RECENZE: Maggie Stiefvaterová, Zázraky padlých svätých

Článek od: Jozefa Pevčíková - 08.04.2019

Je odvážne spojiť v jednej vete pojmy young adultmagický realizmus. Buď vás odradí slovo „realizmus“ pripomínajúce časy povinného čítania, alebo vidina bestsellerovej bubliny Hunger Games alebo kníh Johna Greena. Napriek tomu to vydavateľstvo Slovart urobilo a po tetralógii Havraní cyklus nám ponúka už piatu knihu Maggie Stiefvaterovej s poetickým názvom Zázraky padlých svätých.

„Po zotmení počuť zázrak na diaľku.“

Predstavte si, že máte problém. Kdesi hlboko vo vašom vnútri sa zbiera temnota, ktorá vám nedá pokoj a znepríjemňuje každý deň vášho života. Na prvý pohľad sa zdá, že sa s tým nedá nič urobiť, no potom sa dozviete o rodine svätcov, tajomných Soriovcov, ktorí vás vykonaním zázraku dokážu tejto temnoty zbaviť. Musíte len mať odvahu pochopiť ju a postaviť sa jej čelom.

Púšť v americkom štáte Colorado, 60. roky dvadsiateho storočia. V malom mestečku Bicho Raro, ktorého meno hovorí za všetko, naozaj Soriovci žijú – a spolu s nimi desiatky pútnikov, ktorí sa chcú svojej temnoty raz a navždy zbaviť. Niektorým sa to podarí hneď, iní v Bicho Raro trávia dlhé mesiace. Na boj s vlastnou, zhmotnenou temnotou sú totiž po vykonaní zázraku sami – ak by im ktokoľvek zo Soriovcov pomohol, podľahol by vlastnej, oveľa zložitejšej a nebezpečnejšej temnote. Ibaže Daniel Soria, hlavný svätec rodiny, toto pravidlo poruší a všetko v ospalej jednotvárnosti púšte sa dáva do pohybu.

„Púšť nebola zvyknutá podliehať sympatiám alebo sentimentálnosti, ale jeho oddanosť ju dojala a prvýkrát po veľmi dlhom čase niekomu opätovala lásku.“

V tomto bode je zrejme nutné vyjasniť si, čo od YA knihy očakávame. Pokiaľ je to množstvo akcie a silná romantická linka, Zázraky padlých svätých definíciu nespĺňajú. Hlavné postavy síce ešte stále spadajú do kategórie „násťročných“ a dokonca príde aj na prvú lásku, no témy a myšlienky, ktoré Stiefvaterová v knihe rozvíja, sú univerzálne a aktuálne pre všetky vekové kategórie. To, čo z knihy robí young adult, je preto skôr priamočiarejší spôsob ich vyjadrenia.

Aj v tomto prípade však kniha klame telom. Stiefvaterovej štýl je poetický, plný metafor a dynamických opisov, z ktorých slovo za slovom presakuje radosť z rozprávania, bohatá fantázia a miestami jemný „pratchettovský“ humor. Našťastie však kniha zostáva čitateľnou a vďaka príjemnému tempu a originálnym nápadom neunaví, ale naopak – pripúta.

Poetiku veľmi zdarne zachoval aj preklad Gabriely Patkolovej – hoci sa na pár miestach zdá, že mohla použiť aj vhodnejšie, menej výstredné slovo, práve táto pestrosť výrazov je pre Stiefvaterovej text typická a verne opisuje podivuhodné Bicho Raro a jeho obyvateľov. Veta „Prišla noc a hviezdy sa vyšuchtali von,“ sa pre mňa stala najlepším úvodom kapitoly vôbec.

Fantáziu autorky, ako aj priznanú inšpiráciu velikánmi magického realizmu, najlepšie odrážajú samotné postavy. V Bicho Raro žijú pútnici, ktorých temnota nabrala rôzne formy – padre Jiminez s hlavou kojota, Jennie, ktorá môže opakovať len to, čo povedia iní či dvojičky spojené čiernym hadom. Ani Soriovci nezaostávajú – Francisco túži vypestovať čiernu ružu, s dcérou sa dohovára tajným jazykom, ktorý tvorí pískanie a matematika, Antonia stále zúri a Eduardo sa bojí mačiek, ktoré mu ležia na tvári a udusia ho v spánku.

Hoci sa zdá, že je tých nápadov a nezvyčajných úkazov v knihe priveľa, opak je pravdou. Zázraky padlých svätých sú jednoducho krásna kniha – a to pri pohľade na celok, rovnako ako pri pohľade na detaily. Preto vám jej prečítanie rozhodne odporúčam. Vychutnáte si text samotný, ale aj myšlienky v ňom ukryté – a možno sa vám pritom podarí zbaviť nejakej svojej temnoty. Pretože, ako Stiefvaterová píše, je oveľa jednoduchšie ukázať a riešiť temnotu ostatných. Ale pochopiť tú svoju a postaviť sa jej tvárou v tvár, to chce odvahu a niekedy aj pomoc druhých.

Možno aj v tom je tá mágia.

Maggie Stiefvater: Zázraky padlých svätých

Vydavateľstvo: Slovart