Přihlásit se k odběru zdroj Fantasy Planet Fantasy Planet
vše o fantasy, sci-fi a hororu na jedné planetě - nejvíce informací o dění na české fantasy scéně
Aktualizace: před 6 hodin 48 min

Cech objevitelů: Do Shambaly, ať je kdekoliv

24. Březen 2017 - 14:25

Když se vám dostane do rukou první díl cyklu Cech objevitelů s podtitulem Cesta do Shambaly, první, co vás rozhodně zaujme, je jeho velikost. Úctyhodný špalík, takřka osmisetstránkový, v pevné vazbě už působí pořádně bytelným dojmem. Obálka připomínající staré verneovky vyvolává mrazení v zádech, a to jste ještě knihu ani neotevřeli. A když už ji otevřete, dýchne na vás i přes její novotu záhadami starých časů. Nažloutlé stránky připomínají staré spisy, takže po celou dobu čtení máte pocit, že nečtete knihu vydanou v novém tisíciletí, ale starý deník z cest.

 

Záhada textem i obrazem

Další a hlavní devizou knihy, která ji odlišuje od běžné knižní produkce, je její struktura. Kniha není jen textem doplněným o obrázky, ale kombinuje román s komiksem. Části hlavně popisné jsou psané textem, zatímco jakmile je více dialogů nebo se děj zrychluje, přichází ke slovu Rick Ross a jeho komiksové kresby.

Děj prvního dílu Cechu objevitelů je zasazen do období první světové války. S ní má ale málo společného. Vypráví příběh jednoho z členů cechu, Arthura Ogdena, který v touze za slávou vyráží do země věčného ledu, aby objevil severní cestu. Nepochodil. Sice jako jediný z celé výpravy přežil, ale z toho, co se na severu událo, si nepamatuje zhola nic. A jeho tělo navíc začíná záhadně chátrat. Povolá tedy svého bratra, majora Ogdena, velitele Páté dragounské gardy, aby mu pomohl nalézt místo, které za těmito záhadami stojí. Tím místem je tajemné město Shambala, objevující se různě po světě.

 

Cíl v mlze

Základní zápletka zní jednoduše, ale opak je pravdou. Hrdinům se staví do cesty další a další peripetie, potkávají stále nové postavy a ne každý je tím, kým se zprvu zdá. A zde se dostáváme k prvnímu problému románu. Nejen, že příběh postrádá jednoho hlavního hrdinu, se kterým by se čtenář mohl sžít, ale postav je tu opravdu velké množství. Navíc – některé v sobě skrývají i více osobností a nikdy nelze čekat, která z nich zrovna promlouvá do děje.

To celý příběh zamotává o dost více, než by muselo. Příběh nabobtnává, hlavní cíl se topí v mlze a zákonitosti světa jsou stále více a více rozmělňovány. Skoky v ději mezi jednotlivými kapitolami a občasný výkyv v logice přehledu o ději také příliš nepřidává.

První díl cyklu Cechu objevitelů je rozhodně pozoruhodnou knihou; zároveň ale také trochu rozporuplnou. Na jednu stranu uchvátí svým zpracováním, kombinací s komiksem a atmosférou. Na stranu druhou pak zamotá hlavu nepřehledným příběhem. Rozhodně ale zanechá v každém, kdo se do ní pustí, hluboký dojem.

 

Jon Baird, Kevin Costner: Cech objevitelů – Cesta do Shambhaly
Vydal: Omega, 2016
Ilustrace: Rick Ross
Překlad: Marek Čtrnáct
Počet stran: 784
Formát: váz.
Cena: 599 Kč

Brain Storm čili Hledejte, jak je spojit

22. Březen 2017 - 16:00

Je nám jasné, že ať už to sem napíšeme nebo ne, část hráčů si řekne, že horká novinka Brain Storm je něco jako Krycí jména, a tudíž ji vlastně nepotřebují. My ale nechceme dokazovat, v čem se Brain Storm od Krycích jmen liší, nechceme ani pátrat po tom, která hra byla první a kdo od koho tedy vlastně „opisoval“, protože nic takového se stát vůbec nemuselo. Ne, my chceme jen popsat, o čem a jaký Brain Storm je a proč si ho zahrát.

Maximálně můžeme poznamenat, že Brain Storm je v principu něco jako Krycí jména na cesty.

 

Váhy + policista = spravedlnost

V krabičce najdete „jen“ 120 karet s jednoduchými obrázky. Namátkou, jak je po zamíchání otáčíme: kalhoty bermudy, kolo sýra, had, ostrov s palmou, mravenec, jásající chlápek, klapka, otevřená pusa s vyplazeným jazykem, váhy, policista, paprika, kulová bomba se zapáleným doutnákem, klobouk, přeplněná popelnice… Superjednoduchá hra spočívá v tom, že vždy devět těchto karet se otočí lícem na stůl a všichni hráči současně hledají slovo, slovní spojení, termín v přeneseném smyslu, ale i třeba název filmu nebo knihy, kterým by dva z těchto obrázků spojili. Například výše zmíněné kraťasy s ostrovem lze spojit slovem dovolená a hada s kloboukem jménem Indiana Jones. Dítě a kalendář mohou dát dohromady narozeniny. Diamant a silueta pracujícího dělníka anotují tvrdou práci. A tak dále a tak podobně.

Nikdo na nikoho nečeká, kdo to ví, odpoví. Pak je na ostatních hráčích, aby spojení schválili – pokud se tak stane, dotyčný uzme obě karty a doplní dvě nové, pokud ne, nic se neděje, jede se a hledá dál. Konec přichází zcela neoriginálně po odebrání všech karet a ještě neoriginálněji vyhrává ten, kdo jich má nejvíce.

 

Okno + noc = výhled do budoucnosti

Návod ke hře zabírá pět stran jen o málo větších než jsou vlastní karty, což sice umožňuje jej superrychle vysvětlit ostatním spoluhráčům, ale na druhou stranu nevymezuje ani ty nejmenší mantinely, která spojení uznat a která ne. Se slovem rozvod a ukázáním na obrázky bomby a svatebního dortu asi mít problémy nebudete, ale když tentýž dort spojíte s dveřmi otevřenými do temnoty a prohláste „svatba“, možná s vámi někteří ženatí nebudou (smět) souhlasit. Ale všechno je o dohodě a předpokládejme, že lidé ochotní usednout spolu ke hracímu stolu se dohodnout chtějí.

Brain Storm boduje faktem, že nikdo na nikoho nečeká a všichni hrají současně, a také snadnou přenositelností a použitelností například i ve vlaku nebo na zadní sedačce v autě – ano, na rozdíl od Krycích jmen. Navíc pochopitelně platí, že při dobrém zamíchání karet je každá hra jiná – ale přesto doporučujeme dohodnout si zákaz stejných spojení při sérii her, neboť náhoda je prase + kojenecká láhev.

Pokud si chcete zapřemýšlet a pohrát se slovíčky, aniž byste museli čekat, než přijdete na řadu, tak vám prostě tenhle levný balíček karet přijde hodně vhod.

 

Brain Storm
Autor: Haim Shafir
Vydal: Piatnik Praha s.r.o.
Počet hráčů: 2-10
Doporučený věk: 12+
Doba hry: 15 min.
Cena: 199 Kč

Ú.P.V.O. 7 a 8 v edici Na přání

22. Březen 2017 - 14:29

Autor dost možná neprávem proslulejšího Hellboye Mike Mignola vymyslel dnes už legendárního rohatce v roce 1993. Svět vymyšlený pro komiksy s Hellboyem postupně zaplňoval dalšími sériemi, a to zejména „Ú.P.V.O.“, které počtem dílů a odboček Hellboye překonalo.

Čtenáři i sám Mignola byli zvědaví na další osudy ostatních členů bývalého Hellboyova týmu. Proto nejprve vznikly dvě knihy povídek Dutozem a Duše Benátek, ve kterých si Mignola testoval možnost existence příběhů Hellboye bez Hellboye a vybíral tvůrčí tým. Série tak fakticky začíná až třetí knihou Žabí mor. Tvůrčí tým se ustálil při tvorbě čtvrtého dílu série s názvem Smrt, kdy k tvůrci Miku Mignolovi, výtvarníku Guy Davisovi a koloristovi Dave Stewartovi přibyl scenárista John Arcudi. Jak se v reakcích čtenářů ukázalo, byla to velmi šťastná volba. V Itálii narozený scenárista se podílel i na všech pokračováních této série  a na dalších příbězích z Mignolova universa. Ú.P.V.O. dala Mignolovi možnost rozvinout a dokončit různé příběhy jen letmo naznačené v Hellboyovi. Obě série se tak navzájem prolínají a doplňují.

