RECENZE: Andrew J. Offutt, Conan žoldnéř

Článek od: Martin Stručovský - 28.07.2011

Conana asi netřeba představovat. Každý určitě slyšel o udatném barbarovi z Cimmerie, který si prošel různou řadou zaměstnání od zloděje, piráta, přes vojáka až k úřadu krále jedné ze zemí dávné Hyborie. Stejně tak se každý z vás setkal se jménem jeho tvůrce Roberta E. Howarda, který stál společně s profesorem Tolkienem u zrodu fantasy žánru. Bohužel ale nežil tak dlouho, aby Conanova dobrodružství dál rozvíjel (ostatně se ani nedožil doby, kdy mu Conan zajistil spisovatelskou slávu), takže se brzy objevila celá řada autorů odhodlána stvořit další barbarovy příběhy.

Jedním z nich je i Andrew J. Offut, jemuž u nás pár conanovek vyšlo. Jeho další příspěvek do série s názvem Conan: Žoldnéř ale nepřináší nic nového. Jedná se o klasické dobrodružné čtivo se zcela klasickou zápletkou, navazující na Howardovu slavnou povídku Věž slona. Kniha obsahuje dva příběhy, propojené společným tématem. Conan coby zloděj okrade čaroděje, a ten mu sebere duši. Aby ji získal zpátky, musí splnit jistý úkol. Druhý příběh ho pak zavede do království coby ochránce královniny sestřenice.

Kniha nabízí conanovské propriety jako jsou zlotřilí mágové, spousta bojů, krásné ženy, za které je radost položit život, a tak dále. Bohužel ale postrádá jakékoliv napětí a dynamiku. Atmosféra taky nepůsobí dobře a neobsahuje žádný zajímavý nápad, jako Howardovy staré texty. Z čehož plyne, že se do četby budete nutit.  Kdyby měla kniha alespoň nějaký klad, nevadil by vám ani několikrát viděný příběh. Čímž netvrdím, že u Conana bažím po literární originalitě. Přeci jen tento hrdina byl vždycky synonymem pro nefalšovanou dobrodužnou literaturu.

Bohužel Conan žoldnéř náplň tohoto pojmu nesplňuje. Dělá totiž Conanovi ostudu, protože je nemastný a neslaný.  Od čehož ho nezachrání ani povedená obálka Karla Zemana, která ke čtení přímo svádí. Stejně tak to nespasí brilantní překlad Jana Kantůrka. Mimochodem – za uši by zasloužil i dotyčný člověk, který se staral o redakční práci po sazbě (pokud nějaká vůbec byla). Tolik mezer ve slovech jsem snad ještě nikdy neviděl.

Conan žoldnéř /Conan the Mercenary/
Offutt, Andrew J.
Nakladatel: Poutník