RECENZE: Natalja Ščerba, Srdce času

Článek od: Karolína Poláčková - 25.07.2018

Po honu za sedmi kouzelnými klíči se v druhém dílu časodějné série mladí hrdinové vrací do „obyčejného“ lidského světa Ostaly, aby zabránili srážce s jeho kouzelným dvojčetem Eflarou. I země má ale své magické zástupce, kteří hájí vlastní zájmy a chtějí mít rozhodující slovo v záchraně světa.

Stohodinová časová propast, kterou od sebe v dávných dobách velký časoděj Eflarius oddělil Ostalu a Eflaru, se zkracuje. Stejně jako v jeho dobách je třeba, aby sedm klíčníků stanulo v kruhu kolem magického Šarlatového kvítku a společně vyslovili přání, kterým časovou propast obnoví. Eflara, budoucnost země obývané lidmi, by jinak zanikla. Časodějové nežijí ale jen na Eflaře – duchové, jejich odvěcí nepřátelé žijící v tajnosti na Ostale, cítí svou příležitost. Nejvyšší duch země Astragor se ujímá klíčníků, které má dovést až k úspěšné obnově časové propasti. Klíčníci na osudový okamžik čekají na obyčejném sportovním táboře. Vasilisa odhaluje nejen další časodějnické schopnosti, ale také něco z vlastní minulosti. Mnohé ale nadále zůstává skryto – nejen věci minulé, ale i záměry hráčů, kteří se snaží klíčníky ovlivnit.

Pokračování série nabízí čtenářům mnohem lepší vhled do reálií než první díl. Pravidla magie začínají dávat smysl, nejsou tak matoucí, a zároveň autorka více rozvíjí politiku světa. Zodpovídá otázku rozdělení společnosti, včetně tajemných duchů obývajících Ostalu. Platí, že čím víc se Vasilisa naučí, tím více se toho dozvídají i čtenáři. Lze v tom vidět příslib pro další díly série, kdy hlavní hrdinka snad konečně započne pořádné hodinářské studium. Nezbývá než si počkat, jak moc do hloubky nakonec autorka při budování světa půjde - zatím nám totiž nabízí spíš nahodilé informace, jejichž propojení je jen lehce načrtnuto. Jak je vlastně možné, že časodějové ovládají čas, kde se vlastně všechna magie bere - to jsou záležitosti, jejichž řešení by reálie znatelně obohatilo.

Srdce času zdatně připravuje půdu dalším pokračováním a nabízí mnoho otázek do budoucna, přičemž však nezapomíná svědomitě zodpovědět ty, na které čtenář čeká už od prvního dílu. Děj už totiž netěží pouze z tajemné minulosti, která na své tajemnosti postupně ztrácí, ale obrací se vpřed a začíná se komplikovat. Dějové pasáže ze sportovního tábora jsou jednoznačně slabší – naopak dění mezi časoději, včetně toho politického, patří k tomu nejlepšímu. Vytváří dobré pozadí pro celý příběh a do budoucna má velký potenciál – ať už Vasilisiny netušené schopnosti, střet s nepřáteli, které si po cestě vytváří, nebo pravá agenda jejího otce.

Ačkoli finále mělo být osudovou událostí, postrádalo pořádný spád a odehrálo se pouze na prostoru několika stran. Mohlo být delší i propracovanější, přesto nepostrádalo špetku dramatu. Autorka si připravila slušný základ na pokračování, i když nenechala Srdce času skončit úplně otevřeně, na rozdíl od prvního Klíče k času. Díky cílení na mladší čtenáře je kniha členěná spíš do kratších epizodních úseků, zato se ale čte příjemně a plynule. Hlavní hrdinka se stává sebejistější, přesto je z textu nadále cítit určitá naivita – navzdory tomu i dospělé postavy mají většinou rozumné motivy. Mezi literaturou pro mládež je Srdce času zkrátka solidním počinem, kterého se rozhodně nemusí ani dospělý čtenář zaleknout – i přes určité mouchy i druhý díl nabízí milý, odpočinkový příběh, který dokáže zaujmout.

Natalja Ščerba – Srdce času (Časodějové, 2. díl)
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 376, vázaná