O českém vydání komiksu rozhodují už od třetího dílu sami čtenáři. Nakladatelství Comics Centrum jednotlivá pokračování zařadilo do edice „Na přání“, která funguje na základě předobjednávek. O vydání sedmého a osmého dílu komiksu tedy opět rozhodují sami fanoušci, respektive objednatelé, a to do 26. března 2017. Knihu není nutné předplatit předem. Stačí se pouze zaregistrovat na stránkách Comics Centra a objednat příslušný díl zde a zde.

Stav objednávek a tedy pravděpodobnost vydání mohou čtenáři sledovat na stránkách nakladatele v takzvaném šancemetru. Pokud se sejde alespoň pět set objednatelů, tituly vyjdou 16. května 2017. Na jejich vyzvednutí a platbu budou mít klienti další měsíc.

 

Ú.P.V.O. 7: Zahrada duší

Abe Sapien se vydává po zvláštní stopě vedoucí do indonéské džungle k tajné společnosti, spojené s Abeovým minulým životem za americké občanské války. Zároveň se začínají stupňovat Liziny apokalyptické vize a Johann učiní šokující objev, týkající se jednoho z jejich kolegů.

 

Ú.P.V.O. 8: Vražedné místo

Záhada Daimiova zázračného bolivijského vzkříšení znovu ožívá a začíná terorizovat celý Úřad paranormálního výzkumu a obrany. Liz se mezitím pokouší vymanit ze svých nočních můr a Johann začne zanedbávat své povinnosti, aby si mohl užívat potěšení živoucího těla.

 

Tvůrci: Mike Mignola, John Arcudi, Guy Davis
Vydává: Comics Centrum, 2017
Překlad: Jan Kantůrek
Formát: váz. s přebalem
Počet stran: 144
Cena: 399 Kč
Předpokládaný termín vydání: 16. května 2017

 

Výsledky soutěže o AZ kvíz speciál

20. Březen 2017 - 20:23

Tentokrát jsme s Dino Toys soutěžili o dva speciály AZ kvízu, přičemž místo soutěžního úkolu jsme měli nachystané dvě otázky: kolik „krabiček“ s AZ kvízem Dinotoys v současnosti nabízí a jakou barvu má speciál Historie a zeměpis.

 

Se správnými odpověďmi je to tentokrát trochu složitější: existuje 6 verzí AZ kvízu (základní, pro juniory a 4 speciály), ale protože Junior má českou i slovenskou variantu, jako správnou odpověď uznáváme 6 i 7. Speciál Historie a zeměpis se pyšní krabičkou červenou, ale uznáváme i vínovou a vůbec lecjaké odstíny,  které kolem červené prošly dostatečně blízko.

Ze správných odpovědí jsme vylosovali dva výherce, kterými se stávají

Olga Jouzová, Chropyně
Jana Sluková, Vesec

Vítězkám gratulujeme a všem ostatním děkujeme za účast. Doufáme, že s námi zkusíte štěstí i příště!

Na prodej čili Co bys vrh na realitní trh

20. Březen 2017 - 13:38

Zapomeňte na několikahodinové Monopoly a deklasující prohru zaviněnou nešťastným hodem kostkou – tady si za ne/úspěch můžete sami. A to bývá ve hrách – na rozdíl od života – ta největší zábava.

 

Kešem nebo šekem

Hra Na prodej má dvě fáze, neboť abyste mohli prodávat, musíte napřed nakoupit. Za tím účelem leží na stole několik karet domů s různou hodnotou, jejichž počet odpovídá počtu hráčů. Každý „obchodník“ má do začátku stejnou částku peněz a ví, že ve hře je celkem 30 domů s čísly 1-30, ergo žádné dva domy nejsou stejně cenné.

O právo výběru probíhá tradiční dražba, ze které může po jednom kole kdokoliv kdykoliv odstoupit – získá nejméně hodnotný dům na stole a zpět polovinu peněz, které do dražby nabídl. Pouze vítěz dražby zaplatí celou nabídnutou částku, za kterou si koupí to nejlepší bydlo.

Když má každý barák svého majitele, nastává čas prodeje. Opět se podle počtu hráčů na stůl vyloží odpovídající počet šeků, na kterých sahají hodnoty od dvou do patnácti tisíc dolarů, až na dva nekryté, tedy nulové. Všichni musí skrytě nabídnout jeden dům do prodeje, a pak naráz karty odhalit. Za příbytek s nejvyšším číslem se bere nejtučnější šek a tak dále. Když má každý šek svého majitele, nastává čas závěrečného počítání a ten nejbohatší makléř vyhrává.

 

Realitní poker

Modří již asi tuší, ale my to sem přesto napíšeme: ano, je to hodně o odhadování rizika a protihráčů. Jak vysoko jít při dražbě (výherce jednoho kola dražby načíná kolo další, a tudíž nabízí nejnižší částku, která může být i nulová); zda se zbavit všech peněz, neboť i zůstatek hotovosti se na konci přičítá a může rozhodnout – a občas skutečně rozhodne – o vítězi; a hlavně jak moc dobrý mají soupeři odhad a paměť na čísla a tudíž jak hodnotný dům nabídnou do prodeje proti tomu vašemu. Je to takový realitní poker, ovšem rychlý, zábavný a krásně provedený.

Jedna každá karta domu má svou individuální ilustraci stavby odpovídající uvedené hodnotě. Tak na dvojce najdete kanálovou šachtu, vozejk ve staré důlní šachtě má sedmičku, jedenáctka je iglů, patnáctka srub, dvacet trojkou se honosí už fakt krásnej barák a třicítka je naprosté sci-fi. (Jedničku jsme vám neprozradili schválně – když jsme hru hráli poprvé, byli na ni všichni strašně zvědaví řkouc, co to může být, když trojka je psí bouda… Tak se nechte překvapit a pobavit stejně jako my.)

Pravidla vysvětlíte ještě dřív, než zamícháte karty a rozpočítáte peníze, a troufáme si tvrdit, že u jedné partie rozhodně nezůstanete. Snad jen ty prašule mohly být trochu větší – tisícidolarovka zvící někdejšího padesátníku sice možná napomáhá léčit komplex euru, ale blbě se sbírá ze stolu a ještě hůř hledá na podlaze. Ale až je dohledáte, posbíráte a zavřete do hezké, magnetem zajištěné krabičky, rychle na tuhle malou potíž zapomenete.

V naší redakci nebude Na prodej nikdy na prodej.

 

Na prodej
Autor: Stefan Dorra
Vydal: Albi ČR a.s.
Počet hráčů: 3-6
Doporučený věk: 8+
Doba hry: 30 min.
Cena: 399 Kč

Žena se lvem: Dámská jízda s kartami

19. Březen 2017 - 13:45

Tak jako na slavný Karlštejn nemohla vkročit žena, v Ženě se lvem byste marně hledali dílo muže. Čest mužskému pokolení dělá pouze výtvarník Jaroslav Svoboda, ale i jeho zde s výbornou obálkou doplňuje Jana Šouflová.

 

Samotnou antologii otevírá povídka Vilmy Kadlečkové, což je sázka na jistotu a výborná volba. Její povídka Bez Krásky a bez zvířete, která se pohybuje na pomezí fantasy a sci-fi, čtenáře vtáhne do antologie a zároveň v jedné povídce zosobní celou knihu. Rozdíl v „ženském“ a „mužském“ psaní nehledejme v kvalitě, ale v poetice, smyslu pro detail a citlivosti.

 

Štafetu po Vilmě přebírá Karolina Francová, a pokud někomu přišel rozjezd poklidný, tak u povídky V mysli mojí vidíš stíny to již nehrozí. Karolina vypráví o čarodějovi, který ze své rudé věže zahalil Česko pod magický háv, a především o příležitosti hlavní hrdinky Elen se k němu dostat tak blízko, jako nikdo… Na relativně krátkém prostoru se zde podařilo vykreslit zajímavý svět a je jen dobře, že povídka je prequelem k připravované sérii. Tu bychom si na základě této povídky rozhodně neměli nechat ujít.

 

Po příjemné mikropovídce Lenony Štiblaríkové následuje odklon od čar a kouzel k hororu. I když… Dagmar Pirochová svou povídku vystavěla na vlastním zážitku a vystačila si s málem. Hotelový pokoj, notebook, černý kocour a výborná pointa.

