RECENZE: Laurell K. Hamiltonová, Modrý měsíc

Článek od: Jan Žlebek - 01.07.2011

Anita miluje Richarda, ale spí s Jeanem-Claudem. Richard spí s kdekým, ale hodili mu na krk znásilnění Betty. Upír Jean-Claude žárlí na vlkodlaka Richarda, ale vzpomíná na vztah s Asherem. Asher se nechce stát vládcem upírů v Tennessee, ale vůbec mu nevadí jich tam pár zabít. Shang-Da je na Anitu pořád naštvaný, protože dala Richardovi kopačky, ale přesto jí pomůže v boji se zkorumpovaným šerifem Wilkesem. Wilkes... Pokud to zní jako paranormální Esmeralda, tak jste zatraceně blízko. S jedním zásadním rozdílem: Modrý měsíc je napínavější než přímý přenos vlastní popravy.

Děj prozatím dvacetidílné (u nás díky překladovému zpoždění osmidílné) série se odehrává v současné Americe, kterou fantazie autorky osídlila krom lidí rovněž upíry, lykantropy a dalšími monstry. Jenže ve Spojených státech mají ústavou zaručená práva i děti noci, a tak můžete potkat upířího majitele striptýzového klubu nebo středoškolského učitele, jenž o úplňcích vyje na měsíc. A když někdo zubatější než průměrný rotvajler nepochopí, že zákon platí pro všechny, čeká na něj Anita Blakeová – státem licencovaná likvidátorka krvesajů a jiné nadpřirozené havěti.

Nazvat Anitu holkou do nepohody je asi tak trefné, jako říct, že v knihách Jiřího Kulhánka občas ukápne nějaká ta krev. Co příroda Anitě nedala na výšce, to jí nadělila na drsnosti. Tahle kočka ostrá jako maďarský guláš ochucený žiletkami by mohla drtit v zubech diamanty jako Marfuša oříšky. Nic jiného jí často ani nezbývá. Zároveň se Hamiltonové podařilo neudělat z hrdinky psychopatickou mužatku, naopak Anita působí i díky svým pochybnostem a přáním lidsky. A žensky, samozřejmě. Slečna Blakeová v sobě nosí dospělou ženskost někoho, kdo už párkrát žral prach a ví, že existují věci, kvůli nimž stojí za to žrát ho znova a zas.

Není divu, že mužský ansábl románu chce Anitu buď dostat do postele nebo zabít. Případně oboje v libovolném pořadí. Mezi postavami to jiskří, jako když říznete flexou do karošky nového Cadillacu, a v předpovědi počasí pro Modrý měsíc hlásí vytrvale dusné erotično. Stejně jako na deváťáckém školním výletě se i zde ovšem o sexu spíše mluví, než se mu doopravdy věnuje. Pokud tedy nepočítáme štědré popisy osvalených mužských hrudníků a dokonale vyrýsovaných pekáčů buchet jednotlivých lykantropů i upírů, kteří nacházejí důvody, proč si svléknout košili, po hříchu snadněji než ženské osazenstvo (= Anita). Chvilky, kdy si při četbě budete připadat jako na vystoupení Chippendales, ocení spíše dámské publikum.

Pánové budou bezpochyby s povděkem kvitovat akci a napětí, přičemž ani jedním Laurell K. Hamiltonová nešetří. Autorka žene děj kupředu s nemilosrdností vlastní hrdinky, svižné dialogy vám nedovolí odlepit oči od liter a dramatické střety s Anitinými protivníky vás nenechají nadechnout. Až na konci si možná uvědomíte, že tři čtvrtiny textu vůbec nijak nesouvisely s původní zápletkou, a i ta se patrně dala lépe vyřešit telefonátem než mordýřskou výpravou slečny Blakeové, ovšem nejspíš vám to bude putna, protože kniha a celá série se čtou úplně samy.

V románech věnovaných Anitě Blakeové autorka umně spojuje strhující fantasy detektivku a romantické dívčí čtení. Kupodivu tato série, jež byla oním prvním kamínkem spouštějícím současnou lavinu paranormální romance, má výtečnou šanci zaujmout publikum něžného i méně něžného pohlaví. Modrý měsíc ocení každý čtenář – bez ohledu na to, zda chodí močit na dámy či na pány.

Samozřejmě nic není dokonalé. Vedlejší postavy, vyjma těch, s nimiž Anita sdílí pelíšek, působí jako kompars a nic moc se o nich nedozvíme (většinou jen množství muskulatury u klaďasů a míru ohyzdnosti u záporáků – a pravidlo, že dobro je krásné a zlo ošklivé, přichází ke slovu překvapivě často). A jelikož vedlejší charaktery nezřídka slouží jen jako náplň do autorčina masomlejnku, není divu, že se s nimi moc nesmolí.

O něco větší potíž přináší jev typický pro rozsáhlejší série: tzv. inflace protivníků. Stejně jako u narkotik i u literatury je třeba zvyšovat dávku, abychom dosáhli stejného účinku. Což se projevuje tím, že hrdina musí porážet stále silnější a silnější nepřátele, aby vyvolal stejný pocit vítězství. Druhou možnost představuje navyšování schopností hrdiny, takže stejné soupeře zmastí snáze a snáze. No a Hamiltonová pro udržení napětí kombinuje obě varianty. Bohužel ve výsledku se pocit ohrožení Anity, charakteristický pro první díly série, vytrácí kamsi do krajin dětských snů. V Modrém měsíci

se o likvidátorku upírů bát nebudete, protože už je to holt velká holka. Nechtěně vtipně pak působí scény, kdy Anita (se svými sto šedesáti centimetry) chrání některé ze svých nabušených lykantropích bodyguardů. A to je škoda, nervydrásající potenciál úvodním částem dodával grády.

Modrý měsíc se dá číst, i pokud jste předešlé díly minuli, byť na vás čas od času vyskočí nějaký Anitin starý známý či „historka z mládí“. Většinou autorka uvádí dostatečný kontext, aby knize bez potíží porozuměli i čtenáři Anitou nepolíbení a zároveň neprozrazuje zbytečně mnoho. Příjemné je také to, že navzdory změně vydavatele zůstává grafická podoba knih stejná. Redakční práci při četbě příliš vnímat nebudete, do očí mě trklo jen to, že sex-appealem přetékající vládce upírů Jean-Claude chodí v holínkách (což jsou podle mne boty, jež vypadají asi takto). Ale třeba to Anitě přijde rajcovní...

V osmém dílu série Hamiltonová ani Blakeová neztrácejí dech, a ačkoliv se román od strhujícího a řádně naturalistické thrilleru přiklání více k dívčímu čtení, stále dokážou obě dámy obhájit pozici Rolls-Royce mezi paranormální fantastikou. Anita Blake coby hrdinka, jíž jednoduše není možné nefandit, utáhne děj napínavý do poslední stránky a jako bonus nabídne vrchovatou porci vkusně zvládnuté erotiky.

Laurell K. Hamiltonová: Modrý měsíc /Blue Moon/
Nakladatel: Epocha
Překlad: Pavel Toman