RECENZE: Jan Č. Galeta, Šíp v zádech

Článek od: Štěpán Jura - 18.03.2012

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdyby se do jednoho charakteru slili Ezio Auditore da Firenze, Geralt z Rivie, troška Batmana a Leliany z Dragon Age (s tělem poslední jmenované)? A zasadil se do Benátek se vším, co k tomu patří – s mocnými rody, intrikami na každém kroku a všudypřítomnými vodními kanály? Přihoďte k tomu pár mágů, trpaslíků, půlčíků a nějakého toho skřeta, zamíchejte, nechte chvilku podusit, a co se nám uvaří? Šíp v zádech.

Takhle nějak vypadá město Erin, v němž působí asasínka Vločka. Ve dne je členkou jednoho z nejbohatších rodů, avšak v noci se proměňuje v nájemného vraha. Ač zabiják, Vločka má hodně vysoký morální kodex, a když celému Erinu hrozí nebezpečí od zlých sil, neváhá naše sličná asasínka využít svých schopností pro jeho záchranu.

Tím by se dal ve zkratce charakterizovat celý děj, který se během knížky nezmění. Je tu Vločka, její spojenci a nepřátelé. Skupina Á se snaží vyřídit skupinu Bé a naopak. Hotovo. Zní to jednoduše a přímočaře? Ono to bude tím, že základní kostra opravdu je jednoduchá a přímočará až hanba. K tomu přidejme jen pár hlavních postav a nějakou tu akci a jsme doma. Tedy v Erinu.

Šíp v zádech to však umí proměnit ve výhodu. Postav je pár, ale jsou sympatické. Příběh není moc košatý, ale zase svižně odsýpá a nedává nám čas se nudit. Tomu dopomáhají i povedené akční scény, intriky (byť by si jich kniha zasloužila krapet víc), nějaká ta zrada a čtivý jazyk.

Pokud chcete jen oddechovou akční městkou fantasy, dostanete ji. Pokud chcete něco víc, poohlédněte se jinde. Nemusíte se ale obávat, že když je Šíp v zádech první díl trilogie Stíny Erinu, nedostanete plnohodnotný knižní zážitek. Kniha funguje samostatně, ačkoliv konec jasně naznačuje, že Erin se klidu hned tak nedočká. Není třeba se ani zatěžovat s tím, že se jedná o příběh z herního světa Asterionu – k orientaci v knize ho znát vůbec nemusíte. A pokud byste se v ní přeci jen ztráceli, na konci je abecední rejstřík reálií. To však není jediný bonus, který Šíp v zádech má. Obsahuje i pár moc pěkných ilustrací od Tomáše Zahradníčka .

Asterion: Stíny Erinu - Šíp v zádech
Galeta, Jan Č.
Nakladatel: Mytago