 

Na pomyslnou trať se poté vydala Václava Molcarová s povídkou Běžím daleko, žiju blízko. Autorka v povídce ztvárnila svoji lásku k běhu a cestování a skloubila ji se svojí láskou k fantastice. Pokud jste stejně jako autor této recenze nikdy neholdovali ultramaratonům, a vlastně žádnému běhání, tak zde máte možnost se alespoň knižně přenést na dráhu exotické trasy, kde nic není takové, jaké se zdá.

 

Miroslava Dvořáková pak zabrnká na strunu nostalgie a připomene, že stárneme všichni. Lucie Lukačovičová navázala originálním „aetherpunkovým“ příběhem, který by stálo za to rozvést do delšího rozsahu. Povídka je to však povedená a autorka ukazuje, proč patří na české scéně k zavedeným jménům.

 

Dana Beranová nás zavede do klasické fantasy kulisy, kde potkáme zaklínače a krvelačnou bestii ohrožující nejen celou vesnici, ale především domov hlavní hrdinky. Zuzana Stožická následně přehodí výhybku zpět na lehké sci-fi a polemizuje s tím, kam až může dojít při střetu vědy a morálky. Případ osla cantenburského, jeden z nejlépe vypointovaných příběhů, napsala pro tuto antologii Jana Šouflová, která zde namíchala koktejl fantasy a detektivky. Navazující Julie Nováková pak přináší klasické sci-fi, které vychází prakticky zároveň v české a anglické antologii. Byla totiž vybrána do svazku Futuristica od Chestera Hostera.

 

Povídka Srdce z kamene od Zuzany Hlouškové se vrací zpět ke klasickému fantasy žánru. Hlavní hrdina, černokněžník a zdánlivě jednoduchý úkol. Jak už to bývá, ty jednoduché bývají zároveň ty nejtěžší. Celou antologii pak zakončuje zřejmě nejdelším kouskem Hanina Veselá, opět sázka na jistotu, a stejně jako byla kniha rutinně zahájena, tak je i ukončena.

 

Žena se lvem touto povídkou sice končí, ale samotná série rozhodně ne, neboť je od začátku plánováno ji rozšířit na čtyři knihy, které spolu s tarotovými kartami, které jsou součástí knihy, tvoří potenciálně pěkný komplet do knihovny. Pokud ale budu knihu hodnotit samostatně, rozhodně nezklamala a je potřeba ocenit iniciativu, která vedla ke vzniku tohoto díla. Ačkoliv rozměry kniha neoslňuje, obsahem rozhodně ano. Je vidět, že fantastika je v Čechách oblíbený žánr a že při sestavování antologií je kam sáhnout.

 

Otázka je, zda si série udrží svoji laťku po celou dobu, neboť konečný výčet autorek dosáhl čísla padesát dva, a to je přece jen na tak malý trh úctyhodné množství. Nezbývá než věřit Františce Vrbenské, která antologii zastřešuje a snad i sama přispěje do jednoho z dalších dílů. Samotná antologie si ale v našem světě fantastiky najde své místo. Ženský element se projevuje zejména v některých povídkách naplno a ukazuje, že muži a ženy sice nepíší stejně co do stylu, ale zato píší stejně dobře.

 

Žena se lvem: Antologie povídek českých a slovenských autorek fantastiky
Vydal: 2016, Fortna
Obálka: Jana Šouflová
Ilustrace: Jaroslav Svoboda
Formát: váz., přiložené karty
Počet stran: 356
Cena: 349 Kč

 

Hodnocení: 80 %

Slib čarodějného krále

18. Březen 2017 - 14:36

Po přečtení prvních Žoldáků jsem se docela těšil, jak bude společenství zajímavé dvojice pokračovat. Intrikánský temný elf Jarlaxl a špičkový lidský zabiják Artemis Entreri se vracejí a naplňují všechna očekávání.

 

V porovnání s první knihou netrpí Slib čarodějného krále pomalým rozjezdem plným nudného pletichaření. Právě naopak. Hned na úvod nás autor vhodí do svižné akce a rozjíždí dobrodružnou scénu ve stylu Indiana Jonese, ve které nechybí ani kutálející se koule z Dobyvatelů ztracené archy. Možná je to klišé, ale mě rozhodně potěšilo.

 

Potom se rozjíždí nový příběh o objevu magické knihy, která materializuje hrad. Sestavuje se nesourodá výprava, jejímž úkolem je hrad zničit. Samozřejmě nejde o šlechetné společenstvo, v němž se možná skrývá jedno zrádné Boromirovo srdce. Kdepak, v tomto společenstvu je Boromirem každý. Nikdo nemůže věřit nikomu. Snad jen naši dva hlavní hrdinové si navzájem s důvěrou kryjí záda.

 

Salvatore si opět neodpustí nějaké to pletichaření brzdící příběh, ale jinak se dá říct, že je kniha konzistentnější než první díl Žoldáků. Na druhou stranu nedosahuje strhujících kvalit závěru prvního dílu, takže mé pocity z ní jsou trochu rozporuplné. V zásadě je druhá kniha asi lepší, ale mohla být ještě lepší. Myslím, že se autorovi nepodařilo udržet vysokou laťku, na kterou se mu povedlo vyšplhat v posledních kapitolách prvních Žoldáků.

 

Vadil mi opět nadbytek popisů bojových scén. Akce je dobrá, ale všeho moc škodí. Salvatore se přímo vyžívá v detailech jednotlivých seků a otoček, což může být někdy velmi poutavé a čtivé, ale když je toho moc… no, myslím, že mnohem silnější je tento autor ve tvorbě dialogů. Každý milovník akční sword & sorcery ovšem tento styl ocení.

 

Slavný drow Drizzt Do’Urden se tentokrát nevyskytuje ani v onom stopovém množství, jež nám Salvatore dopřál v minulé knize skrze jeho deníkové poznámky. Artemis se mezitím z bezcitného vraha definitivně mění na velmi citlivého a vnímavého muže, což je velmi zajímavé sledovat. Chvílemi to dokonce vypadá, že se zamiloval. Artemis a ženy, stejně jako Jarlaxl a ženy, to jsou vůbec snad nejčtivější pasáže z knihy.

 

Nechybí ani pověstné poutavé dialogy a zábavné hlášky. Obzvlášť rýmující vtipný trpaslík velmi potěší, ačkoli by ho Artemis za každý další protivný rým nejraději zabil. Nejzábavnější je ovšem scéna, kdy Jarlaxl obalamutí a okrade skupinu pulčíckých zabijáků. Ano, představte si, že i něco jako hobiti může utvořit elitní jednotku zabijáků orků a jiné havěti. Velmi roztomilé. A možná přijde i drak. Opět.

 

Dungeons & Dragons jsou jedním ze základů moderní fantasy a svět Ztracených říší přetéká nebezpečnou magií. Kniha je jen další povinností pro fanoušky tohoto světa a těm ostatním přinese jistě příjemné čtení. Příběh je zde zakončený, takže ačkoli se jedná o prostřední část trilogie, funguje kniha skvěle i samostatně a je bez obtíží stravitelná i čtenářům, kteří se s jinými díly od Salvatoreho nepotkali. Navíc když obálku zdobí opět skvělá malba od Todda Lockwooda.

 

Artemis Entreri a drow Jarlaxl stále baví a věřím, že budou bavit i v dalších knihách.

 

R. A. Salvatore: Žoldáci II – Slib čarodějného krále
Vydal: Fantom Print, 2015
Překlad: Kateřina Niklová
Obálka: Todd Lockwood
Počet stran: 304
Cena: 289 Kč

Drsný spasitel – videoblog

16. Březen 2017 - 16:28

Pokud jste ještě nezaregistrovali vznik filmového Drsného spasitele, můžete do projektu prozatím aspoň nahlédnout prostřednictvím videoblogů z natáčení – tentokrát třeba z dotáček!

 

Další zajímavosti z natáčení Drsného spasitele najdete třeba na MZ Fans.

Komiksoví Češi Pavla Kosatíka budou vpuštěni do Galerie Lucerna

16. Březen 2017 - 16:22

Televizní seriál České století a posléze devítidílná komiksová série Češi vrátily do veřejné debaty téma klíčových okamžiků národní historie 20. století. Rozsáhlý projekt spojuje osobnost a scénáře spisovatele a historika Pavla Kosatíka. Ojedinělost tohoto počinu chce podtrhnout i závěrečná výstava výtvarníků této nejrozsáhlejší politické komiksové série v našich dějinách. České století v komiksu začne vernisáží v pražské Galerii Lucerna 29. března a potrvá do 18. dubna.

