RECENZE: Gwent - Výtvarné umění zaklínačské karetní hry

Článek od: Marek Mika - 08.01.2018

Fanouškovství má v různých stádiích pohlcení mnoho podob. Od sběratelství licencovaných předmětů přes výzdobu příbytku tématickými doplňky až k učení se jazyků imaginárních národů.

Když roku 2015 vydalo polské herní studio CD Projekt Red dlouho očekávaný poslední díl zaklínačské trilogie, hráčská komunita byla ohromena a dlouhou dobu se diskuze netočily kolem jiného tohoto tématu. Až pozoruhodně často se však kromě úžásného příběhu a hratelnosti začaly objevovat zmínky o minihře, kterou si je možné s AI v Zaklínači 3 zahrát. Nejednalo se totiž o žádnou blbůstku, ale o přesně tematicky zapadající karetní hru Gwint, jíž znali čtenáři už i z knížek. Ta si v putykách severních království získávala rychlostí laviny své příznivce. Sbírání a směnám karet do svého balíčku propadla nemalá část hráčů a brzy se začaly rojit požadavky na samostatné vydání plné hry, jako je třeba Heartstone. A protože CDR na své fanoušky myslí, vydal tento rok plnou verzi upraveného Gwintu s anglickým názvem Gwent. Ten se ujal i mezi ostatními jazyky, protože Gwent je trochu odlišný, než standardní Gwint, čili za výměnou písmenka stojí i odlišné účinky karet a několik herních režimů.

Perfektní vizuální zpraocvání této hry si vyloženě říkalo o vlastní artbook, a tak jeho uvedení na trh nebylo velkým překvapením, avšak velice potěšilo. Kniha je vydávána pouze ve vázané variantě a od počátku působí velice solidním dojmem.

Na 248 stranách se čtenáři otevírá fantaskní barevný svět nádherných kreseb, které jej provede skrz pět karetních balíčků hratelných frakcí, šestou kapitolou zabývající se neutrálními kartami a sedmou o zvláštních kartách. Je důležité si uvědomit, že se jedná přesně o to, co název hlásá, čili v knize nikde nenaleznete popisy účinků karet nebo tipy na taktiky. Osobně mám rád, když artbooky obsahují i tyto dodatkové pasáže, na druhou stranu musím uznat, že by mohly působit rušivě. Kresby tedy doplňují pouze předmluvy k jednotlivým frakcím a následně popisky k samotným kartám, které ale mají vyprávěcí charakter pro doplnění znalostí pozuadí, z nějž tato hra čerpá. Kresby/malby jsou standardně celostránkové, ostré se sytými barvami a jemným rastrem, který nás začne rušit teprve až při opravdu podrobném prohlížení všech detailů. Ani pak však naštěstí není nijak výrazný. Knha tedy nedisponuje občasnými chybami, jež bylo možné viudět v publikaci Zaklínač a jeho svět, kde byly některé obrázky neostré a kazily tak celkový dojem.
Kniha má i úctyhodnou hmotnost, což Vám navodí pocit, že držíte opravdu bytelný kus.

Doplňující vyprávění je snadno srozumitelné se zajímavostmi a citacemi z hry či knih, což jedny potěší, že se dozvěděli něco navíc, a druhé zahřeje při vzpomínce na chvíle strávené se Zaklínačem.

Knihu hodnotím jedině kladně. Pro fanoušky Zaklínače, nebo i pouze samostatné hry Gwent (což stejně bude ve výsledku ta samá cílovka), ji mohu s čistým svědomím jedině doporučit. Jenom od ní nesmějí čekat to, čím není, jak jsem psal výše.

Gwent - Výtvarné umění zaklínačské karetní hry

Výtvarná vedoucí: Katarzyna Redesiuk
Autoři popisků: Marcin Batylda, Travis Currit, Borys Pugacz - Muraszkiewicz