Přihlášení

Please answer the question

RECENZE: LEGO Praktická příručka pro každého stavitele, Allan Bedford

Článek od: Petr Simcik - 13.02.2013

Kousek másla namazaný na příliš velký krajíc, přesně to je můj první dojem z knihy Lego, praktická příručka pro stavitele. Musím konstatovat, že je to škoda, protože základ knihy je dobrý, plný zajímavých postřehů a to i pro člověka, který staví z Lega přes dvacet let. Naštěstí je to jen první dojem, napodruhé je mnohem lepší!

199aa73f525c274c1015dc6cb306d8fd

Kniha je rozdělena do několika částí, které vás provedou stavbou z Lega od úplných začátků. První kapitola, jakýsi slovníček, vás provede terminologií o níž běžný stavitel příliš nepřemýšlí, dokud nepotřebuje například objednat některý druh kostek z e-shopu. (A musím se pochlubit, že už jsem ji použil v Pražském Lego muzeu, kde mají k prodeji jednotlivé „kostky“.) Pro většinu domácích stavitelů jde ale o poměrně zdlouhavou a nudnou pasáž. Kromě terminologie totiž i stručně shrnuje i to proč je ta která kostička v systému Lego ta nejdůležitější a co všechno lze z takových kostek postavit (zdi, auta, letadla …) . Vesměs jde ale o vatu, ze které bude většina lidí co už někdy viděli Lego alespoň na obrázku a mají alespoň minimální představivost, nesvá. Naštěstí už na konci první kapitoly se objeví poměrně zajímavá část o poměrech a geometrii legových kostek. v zásadě vám proto nedoporučím tuto pasáž přeskočit. Jednak pochytíte terminologii, která se v celé knize používá a geometrie kostek se vám bude hodit při stavbě, i když pro zkušenější stavitele nepůjde o nic nového.

Druhá kapitola trpí vatovým neduhem v menší míře, nebo dokonce jenom zdánlivě. Jde o popis technik spojování kostek k sobě. Kapitola cílí hlavně na úplné začátečníky, kteří se ocitli před hromadou Lega a zřejmě ani nevědí co jsou ty barevné věci zač, přesto doporučuji ji úplně nezatracovat. Ač se mi, jako ostřílenému samoukovi, zdála tahle část naprosto nestravitelná a zbytečná, jak jsem posléze zjistil, i mě obohatila o některé nové postupy, které bych dříve nepoužil a bez nichž by byla dcerou požadovaná stavba sjezdovky a lyžařského vleku mnohem složitější, ne-li nemožná. Vida, ta řešení přímo bijí do očí a jsou naprosto primitivní, ale samotného by mě prostě nenapadla.

Několik následujících kapitol bych označil za to zajímavé srdce knihy. Přelévají se od teorie k praxi a zpět a to v závislosti na tom, jak moc velcí jste fandové Lega a kolik máte doma kostek. Ovšem i kdybyste neměli doma kostku žádnou a byla to tedy pro vás jen teorie, naleznete v ní jakési kouzlo. Tyhle kapitoly vás totiž zasvěcují do jednotlivých měřítek ve kterých se Lego staví. Nahlédnete tedy nejen do světa minifigurek, což je klasický Lego svět z krabic hračkářství, ale i pod povrch staveb v makro měřítku jak je znáte (minimálně z fotek) z Legolandu a uvěříte, že je možné postavit je opravdu čistě z Lega, bez nějakých podpůrných konstrukcí. Nahlédnete do minisvěta, který je o něco větší, než ten klasický minifigurkový, ale krásně vyhovuje stavbě modelů měst s funkční architekturou. A konečně navštívíte i mikrosvět jehož modely zvládnete postavit i s tou nejmenší sbírkou kostek. (Pro zajímavost – mikrosvět už Lego používá i u některých stavebnic v krabici, naposledy u planet z Lego Star Wars) Kromě klasických modelů vám praktické kapitoly představí ještě Lego Technic a jeho zapojení do vašich staveb a také tvorbu legových mozaiek všech velikostí.

Hlavní výhodou těchto kapitol je to, že vám umožní si vyzkoušet stavbu modelů v každém z měřítek a provede vás i fázemi plánování, které budou pro většinu z vás úplně nové. Ruku na srdce, kdo z vás nestaví odhadem podle hesla: Ono to nějak dopadne . Dokonce i u makroměřítka, na které nebude mít většina smrtelníků vlastnících tuto knihu dostatek materiálu, si budete moct vyzkoušet stavbu a konstrukci, když už ne obří sochy, tak jednotlivých dílů na ni.

Speciálně o plánování je pak desátá kapitola. Ta vás provede tvorbou modelu opravdu od prvopočátků až k hotovému plastovému dílu, které může putovat do vitríny, nebo do dětských rukou. A pokud byste toho náhodou neměli dost jedenáctá kapitola vám ukáže další možnosti co a jak s Legem dělat. Tady už to zase trochu drhne a dostavuje se pocit onoho řídkého nátěru, respektive nadměrného použití vaty, ale i tak vám dá kapitola minimálně námět k přemýšlení.

Mimo návodů ke stavbě pak na konci knihy naleznete kromě rejstříku kostek, který je sice nekompletní (to by ani v rozsahu knihy nešlo), ale dostačující i několik stran o třídění kostek a jejich uchovávání. Zde snad jen podotknu, že na to myslí asi každý, kdo má víc než dvě sady Lega, ale chce to svatou trpělivost a také počkat až odrostou děti, protože ty kupodivu nemají pro přesné třídění podle tvarů a barev vůbec pochopení. Zatím jsem rád, když alespoň Lego skončí v kontejneru na Lego.

Lego, Příručka pro každého stavitele mě mile překvapila. Přistupoval jsem k ní s velkou skepsí, protože po zběžném prolistování vypadala jako návod pro někoho, kdo má nižší úroveň než začátečník, ale po jejím přečtení musím velice rád uznat, že jsem se mýlil. (A může za to hlavně nešťastně vybraná ukázková kapitola, která prostě neobstojí bez kontextu.) Možná by mohla být o třetinu užší a ničemu by to nevadilo, ale zdatný stavitel nastavované nudné pasáže prolétne a začátečníkovi třeba tak nudné nepřijdou. Knížka není univerzálním návodem s tipy a triky. Je spíš průvodcem, jak to dělají profíci. Jak staví ty velké i ty nejmenší sochy, jak plánují, jak shánějí materiál a jak lego třídí a schraňují. Nenaučí vás postavit stavby jako přes kopírák, ale ukáže cestu a to je mnohdy důležitější. Jestli dojdete do mikrosvěta, zůstanete u figurek, nebo vyšplháte až na vrchol a naplánujete i postavíte Boeing 747 v měřítku 1 ku 1 je na vás. teorii už k tomu máte.

LEGO Praktická příručka pro každého stavitele

Autor: Allan Bedford
Žánr: hobby