 

Poslední dvě komiksové knihy vyšly koncem loňského roku, ale potýkání s lety 1918 až 1993 nekončí. Instalace výstavy České století v komiksu se nespolehne na tradiční vystavování komiksových stran, ale umožní autorům ukázat návštěvníkům všechny fáze tvorby. Skici, podkresy, koláže, kresba tuší i digitální koloring budou svázané rámy i volně vypuštěné na výstavní plochu. Toto organické zacházení s výstavním prostorem doplní velkoformátové tisky na sklech galerie, čtecí koutek, desková hra a 2D objekty některých aktérů v životní velikosti.

 

Autory komiksů pojednávajících o vrcholech našich moderních dějin (vznik Československé republiky, Charta 77, Sametová revoluce) i pádech v rukou Hitlera, Gottwalda a Brežněva je devět předních českých komiksových tvůrců hned dvou generací: Ticho 762, Vojtěch Mašek, Marek Rubec, Vojta Šeda, Dan Černý, Karel Jerie, Jiří Husák, Štěpánka Jislová a Karel Osoha.

 

Každý z výtvarníků se na látku podíval vlastním způsobem a s velkou mírou tvůrčí svobody. Podstatné však bylo, aby historické momenty a postavy s nimi spojené nezesměšňovali. „Žánrem byla tragédie, ne groteska. Je důležité zobrazovat zlé věci jako doopravdy zlé. Kdo se zlu vysmívá, trivializuje utrpení obětí,“ formuluje hlavní ideu spolupráce s výtvarníky Pavel Kosatík.

 

Vernisáž výstavy České století v komiksu proběhne ve středu 29. března od 18 hodin a nabídne moderovanou besedu s výtvarníky i Pavlem Kosatíkem, autogramiádu, porovnání s televizním seriálem a hudební doprovod saxofonisty Mikoláše Chadimy. Vstup na vernisáž i výstavu je zdarma. Partnerem výstavy je nakladatelství Mladá fronta, které komiksovou sérii vydalo ve spolupráci s Edicí ČT. Knihy budou na místě v prodeji za lepší cenu, ale především bude poprvé představen koncept zbrusu nového kompletního vydání všech devíti dílů ve sběratelském vydání. Jestli zde bude již k prodeji, to ale zatím není jisté.

 

P.S.: A pokud vše vyjde, bude i doprovodný program přímo pro komiksový fandom!

 

České století v komiksu
3.–18. 4. 2017
otevřeno Po–Pá 16–22 h, vstup zdarma
Partner výstavy: nakladatelství Mladá fronta
FB event: https://www.facebook.com/events/600846610114405

River Dragons čili Prkno, co znamená pět

14. Březen 2017 - 15:22

Ano, River Dragons patří k těmto lepším hrám, při kterých si můžete doopravdy hrát, a když špatně odhadnete délku prkna a místo na kámen je upustíte do vody, tak vám prostě uplave. Pravda, jen ze hry, a když za pomoci říčního draka vykoupete vnadnou protivnici, tak taky neuvidíte, co jí napíná náhle zprůsvitnělou košilku, ale na hrátky tohoto ražení nepotřebujete ani herní plán, ani recenzi.

 

Kámen, dřevo, papír

My se tedy budeme věnovat téhle krásné rodinné (i když nikoliv nutně) a mírně škodicí hře. Výchozí úkol je jednoduchý a podobný halmě: dostat jako první svou figurku z její vesnice do té protilehlé. Zde je ovšem místo pole trojúhelníkových spojnic delta Mekongu s množstvím namalovaných kamenů vystupujících z vody, na které je potřeba umístit skutečné žetony kamenů, na ně opravdická prkénka, a po nich fakticky a bez pádu přejít do cílové vesnice.

Jak to tak ve skutečném životě bývá, všichni závodníci startují a bojují o vítězství současně a tím pádem někdy úmyslně a mnohdy neúmyslně kříží soupeřům plány. V Říních dracích je to zajištěno skrytým vyložením pěti akčních karet všech hráčů, ty jsou postupně otáčeny a akce de facto najednou prováděny. Každý může umístit jeden až dva kameny, nebo na ně položit jedno až dvě prkna, nebo po jednom až dvou přejít, nebo přeskočit soupeřovu figurku, nebo jedno prkno či jeden kámen naopak odebrat.

S jistým omezením je možné odebírat  nejen svoje, ale i prkna soupeřů, a tak čím více hráčů hraje, tím častěji se stává, že figurka jednoho nakráčí do míst, kde prkno náhle není; že se někdo rozhodne přeskočit postavičku, která ovšem vyrazila zcela odlišným směrem, než skokan plánoval, nebo že protivník umístil třetí a tudíž dle pravidel poslední možné prkno právě na ten šutr, který jste hodlali využít na své cestě k vítězství.

 

Draci pro legraci

Nedosti na zábavných zmatcích plynoucích ze souběžného plánování akcí a ze škodolibě škodicích záměrů – ve hře jsou ještě titulní říční draci. Každý hráč má k dispozici karty draků v barvách všech protivníků, a pokud se odhodlá některou využít, zablokuje akci soupeře odpovídající barvy na stejné pozici, na jakou dračí kartu umístil sám…

Kromě toho mají prkna každého hráče různou délku a je nutno je pro položení na kameny volit od oka, bez zkoušky. Když vzdálenosti špatně odhadnete a prkno na žádný použitelný kámen nedosáhne, přicházíte o něj až do konce hry. Pro snadné rozlišení jsou prkna očíslována a pro těžší kradení je zakázáno mít v držení více než jedno prkno od každého čísla.

Jak už jsme naznačili, RD bodují samozřejmě materiálem a mechanikou hry. Budování opravdových cestiček z prken a „kamenů“ je neotřelé a zábavné – a náročné na jemnou motoriku pro ty nejmladší i pro ty nejstarší. Plánování akcí a jejich následné současné provádění sice už dlouho neotřelé není, ale stále zabírá. K tomu připočtěte velký a krásný herní plán, příjemně ilustrované karty a stylové figurky, a hlavně jasná, jednoduchá a krátká pravidla. (U nich ovšem pozor: česká verze není součástí balení hry a je nutné si ji stáhnout/vytisknout ze stránek vydavatele!)

Pravidelnou dávku negativních emocí zajišťují blokovací karty draků, neboť podaří-li se vám správně trefit do plánů protivníka, můžete mu znehodnotit většinu nebo i všechny akce v daném kole, a těch není zejména při více hráčích nazbyt. Pro pokročilé pak je tu druhá strana herního plánu, která neobsahuje předkreslené balvany a na níž se žetony kamenů kladou libovolně přímo do „vody“. Správný odhad délky prkna je tu tedy ještě nezbytnější a přitom ještě náročnější…

River Dragons, která proplouvá českými vodami nenápadně už pár let, je tedy fakt hezká, svižná a vyvedená hra, která si zaslouží vaši pozornost.

 

River Dragons
Autor: Roberto Fraga
Vydal: REXhry
Počet hráčů: 2-6
Doporučený věk: 8+
Doba hry: 15-45 min.
Cena: 750 Kč

Štvanice: Kdo si krade, nezlobí

12. Březen 2017 - 12:00

Síla dvou

Štvanice je již druhým do češtiny přeloženým počinem autorské dvojice Janet Evanovich a Lee Goldberg. V prvním dílu nazvaném Podfuk autoři jasně ukázali, v čem je jejich síla – Goldberg jakožto protřelý scénárista televizních detektivek přinesl kopu zajímavých nápadů a bláznivých situací na hranici nemožného, Evanovich pak dodala výborné literární ztvárnění. V podobném duchu se nese i díl druhý, takže opět očekávejte detektivku s humorným nádechem, mnoha honičkami a odvážnými plány s vysokými sázkami.

Společně pak na svět autorská dvojice přivedla zcela jiné duo – Nicka a Kate. Zloděj se spoustou šarmu versus agentka FBI, která jím byla přímo posedlá a kterou Nickovy eskapády a drzosti vytáčely k nepříčetnosti. Nyní, když je Nick dopaden, však musí oba pracovat v jednom týmu; dochází tím k mnoha situacím, ve kterých to mezi hlavními aktéry jiskří a vře, protože jsou jako oheň a voda.

