HRA: Kazaam

Článek od: Jan Pechanec - 11.06.2013

Polská autorská dvojice Małgorzata a Tomasz Majkowští mají dle dostupných informací na svém kontě 7 her, z nichž jednou je alchymistická pecka pro celou rodinu Kazaam (neplést s tímto rodinným filmem). Stručný úvod nám představí mistra Ambrosia, který vyzve své učně, aby stvořili svého homunkula jako závěrečnou zkoušku, objevit nejhlubší tajemství alchymistických umění, přičemž pouze jeden z nich může odhalit tajemství Kamene mudrců!

Ke koupi hry vás v první fázi pravděpodobně přivede neotřelá grafika a malby, za kterou nese zodpovědnost duo Agnieszka Bala a Radosław Gruszewicz, jejichž společný otisk najdete i na několika dalších deskovkách. V druhém kroku vás čeká rozbalení a několikaminutová práce s vyhnípáním hracích karet a žetonů ingrediencí z jednotlivých kartónů. Zde musím říci, že ač jsou obrázky homunkulů na hracích kartách podmanivé, všimnete si, že jednotlivé karty nejsou předřezány s velkou pečlivostí, což může vést k určitým omezením při vytažení karet ze soupeřovi ruky, ale nepředbíhejme.

Pokud je vše v pořádku, máte k dispozici "70 karet" částí těl, jak je uvedeno v návodu. Ve skutečnosti se každý z umělých stvoření skládá z 9 dílků a těchto tvorů je k dispozici 6 druhů. Zbytek poněkud zbytečně tvoří jednotliví alchymističtí učni a kartička navíc. Žetony ingrediencí jsou na tom lépe a ve hře jich můžete použít 96: rtuť, síru, kořen mandragory, jednorožčí roh, dračí krev a pírko fénixe. Zbývá 6 karet alchymistů, na kterých hráči skládají své "golemy" a návod v polštině, němčině a angličtině, dle stránek českých prodejců v češtině.

Po úmorné práci se seznámením s pravidly se můžete na hru začít těšit. Po přečtení je vám jasné, že se zde kombinuje několik herních principů a jediným prvkem náhody je zde tahání karet končetin, jichž můžete v ruce mít maximálně šest. Připravme se, hra začíná!

Každý z hráčů (dvou až pěti) dostane tři startovní karty těl a může začít skládat svého homunkula, přičemž za kolo musíte využít tří akcí, v prvním kole jste však bez výše uvedených alchymistických látek, které získáváte za odhození karty těla, která se vám zrovna nehodí. A použít je můžete za umístění těchto částí na svůj alchymistický hrací plán. Zatím to nezní příliš zajímavě, ale skutečný boj začíná ve chvíli, kdy se rozhodnete tak trochu oškubat své protihráče za použití speciálních vlastností vznikajícího homunkula.

Použití již umístěných částí na hrací plán hru neskutečně oživuje, neboť si můžete vybrat z již vyřazených karet tu, co se vám hodí, abyste maximalizovali bonus za končetiny náležející k vašemu hernímu plánu, pokud se tedy někdo nerozhodne vám toto potěšení přerušit využitím své předvídající hlavy. Použití schopností však znehodnocuje homunkula a kartu musíte otočit, přesto je zde šance se ji zbavit, neboť na konci hry se boduje pouze za umístěné neotočené karty a na to máte možnost využít jednu ze tří akcí ve vašem kole.

Závěr pak nastává ve chvíli, kdy jakýkoliv hráč složí svého homunkula (přeložím umístí poslední díl na herní kartu, přestože jsou některé lícem nahoru). Tento hráč však nesmí vyřknout kouzelnou formuli: "Kazám".

Kazaam si určitě i přes jistou kombinatorickou obtížnost najde spoustu rodin, kde si ho oblíbí zejména pro skutečně hezkou grafiku. První zkouškou pro hráče samouky může být absence českého návodu v této polské hře. Ačkoliv ho české obchody deklarují, nepodařilo se mi ho na internetu nalézt (a z čiré lennosti jsem se jal přeložit si návod anglický). Jakmile si však po několika kolech osvojíte základy, můžete se naplno těšit z příjemně ubíhající hry, v níž nevyhrává pouze ten, kdo nejdříve složí svého homunkula (ač 4 body navíc jsou velmi poznat).

K drobným negativům hry bych mohl uvést špatně vyřezané díly těl, které mohou být poznatelné při výběru z protihráčovi ruky, menší počet ingrediencí, které mohou ve společném banku dojít, když je kolegové urputně šetří a nevyužívají, nebo drobná volnost ve výkladu pravidel, zda se za ingredience vyměněné končetiny vrací do společného kotle. Oproti jiným hrám bych v návodu očekával více příkladů.

Hodnocení: 60 %.

Název hry: Kazaam
Autor: Tomasz Majkowski, Malgorzata Majkowski
Grafik: Agnieszka Bała
Vydavatel: Wolf Fang ()
Distributor: Fantasyobchod
Rok vydání: 2008
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 10 let
Hrací doba: 30 - 45 minut
Cena: 659 Kč

Přidat komentář

Sarden - internetový magazín o sci-fi a fantastice  /  šéfredaktor:  Martin Stručovský  /  zástupkyně šéfredaktora: Monika Dvořáková  / webmaster: Petr Šimčík / ISSN: 1805-2711