Darren Shan není na našich stránkách žádným nováčkem. Pravidelně vás zásobujeme recenzemi z jeho nejslavnější upírské ságy upírova pomocníka Darrena. Dnes zde máme ovšem něco naprosto odlišného a v rámci spisovatelovy tvorby ojedinělého ve všech směrech. Procesí mrtvých je prvním románem, který je zaměřen na dospělé publikum.
Až doposud jsem o ní čítal v knihách těch největších klasiků, jako je například Shakespeare, nebo slyšel její uchu lahodící rýmy. Ano, mluvím o lásce. Nikdy jsem neměl tu čest ji poznat, až doteď. Každičkým kouskem mé bytosti prahnu po onom památném citu, který k sobě cítili Romeo s Julií. Netrvalo dlouho a já ji skutečně poznal. Zprvu byla skutečně nádherná a nemohl jsem se jí nabažit...
V prvním díle Madame Okta se Darren Shan se čtenáři seznamoval a lehce jim naznačoval, co všechno od něj mohou očekávat. Depresivní náladu, děsivé výjevy jako z mysli chorého šílence, magickou poetiku Tima Burtona a neskutečný svět plný těch nejpodivuhodnějších kreatur, které ani v té nejlepší fantasy neuvidíte. Tohle všechno hezky stručně předhodil davu a čekal, jak si s tím poradí. Výsledek dopadl skvěle, a tak si autor v pokračování, které přímo navazuje na díl předcházející, mohl dovolit cokoliv. Ovšem na to, co předvedl, se nemohl připravit vůbec nikdo.
Moc rád bych přeskočil zbytečné představování a začal vyprávět tam, kde se stal zásadní zvrat. Ale to nejde, každý příběh má svůj začátek a konec. Ten můj má konce dva. Záhy pochopíte. Určitě jste někdy přemýšleli nad tím, jaké to je být tvorem noci, upírem, chcete-li. Nenalhávejte si, když jste byli malé děti, tak ve vás představy o postavách s tesáky budily hrůzu a zvědavost zároveň.
K restaurování autíček mě, přiznám se, dovedl můj sobecký cíl - zrestaurovat si autíčka mého dětství, zničená jak ode mě, tak od potomků. On když angličák prochází rukama třech dětí po dobu třiceti let, tak je to na něm setsakra znát.