Tentokrát mají Nick a Kate další zdánlivě nesplnitelný úkol – ukrást cennou sošku kohouta. Vtip spočívá v tom, že umělecké dílo si chce zapůjčit cizí velmoc, jenže v muzeu už dlouho vystavují pouze kopii, protože originál byl ukraden. Nezbývá tedy než v šibeničním termínu vypátrat „nového majitele“ a originál mu vyměnit za kopii tak, aby nikdo nic nezjistil. Jak se však ukáže, zloděj a majitel kohouta má řádně dlouhé prsty a rozhodně si nenechá podobnou drzost líbit. Krádeží se roztáčí kolotoč šílených událostí vrcholící velkolepým plánem, jak dostat vysoce postaveného gaunera s mnoha konexemi za mříže.

Pokud se děsíte, že Štvanice je již druhý díl cyklu, pak vězte, že vše, co potřebujete vědět, abyste se mohli pustit do čtení, je uvedeno v předchozím textu – pokud jste první díl nečetli, rozhodně nebudete nijak limitováni (i když přečtení doporučuji čistě proto, že i Podfuk je dobrá kniha).

 

My jsme tým

Nickovy velké plány se však nedají realizovat pouze ve dvou. Je třeba dát dohromady pořádný tým, se kterým naši hrdinové zvládnou i ty nejsložitější podfuky. Součástí týmu se stane mimo jiné i Katein otec, chlapík, který spí se zbraní pod polštářem a v každé botě má alespoň jeden nůž. Děj vám připomene všemožné filmové variace na podobná témata (přiznám se, že na filmy moc nekoukám, proto jsem si vzpomněl jen na Dannyho parťáky, Podfukáře a při verbování do jednoho z týmů bůhvíproč na Postradatelné).

Od prvních stran na vás bude útočit nevtíravý humor v podobě slovních přestřelek a úsměvných situací. Nouze samozřejmě není ani o akci. Ale především jsou tu promyšlené polopodfuky, při kterých se většinou pokazí vše, co může, načež je čas přejít k improvizaci. Právě tyto části jsou nejzábavnějšími z celé knihy. Krůček po krůčku sledujete, jak Nick dává dohromady plány, které mu povětšinou straší v hlavě už od dob jeho zločinecké kariéry, aby se následně při realizaci díky nepředvídatelným maličkostem tyto zdánlivě geniální postupy zhroutily jako domeček z karet ve víru tornáda.

Postavy působí velice uvěřitelně. Mezi Nickem a Kate funguje ta správná chemie, kterou se oba snaží ignorovat prostřednictvím velkohubých hlášek. Navíc jsou dobře rozděleny i role – Nick je snílek a vizionář plný elánu, Kate je naopak závažím, které strhává Nickovu hlavu z oblaků zpět na zem. Dobře funguje i práce ve větší partě.

Samozřejmě, celá kniha je postavena tak, aby čtenář moc nepřemýšlel a královsky se bavil, takže pokud se v ději začnete pitvat… Ale proč byste to sakra dělali? Děj knihy doslova sprintuje vpřed a strhne vás natolik, že nedostanete jinou možnost než autorský záměr přijmout. Odměnou vám bude velmi zábavný dobrodružně-detektivní příběh, který vás přinutí k úsměvu i údivu nad některými obzvláště vypečenými nápady. Ano, Štvanice je opravdu podařený kousek, který byste neměli minout.

 

Janet Evanovich, Lee Goldberg: Štvanice
Vydal: Mystery Press, 2017
Překlad: Alžběta Lexová
Obálka: Jan Matoška
Počet stran: 256
Cena: 299 Kč

 

Smlouva na život: Vítejte v první linii!

11. Březen 2017 - 15:45

Do nebe, či do pekla?

Píše se rok 2108 a Země prošla mnoha změnami. Pokud máte tu smůlu, že jste se narodili nemajetným rodičům, pak vězte, že budete žít namačkáni jako sardinky v domech se stěnami tenkými jako papír, jíst imitace potravin s přesně spočítaným kalorickým přídělem na den a bát se o svůj život. Možností jak z toho ven moc není – šance vyhrát v loterii a zmizet do mimozemských kolonií je nicotná. Naštěstí je tady ještě armáda. A přesto, že Andrew Greyson není zrovna myslitel (čímž rozhodně neříkám, že je hloupý!), umí si spočítat, že jeho další cesta životem ho zavede do zeleného mundúru.

A právě nástupem do armádního výcviku zahajuje Marko Kloos děj Smlouvy na život. Během pár stránek vám začne mozek nabírat odstíny zelené, protože vstupní výcvik je popsán do nejmenších podrobností a skládá se z drilu a dřiny. A právě tady se ukrývá onen háček – ne všichni náročný výcvik zvládnou, a pak jim nezbyde než se potupně vrátit zpátky do bídy a posměchu okolí.

Sečtělejší vzpomenou dnes již legendárních Mariňáků páně Fabiánových. Andrew se dostává do party, ve které stojí všichni na stejné startovní čáře s vědomím, že pokud se přijímačem prokoušou, budou následně přiděleni dle svého talentu a dispozic ke specializovaným složkám. Náš hrdina by rád do vesmíru, částečně i kvůli své nové přítelkyni (a zároveň člence jeho jednotky), ale armádní počítač se nemýlí, a tak zůstává jako jediný ze své výcvikové jednotky dřepět na Zemi ve sboru teritoriální armády.

 

Palba ze všech hlavní

Smlouva na život je prvním dílem cyklu První linie, ale rozhodně nekopíruje schéma „startovacího dílu“, který má naladit, ale přesto se v něm nic nestane. Kloos se rozhodl vsadit na jediný trumf a sepsal svižnou military sci-fi s údernou akcí a svižným, čtivým dějem. Nehledejte žádné žánrové novinky či příliš originální prvky, vše tu již několikrát bylo v různých baleních. Autor však důkladně prohrabal hromádku nabízených možností a vypreparoval z nich v knize opravdu to nejlepší. Je zřejmé, že s vojskem má/měl dostatek zkušeností, protože popisy vojenského prostředí i výcviku jsou dotažené do nejmenších detailů. Smlouva se však nesoustředí na suché popisy vojenské techniky a postupů, ale především na dějovou stránku, což řadí knihu mezi nejzábavnější kusy svého subžánru.

Osvěžujícím prvkem je, že po většinu času funguje Andrew jako součást týmu. Příběh se tak nesoustředí pouze na jednu postavu, ale na interakci mezi více osobami. Opět se tak děje spíše formou akce namísto dialogů, což dává celému ději řádný odpich. Kromě toho potěší i mix Andrewova bojového nasazení nejprve ve městě a následně (POZOR SPOILER!) i na nepříliš necivilizované planetě.

Kloos v prvním díle nerozehrává žádnou významnou hru – pouze naznačuje budoucí možné problémy (a to ještě dost okatě). Kdo dal vzbouřencům kvalitní zbraně používané armádou? A když se mimozemšťané dostali na jednu odlehlou planetu, nebude jich náhodou více? Náznaky, ale lákavé – přesně to, co bychom od prvního dílu očekávali. A na to, že se jedná o rozjezd série, se toho stane opravdu nezvykle mnoho.

 

I když má tato recenze vyznít nadšeně, je třeba upozornit i na věci, které šly udělat lépe. Předně jsou to postavy. V centru dění jsou v podstatě v průběhu celé knihy pouze dvě a interakce mezi nimi i okolním světem je popsána pouze povrchně. Vím, že Smlouva na život nemá být žádnou psychologickou studií, ale dle mého názoru jsou vztahy mezi postavami popsané nedostatečně, větší hloubka by rozhodně neuškodila.

Druhá drobnost, která čtenáře překvapí, je popis mimozemských vetřelců. Autor totiž sáhl k originálnímu prvku – vetřelci z větší části nevypadají jako něco, co známe ze Země, proto má Andrew problém vůbec říct, jak vypadají. Chápu, že většina z nás by se popisu zhostila asi úplně stejně, nakonec s trochou snahy získáme přibližnou představu, ale v rámci military sci-fi žánru je podobný přístup… nevhodný?

Ale žádný strach, nedostatky jsou jen malé mouchy sedící na tučném, lákavě vonícím steaku. Smlouva na život je vskutku výstavním exemplářem military sci-fi, našvihaná akcí, svižná a prošpikovaná nezbytnými drsnými hláškami a vojenským humorem. Pokud máte tento žánr rádi, rozhodně po knize neváhejte sáhnout; pokud jste doposud neměli s touto žánrovou škatulkou co dočinění, máte před sebou vhodný kus, kterým seznamovací proces začít.

