RECENZE: BIZARROPOLIS, Ed. Kristina Haidingerová, Roman Bílek

Článek od: Tereza Kučírková - 14.12.2022

Na začátku této knihy stála soutěž ohlášená na stránkách HorrorConu. Výzva lákala autory na vydání jejich počinů ve spolupráci s nakladatelstvím Carcosa. Zadání bylo jednoduché i nesmírně složité, a to vymanit se ze všech škatulek.
Bizarro fiction má svou kolébku v zámoří a zrodilo se asi před patnácti lety. Jedná se o žánr oslavující čirou fantazii bez limitů, nic zde není nemožné. Kromě těch nejpodivnějších zákoutí fantastiky ale používá i prvky dalších literárních směrů. Výstupem jsou díla nadmíru originální, podmanivá a velmi často pobuřující až nechutná. V úvodu stojí za to zmínit duchovního otce bizarra Carltona Mellicka III., jehož povídka byla přeložena jako třešnička na závěr této antologie.
Pro tuzemský trh Carcosa vydala v rámci své edice Club Bizarre několik překladových kousků. U českých autorů se ale tento směr teprve pomalu zabydluje a byla vydána jen hrstka románů nesoucích nálepku žánru nebo výstřední prvky splňující jeho definici. V prologu Bizarropolis je stručně a přehledně popsána historie bizarra v zahraničí i u nás a také motivace pro vytvoření této antologie.

A co tedy od knihy můžete čekat? Všechno. Ale jako naprosto všechno. I to, co byste nikdy v životě číst nechtěli (s nadsázkou). Jedna povídka vás srazí na kolena humorem, další vyděsí k smrti, zjistíte, jak nebezpečné je vystoupit na benzince z dálkového autobusu nebo nevážit si vlastního zubaře. Taky si přečtete o několika verzích budoucnosti.  Třeba o té, kde je možné nechat se rozložit na díly a přibalit k sobě IKEA manuál. No, nebyl by to báječný vánoční dárek? Nebo o té, kde robotičtí Kapustňáci útočí na lidstvo, nebo možná to tak úplně lidstvo není. Co však platí o každém příběhu v knize, vždy je v něm jiskra podivnosti, zrnko nevšedna, které z něj dělá jedinečný zážitek.

Tři povídky mě zaujaly a zůstaly v paměti o něco víc než ostatní. Proto bych je chtěla blíže představit, ale jen natolik, abych jim nesebrala pointu nebo kouzlo. Je to však můj osobní výběr, rozhodně nechci říct, že by ostatní povídky byly méně čtivé.
Petr Boček – Legenda o truchlivém mořském bohu
Docent Růžička nás uvítá ve svém pohodlném životě. Má krásný dům a milující rodinu. Navíc v Čechách sousedících s mořem, které k nám přihrály klimatické změny. To by se mu ale nesměla do cesty připlést zvrácená evoluce, nechtěná nesmrtelnost a kamion. Tohle civilní vyprávění provází dějem v pokrouceném světě jakoby nic a ve svém závěru velmi plynule snoubí nečekané vyvrcholení života docenta Růžičky s legendou. A právě tímhle mix čisté stylistiky a popisu denních událostí s podivuhodnou snovostí truchlivého mořského boha mě velmi zaujalo.
Martin Novák – Muž v bedně
Osamělá studentka, mladá a naivní, prochází svým životem takřka bez zájmu. Až pak se objeví on, muž jejího života. Tisíckrát vyprávěný příběh, klasika. Jenže tenhle muž je v bedně. Nesmírně povedená povídka by mohla sloužit jako bizarro pro začátečníky. Všechno je normální až na jeden aspekt, který pro čtenáře ze stránek ostře ční jako rohy zmíněné bedny. Sakra, proč je v bedně? A jak jako v bedně? Kde je upevněná? A jak mají sex? Martin Novák nutí čtenáře klást si nesčetně otázek a právě tím se mi příběh vryl do paměti. Na některé dá čtenářům odpovědi, ne však na všechny.
Ivan Adamovič – Krev ve městě
Miranda, Samantha, Charlotta a Carrie se vesele prohánějí v podpatcích a šatičkách po Manhattanu. Probírají své nejnovější objevy i trvalé vztahy, nejúčinnější diety nebo třeba nejlepší lubrikanty. Avšak do tohohle New Yorku propašoval autor jednu bytost, svůdnou, sexy, ale i dost nelidskou a nechutnou. A je to dost síla.

Myslím, že představit českým čtenářům nově vznikající žánr tímto způsobem byl skvělý tah. Plejáda povídek ho totiž dokázala ukázat v odlišných podobách a mnohem pestřeji, než by tomu bylo u románu nebo novely. Všechny texty spojuje nesmírná hravost a originalita, kterou nelze nehltat. Ať už je to poutavostí příběhu nebo až nevolnost vyvolávající odporností, tuhle knížku zkrátka nelze odložit.

Bizarropolis
Sestavili: Kristina Haidingerová a Roman Bílek

Žánr: Bizarro