

A také z toho důvodu nejednoho tvořivce při pižlání zakoupených kartonových šablon napadlo vymyslet si hru vlastní.

Po pádu železné opony u nás vzniklo pár nových her, například Mládkovo Soudruhu, nezlob se, težící z politického kontextu, osobitého humoru a jednoduchého principu “hoď kostkou a ťapej figurkou”.

Ze zahraničí sem ale po sametovém běhounu postupně začaly pronikat i moderní deskové hry. V poslední dekádě byl přitom vzestup těchto her nejmarkantnější. Vznikla řada deskoherních klubů, fanouškovských stránek, etablovali se zde noví vydavatelé, ale také začali vystrkovat růžky tuzemští autoři.

Od zrození nápadu v hlavě ke konečné realizaci projektu však vede nesnadná cesta, při níž teprve zjistíte, jak moc vážně to se svou hrou myslíte. Pokud překonáte úplně ty první překážky a podaří se vám vytvořit prototyp, můžete ho začít testovat s kamarády a rodinou. A už tady může přijít první rozčarování - zjistíte například, že je hra zdlouhavá, mechanismy nefungují nebo už někdo něco podobného hrál.

V České republice vznikl před několika lety projekt, ojedinělý nejen v evropském, ale vlastně i celosvětovém měřítku. V roce 2006 bylo založeno občanské sdružení CBG  (Czech Board Games, tedy Česká deskoherní společnost). Vzalo si za cíl sdružovat a podporovat nové talentované české a slovenské autory a pomáhat jim vydávat hry, které mají potenciál zaujmout deskoherní publikum. Vznikla tak stále sílící nezisková komunita, založená především na vzájemné spolupráci a těžící mimo jiné z úzkého kontaktu s výrobci her a herních komponent.

Portfolio vydaných her už je nyní velice slušné.

Nejde však v žádném případě o uzavřenou společnost. Naopak. Každoroční setkávání autorů deskových her a výběr toho nejlepšího nápadu vstupuje do dalšího ročníku. Máte-li v šupleti nějaké herní miminko, neváhejte se přihlásit. Více o našich setkáních, dílnách a samotné soutěži vyhlašované společně s občanským sdružením GOADA se dozvíte na stránce, kde odpovídáme na klíčové otázky.

Důležité je, že nemusíte být autorem. Uplatnění v komunitě najdou například ilustrátoři, grafici, psavci (pravidla, příběhy ke hrám) nebo testeři.

Informace k obrázkům:

V roce 2009 vyšla hra s fantasy tématem a originálními podmanivými kresbami samotného autora - Insula od Radima Jurdy.

V roce 2011 vyšly hned dvě hry: Jak nedostat infarkt od slovenského autora Vladimíra Brummera a Speedway Champion od Honzy Jalůvky.

V roce 2010 spatřila světlo světa hra plná intrik - Verona od Petra Chvala. Poslední obrázek znázorňuje víko od dnes již světoznámé (a deskoherní žebříčky oblíbenosti drtící) hry Through The Ages od nejslavnějšího českého autora Vládi Chvátila. Hra vyšla spolu s několika dalšími prvními vlaštovkami v roce 2006.

Přidat komentář