A pro nedočkavé: Fantom Print momentálně v edičním plánu na rok 2017 další díl cyklu nemá, takže na pokračovaní si holt budeme muset chvíli počkat.

 

Marko Kloos: Smlouva na život (První linie I.)
Vydal: Fantom Print, 2017
Překlad: Petra Kubašková
Obálka: Chris McGrath
Počet stran: 272
Cena: 259 Kč

 

Cortex Geo čili Kdo zaplácne Austrálii

11. Březen 2017 - 13:38

Například znalosti, citlivý hmat, dobrou paměť a zdravé oči. A ani tak to nemusí stačit k tomu, abyste jako první připlácli Austrálii či Španělsko nebo rozeznali těstoviny od Eiffelovky.

 

Úkolotázky na passport a býčí koule

Hry ze série Cortex jsou v češtině zatím tři: základní, dětská, a Geo, kterou jsme si mohli vyzkoušet my. Tato varianta nabízí 74 karet s různými úkolotázkami testujícími vaši zeměpisnou vzdělanost. V rámci některých musíte uhodnout zemi – respektive tři – podle pro ně typických symbolů, jindy musíte najít, na kterém tvaru státu je správně namalována jeho vlajka, někde potřebujete správně seřadit několik států podle jejich počtu obyvatel a ještě jinde ze zamotaných cestiček rozplést, která jediná správně spojuje název státu a jeho vlajku či tradiční věc. Celkem je těch typů úkolů sedm a pokud nebudete nejrychlejší a nepřiplácnete vyloženou kartu rukou jako první (přičemž samozřejmě musíte znát správné řešení), tak se už nemusíte obtěžovat – body za druhé místo se neudělují.

Přitom zorientovat se a rozpoznat všechno okamžitě a na první dobrou není jednoduché – silueta Krista vytrčeného nad Riem de Janeirem se snadno splete s kaktusem, olympijská pochodeň nemá daleko ke kornoutku zmrzliny, a vlajky? To je záležitost sama pro sebe a pro Sheldona Coopera.

Na některé záhady jsme dokázali přijít později, například když jsme pootočili kartu a podivná mapka, podle které Spojené státy anektovaly Mexiko a Kubu, se ukázala býti siluetou tanečnice; ovšem některé jsme nerozluštili vůbec: kterou zemi mohou symbolizovat dvě různobarevné knížečky s nápisem Passport? A měl pravdu kolega, když dva pytlíčky na šňůrce tipoval podle starého vtipu na býčí koule a tedy na Španělsko, nebo obsahují a představují něco zcela jiného?

Kdo pochybí, nesmí tipovat u příští karty, ale kdo se trefí, může být občas odměněn prémií v podobě hmatové otázky. Na začátku hry si totiž můžete prohlédnout a osahat 10 karet, jejichž obrázek je vyveden plasticky – a když na ně ve hře přijde řada, je vítězi předchozího kola vybrána jedna, kterou musí během deseti vteřin poslepu rozpoznat. Pro někoho je to víceméně snadný bonus, jiní ovšem mohou mít potíže rozeznat eurovou minci od pyramidy v Louvru a půllitr s pivem od kaktusu…

 

Všechny čtyři pohromadě

Kartu se správně vyřešeným úkolem si smíte ponechat, a máte-li dvě se stejným rubem, tedy s úkolem stejného druhu, můžete a měli byste je vyměnit za žeton představující jednu čtvrtinu mozku. Potíž je v tom, že jak už jsme zmínili, typů úkolů je sedm plus ten slepecký, čili osm, ale vy si smíte ponechat maximálně čtyři karty, a na část mozku potřebujete vždy dvě stejné – už vám dochází, jaké dilema budete muset záhy řešit…?

Pochopitelně vzápětí po okamžiku, kdy jednu z karet odhodíte s výmluvou, že tento typ úkolů vám stejně nejde, podaří se vám získat druhou, a můžete začít rozvažovat znovu. Ve chvíli, kdy má někdo všech pět – totiž všechny čtyři části mozku pohromadě, hra končí.

Cortex Geo není dokonalý a bývalo by se na něm dalo a mělo ještě zapracovat. Zásadní potíž vidíme v tom, že pravidla sice obsahují správná řešení, ale už ne jejich vysvětlení a doplňující informace, takže buď budete souběžně s hraním listovat stránkami encyklopedickými a/nebo webovými, nebo se smíříte s tím, že některé věci vám zůstanou i nadále utajeny. Také zastoupení jednotlivých států je velmi nerovnoměrné; na některé se hra ptá velmi často, jiné jako by neexistovaly. A nesvatou trojici minusů doplňuje fakt, že úkoly se vcelku snadno pamatují a nelze proto jednoduše po vypotřebování všech karet otočit balíček a jet znovu. Má-li jít o férový souboj znalostí a nikoliv „jen“ paměti, je zapotřebí s druhým kolem alespoň pár dní počkat.

Na druhou stranu je kombinace vědomostní podstaty s postřehovým principem příjemně originální, a hmatové otázky jsou Braillovou třešničkou na dortu. Také je Cortex Geo dobrá motivace k tomu našprtat se alespoň některé vlajky, a třeba jím i někteří osvícenější kantoři prozáří hodiny zeměpisu. Jen ty pasy nám nejdou do hlavy, jen ty pasy…

 

Cortex Geo
Autor: neuveden
Vydal: Albi ČR a.s.
Počet hráčů: 2-6
Doporučený věk: 9+
Doba hry: 15 min.
Cena: 399 Kč

Gantz 14: Masakrální manga načíná nový příběh

10. Březen 2017 - 15:54

Hiroja Oku nám už několik posledních knížek ničí představy o Jurském parku a kosí jednoho překrásného pradávného tvora za druhým. Jistě, tihle dinosauři jsou krapet agresivnější a bizarnější, než nám strýček Spielberg kdysi nabulíkoval, ale i tak to nejednoho čtenáře muselo těžce ranit. Jurský příběh ale už v minulé knize vyeskaloval do závěrečné potyčky, která kromě krvavých cákanců zanechala i hluboké jizvy v duších přeživších postav. A Kei, jakožto hlavní hrdina, si konečně uvědomil, že by měl svůj život popadnout za jiný konec. Hurá!

 

Pokud Gantz čtete pravidelně, tak už tak nějak tušíte, že po monstrózních bitvách je povinností, aby si člověk trošku odpočinul. Nonstop akce by zkrátka tolik nebavila. A tak se musí spočítat herní body, truchlit za mrtvé a přežít pár erotických fórů. Hrdinové už nějakou dobu tuší, že Gantz je proradná koulovitá bestie a její hra o život se s tímhle svazkem regulérně přetavuje do skutečného světa. Zábava tak končí a smrt přichází s otevřenou náručí. A spolu s osudovou kosou utrpení přichází i noví nepřátelé, kteří se nehodlají s ničím párat. Ano, zdá se, že Gantz bude v následujících dílech opět velmi šťavnatý.

 

Pokud pomineme náznaky jistého psychologického posunu u několika postav, především tedy té hlavní, tak Gantz i nadále nabízí solidní dávku zábavy v podobě rychlých dialogů, ještě rychlejšího tempa a nejrychlejší akce. Tentokráte se sice spíše mluví než zabíjí, ale paradoxně to sérii prospívá. A to je samozřejmě super. Největší obavou tak zůstává, aby se Hiroja Oku v příštích svazcích nerozhodl zase na několik dílů uvrtat do jedné jediné bitky. Všeho moc zkrátka škodí.

 

Mluvit o kresbě je u téhle série téměř stejně monotónní jako v případě příběhu. Příliš se nemění, neexperimentuje a předvádí plastickou akci plnou 3D obrazců a prostředí. Postavy mají správné křivky (především ty něžnějšího pohlaví), protivníky rozpoznáte okamžitě na první straně a akce je střižená do nadupaného béčkového filmu. Tempo nekolísá a pohyblivost téměř všeho je podepřena skvělým panelováním, které hned v několika okamžicích skrývá i nějaké ty nedostatky. Za mě pořád dobrý.

 

Jatka skončila. A je to dobře. Postavy se mohou znovu nadechnout a sesbírat své saky paky na další kolo zvrácené rulety. To, že nepřítel může hrdiny sejmout i v reálu, pak příběhu dodává ještě větší grády. Tak snad se to udrží a nebude se tolik tlačit na vynucený masakr a hloupé fóry.

 

Gantz 14
Autor: Hiroja Oku
Překlad: Anna Křivánková
Vydal: Crew 2016
Počet stran: 192
Cena: 199 Kč

 

Hodnocení: 70 %

Březnová soutěž s JFK o Jeruzalémský masakr

10. Březen 2017 - 14:22

Podívejte se na JFK Fans a vyhrajte knihu.

 

Tento měsíc vám netradičně prozradím, že si na JFK-fans zasoutěžíte o desátý díl série Agent JFK – Jeruzalémský masakr od Ondřeje Neffa. Co se nemění je fakt, že budete muset rozluštit šifru určenou Johnu Kováři. I když obsahem zprávy není název knížky, prozradím, že zakódovaný text má souvislost s autorem Jeruzalémského masakru i s knižní sérií JFK. Své odpovědí posílejte na  jfksoutez@email.cz do konce měsíce března.

 

Spoustu dalších informací o literární sérii Agent JFK najdete na stránkách JFK Fans.

Královská krev: Fantasy série Mince a dýka pokračuje

9. Březen 2017 - 13:41

Autor svůj svět založil na dějinách padlé dračí říše, po které zbyly jen legendy a nerozbitné dračí cesty. Tam, kde se cesty střetávají, vznikla města, centra obchodu a prosperity. Abraham pro svůj svět stvořil třináct ras, které se čtenáři budou plést, ale to nevadí, protože zatím na jejich dělení v textu takřka nezáleží a slouží spíše jen k oživení příběhu. Nicméně na konci knihy je dodatek, ve kterém se dozvíte, jak to s rasami a jejich uplatněním ve společnosti je.

 

V prvním díle jsme se dočetli především o vzestupu dvou postav. Geder Palliako vypálil město Venai, aby se vrátil do Antei jako hrdina. Zde navíc zabránil mocenskému puči tím, že na konci první knihy prostřednictvím kněze Pavoučí bohyně zachránil před vraždou králova syna a stal se jeho protektorem. Oproti tomu Cithrin bel Sarcour utekla z Venaie ještě před válkou i se jměním Medejské banky, avšak nemůže se dostat až do kýženého Karasu, a tak zakládá ve městě Porte Oliva na vlastní pěst (a nezákonně) pobočku banky. I přes její kvality ve vedení finančního ústavu se na konci prvního dílu stává jen bezvýznamnou loutkou bez rozhodujících pravomocí při jeho řízení.

 

Ve druhém díle vzestup Gedera pokračuje, král umírá a on se stává regentem trůnu. Při jednání s vyslancem sousedního království Asterliska pomocí kněze Pavoučí bohyně zjišťuje pravdu, že o připravovaném atentátu na prince věděl samotný král, a tak Geder nekompromisně vyhlásí Asterlisku válku. Cithrin s nechutí sleduje, jak její banku řídí někdo jiný – a ten někdo ji navíc řídí špatně. A tak Cithrin čeká na svoji šanci, aby s vývojem situace něco udělala. Ví, že se příležitost dříve či později naskytne.

 

Geder a Cithrin však nejsou jedinými protagonisty příběhu. Kolem Gedera jsou to především šlechtici, kteří nejprve osnovali jeho vzestup, aby se ho nyní snažili zkrotit či dokonce zabít. Cithrin má zas věrného ochránce – protřelého válečníka Marcuse, jenž si k mladé ženě vytvořil takřka otcovské pouto. A pak je tu mistr Kit, odpadlý kněz Pavoučí bohyně vydávající se za vůdce herecké skupiny. Kit ovšem ví mnohem víc, než se zdá, a vidí v Pavoučí bohyni hrozbu, která by mohla pohltit celý svět.

 

Abraham podává svůj příběh v krátkých kapitolách, kde střídá jednotlivé hlavní postavy, a tak vyrovnává pozvolný sled událostí. Podobně jako v první knize často obchází popis akčních scén. Sice se tím vyhýbá živné půdě fantasy, ale zato se o to víc věnuje intrikám a politikaření. I proto je možné říct, že tato série je určena především vyzrálejšímu čtenáři, kterého detailní akce zas tak moc nebaví a místo toho touží po něčem sofistikovanějším.

 

Zajímavá je magie, kterou autor ve svém světě uplatňuje. Kněží Pavoučí bohyně působí psychologickými nebo spíše přesvědčovacími kouzly. Je to ve svém důsledku nenápadné, ale o to účinnější kouzlení. I když je magie v Abrahamově světě zasazena i do historického rámce, v příběhu se zdá být trochu stranou, jako by byla pozapomenuta. Čekají nás však ještě další tři díly, takže stále zbývá dostatek prostoru na to, aby se autor v tomto směru vyřádil.

 

Dva díly série Mince a dýka působí rozporuplně. Na jednu stranu nelze upřít Abrahamovi vypravěčský um, prostřednictvím kterého dokázal charakter-necharakter Gedera Palliaka díky náhodám a mocenským půtkám pozvednout do vůdcovské pozice. Člověk se až hrozí, jestli k podobným věcem dochází i v reálném světě. Na druhou stranu – autor není tak geniální vypravěč, aby si čtenář nevšiml, že k tomu důležitému v příběhu pentalogie teprve dojde. Nelze říct, že děj obsahuje vatu, autor jen občas dává přednost postavám, které se nejeví až tak zajímavě. Doufejme tedy, že v příštím díle dojde více na nově utvořenou dvojici odpadlého kněze Kita a válečníka Marcuse. Ale kouzlo zatím podaného příběhu spočívá i v tom, že je obtížné předpovědět, jak to všechno dopadne, které postavy nechá autor padnout a kdo nakonec přežije, což je velké plus zatím předložených událostí.

 

A jaké jsou vyhlídky na pokračování? Na závěr knihy je přiložena ukázka z třetího dílu, který se bude jmenovat Tyranův zákon. Nakladatelství Laser-books tuto knihu slibovalo na listopad loňského roku, což bohužel nestihlo. Jisté je, že pentalogie vyšla za mořem komplet, takže vydání celé série v češtině může zabránit jen nezájem tuzemských čtenářů, což by byla škoda, protože Abraham zde píše ve vrcholné formě. Pokud si knihy udrží podobný rozsah jako první dva díly, čeká na čtenáře zhruba 2000 až 2500 stran textu, takže se nejedná o projekt přehnaně megalomanský. Dejte tedy sérii Mince a dýka šanci, je to čtení, které si vás získá.

 

Daniel Abraham: Královská krev
Vydal: Laser-books, 2016
Obálka: Hachette Book Group, Inc.
Překlad: Daniela Orlando
Počet stran: 409
Cena: 389 Kč

 

Hodnocení: 85 %

Brno: Kingdom Come naživo!

7. Březen 2017 - 14:00

A tak se snažím ukrátit si čas imaginárními do vzduchu prováděnými kryty a sním u své klávesnice o vydařeném rubovém seku. Není pochyb, že by mi prospěla malá terapie, při které bych  mohla upustit svůj pištící ventil krvelačnosti.

Naštěstí v sobotu 22. dubna otevře brány své malé pevnosti Robert Waschka!

 

 

Kdo ještě velmistra brněnského Domu rytířských ctností neznáte, vězte, že je to právě on, kdo spolupracuje s autory Kingdom Come: Deliverance na choreografii herních soubojů. A vkládá do nich nejenom třicet let svých šermířských zkušeností, ale také tlukoucí srdce pařana.

Pod věží jeho malého hradu mezi paneláky můžete navštívit také workshopy boje ve stylu Assassin’s Creed: Syndicate nebo se naučit šermířské triky z herní série o Zaklínači. Stačí sledovat neustále se střídající pestrou nabídku akcí na facebookových stránkách nebo přímo na webovkách www.drcbrno.cz.

 

 

A kromě toho se dá u Roberta Waschky přímo studovat šerm a bojové umění bartitsu v dlouhodobých kurzech. Stačí se podívat na jejich podrobný rozvrh. Nabídka cen se může směle měřit s kdekterým fit-centrem a navíc se jedná o pohybovou aktivitu, kterou si alespoň pořádně užijete. Např. cena pololetního kurzu činí 2200Kč a zakládá poloviční slevu na ještě jeden kurz dle vlastního výběru a slevy na víkendové workshopy. Co se workshopů týče, jejich nabídka se neustále rozrůstá, takže nezapomeňte sledowat facebook nebo web pro nové přírůstky!

Prostorná a vybavená tělocvična se zbrojnicí se nachází na zde: Hermannova 3, Brno – Starý Lískovec. Roberta Waschku můžete kontaktovat i telefonicky na čísle 603 418 065 nebo přes e-mail info@drcbrno.cz

 

 

Kdo ví. Třeba to i pro vás, tak jako pro mě, bude konečné řešení nedostatečného hardwaru. Já totiž na té své šunce nerozjedu ani svého milovaného Zaklínače, natož pak grafický koncert české krajiny v Kingdome Come. Já se tím pádem musím učit sekat mečem naživo!

 

 

Recenze: Bílý láma

6. Březen 2017 - 13:36

Příběh začíná proroctvím velkého lámy Mipana. Znepokojivá vize předpovídající vpád čínských jednotek do Tibetu donutí duchovního vůdce k opuštění stávajícího těla a reinkarnování do nového, mladého a vitálního, ve kterém bude snáze čelit výzvám do temných odstínů zabarvené budoucnosti, přičemž svým spřízněncům zanechává údaje o lokalitě, ve které k novému vtělení dojde, i osobní věci sloužící k identifikaci převtěleného. Onou osobou, ve které navzdory všem předpokladům Mipanova duše po zastávce v bardu (mezistavu, ve kterém duše čekají na nové zrození) zakotvuje, je Gabriel, novorozený syn britských návštěvníků. Do cesty se mu však postaví prozatímní vůdce mnichů Migmar, který podléhá vábivosti dočasné funkce natolik, že zmanipuluje obřad rozpoznání nového dalajlámy, za něhož je označen uslintaný prosťáček, který se stává pouhou přikyvující loutkou. Zatímco klášter pod tíhou chamtivosti a korupce chřadne, Gabriel v ústraní prochází postupným výcvikem, aby byl připraven naplnit svůj osud.

 

Jak už napovídá dějová synopse, Jodorowsky pracuje s poměrně tradiční příběhovou šablonou a s ohledem na svou pověst udržuje Bílého lámu v až překvapivě konvenční rovině. V určitém smyslu k němu přistupuje v duchu náboženských textů, které už se své podstaty musí být alespoň na základní úrovni srozumitelné širokému „publiku“. Představuje tak až archetypální a mnohokrát viděný příběh hrdiny, který i přes nepřízeň osudu kráčí kupředu na své cestě za nápravou nespravedlnosti, a v němž morální vlastnosti jednotlivých postav nabývají jednoznačně rozpoznatelných kontur.

 

Nekoná se tak žádná těžce uchopitelná a významově zastřená pomyslná komiksová transcendentální meditace. Jodorowsky dávkuje metafyzično a myšlenkové principy budhismu hodně střídmě, navíc s nimi pracuje spíše volně a výrazně autorsky. Chilsko-francouzský komiksový mág, kterému zdatně sekundují překrásné kresby Georgese Besse, se nepouští do prvoplánového přechytračení čtenářů, naopak svědomitě sleduje poměrně jednoduchou a dynamickou příběhovou linku, která by se dala bez větších problémů vyprávět při záři táborového ohně. Tu se neštítí obohatit ani o celou řadu akčních sekvencí a fantaskních prvků.

 

I díky výše uvedenému má Bílý láma obrovský potenciál oslovit široké spektrum čtenářů. Jedná se o dílo přístupné (v rámci doposud česky vydaných děl Alejandra Jodorowského zřejmě dokonce nejpřístupnější), nikoliv však podbízivé; schopné oslovit jak ty z čtenářů, pro něž představují komiksy především zábavu oproštěnou od dešifrovaní nějakých filozofických traktátů, tak ty, kteří mezi přednáškami z teologie rádi debatují nad šálkem poctivě připraveného espressa o významech pečlivě ukrytých symbolů.

 

Bílý láma
Scénář:  Alejandro Jodorowsky
Kresba: Georges Bess
Překlad: Richard Podaný
Formát: brož./váz.
Počet stran: 304
Cena: 789 Kč (brož.) / 1099 Kč (váz.)

 

Soutěž o AZ kvíz speciál

5. Březen 2017 - 16:00

Získat je můžete, pokud budete vylosováni, a vylosováni být můžete, pokud správně zodpovíte následující otázky:

 

  1. Kolik „krabiček“ s AZ kvízem Dinotoys v současnosti nabízí?
  2. Kartičky jednotlivých speciálů od sebe i od základní hry vždy odlišuje barva na jedné straně karet – jakou barvu má speciál Historie a zeměpis?

 

Svoje odpovědi posílejte na redakční email xan.fantasyplanet@gmail.com do neděle 19. března (včetně). Do předmětu uveďte „soutěž AZ kvíz“ a nezapomeňte připsat i adresu, na kterou vám máme hru poslat.

Ze správných odpovědí náhodně vylosujeme jednoho výherce. Výsledky soutěže vyhlásíme v pondělí 20. března.

Oneiros: Když spánek znamená smrt (PR)

5. Březen 2017 - 14:25

Na začátku byla jedna fatální letecká nehoda, při níž počet obětí převýšil počet pasažérů. A pozor – toto číslo zdaleka není konečné…

Jednalo se o dokonale promyšlený teroristický útok, nebo je v tom něco víc? Tragická událost propojí osudy jednoho funebráka, jedné fanatické vědkyně a jednoho muže na útěku. Všichni se snaží přelstít zubatici s kosou, avšak každý po svém a z různých pohnutek. Ale proč se kolem nich pořád vrší hromady mrtvol?

Konstantin, majitel vyhlášeného pohřebního ústavu, platí za špičku v oboru. Zná totiž smrt jako žádný jiný – uléhá s ní dnes a denně, a důvodem zdaleka není jen jeho povolání. Když přijímá zakázku v Paříži kvůli mladé modelce, jež cestovala ve zříceném letadle, netuší, do čeho se pouští. Rutinní cesta se mění v zoufalou honičku, při níž by celá Evropa mohla usnout – navěky.

Zatímco Konstantin přísně dbá na etiku práce, smrtí posedlá vědkyně z Minsku je při svých krutých a tajných experimentech ochotna obětovat hodně, především životy druhých, jen aby dosáhla svého cíle: vypálit smrti rybník. A po Evropě mezitím cestuje časovaná bomba v podobě muže na útěku. Je těžké oddat se klidnému spánku, neboť stačí jediná chvilička nepozornosti a probudí se smrtící kletba…

Německý bestsellerista Markus Heitz v románu Oneiros potvrzuje, že je nejen svrchovaným vládcem nad říší trpaslíků, ale rovněž špičkovým tvůrcem temných thrillerů. Vynikající ústřední nápad, nervydrásající děj, pochmurná atmosféra a trojice nekonvenčních postav dělají z této knihy naprostou nezbytnost pro všechny milovníky temnoty.

Anotace

V Lipsku střeží majitel pohřebního ústavu strašlivé tajemství, v Minsku provádí bezohledná vědkyně smrtící experimenty, v Paříži narazí airbus do letištního terminálu…

Vyšetřování neštěstí začíná okamžitě – výsledky jsou ovšem záhadné. Všichni cestující byli mrtví už předtím, než letadlo zasáhlo budovu. Co policie ale nezjistí, je skutečnost, že existuje jeden přeživší – muž, jenž v sobě nosí vražednou kletbu…

Konstantin Korff, majitel pohřebního ústavu z Lipska, přichází tomuto pasažérovi rychle na stopu, stejně jako vědkyně z Minsku – neboť tito tři lidé v sobě nosí stejnou kletbu. Kletbu, která z nich činí hrozbu pro každého v jejich okolí.

 

Markus Heitz

Narodil se v říjnu 1971 v Homburgu. Od roku 2002 je profesionálním spisovatelem. Poprvé se čtenářům představil v roce 2002 cyklem Ulldart: Doba temnoty (2002–2005). Také publikuje knihy z herního světa Shadowrun; prvním jeho románem na tomto poli se stal TAKC 3000 (2002). Kromě něj má zatím na kontě dalších osm. Mezi hvězdy německé fantasy Heitze katapultovala pětidílná epická fantasy sága Trpaslíci (2003–2015), na niž navázal tetralogií Legendy alfů (2009–2014). Věnuje se rovněž hororovým thrillerům, jako jsou např. Ritus (2006), Sanctum (2006), Krvavé brány (2008), trilogie Jidáš (2007–2010) či Oneiros (2012).
Markus Heitz: Oneiros
Vydává: Fantom Print, 2017
Překlad: Svatava Kretková
Formát: brož.
Počet stran: 400
Cena: 369 Kč

Stránky