RECENZE: Oliver Bowden, Assassin´s Creed: Renesance

Článek od: Petr Vařák - 11.05.2010

Už je pomalu zvykem, že úspěšnou hru nebo herní sérii doprovází i nějaká ta kniha, jenž trochu rozšíří svět nebo odhalí minulost či budoucnost postav ze hry. Nejinak je tomu i u veleúspěšné série PC her Assassin´s Creed, jejíž druhý díl vyšel teprve nedávno. Knihu s podtitulem Renesance od historika se zaměřením na toto období Olivera Bowdena vydalo již tradičně nakladatelství Fantom Print, které se vydáváním knih podle her dlouhodobě zabývá.

Florencie je na konci 15. století baštou obchodu a vlivných bankéřských rodin. Členem jedné z nich je i Ezio Auditore da Firenze, který se již brzy bude muset vydat ve šlépějích svého otce a stát se šéfem rodinné banky. Ne že by ho však vidina vyřizování bankovních dokumentů po večerech za světla svíčky kdovíjak lákala, mnohem radši skáče po střechách florentských domů spolu se svým bratrem Federicem. Aniž by to ale chtěl, brzy si užije dobrodružství více, než by bylo milé. Jeho otec a bratři jsou zavražděni a Ezio se zaváže pomstít jejich nespravedlivou smrt. Jak se však brzy ukáže, nešlo jen o prostou likvidaci konkurence. Ezio se brzy dozvídá, že otec byl členem starého společenství Asasínů, už po staletí bojujícího proti mocichtivým templářům. Nyní je tedy na Eziovi, aby pomstil svého otce a pokračoval v jeho poslání…

Renesance je téměř doslovným přepisem příběhu Assassin´s Creed 2 a to je tak trochu i největším záporem knihy. Hráči, kteří se na hru teprve chystají, by se jí měli střežit jako čert kříže, pokud si tedy nechtějí hraní zkazit tím, že budou znát příběh. Ti, co už hru dohráli, budou vlastně Eziovu cestu za pomstou prožívat podruhé, můžou se však bavit různými změnami a bonusy v příběhu, které se mnohdy nedají označit za pouhé detaily. Co však z knihy budou mít hrou nepolíbení čtenáři?

Abych to zkrátil, model, který dobře funguje ve hře, nefunguje v knize. Celý děj je vlastně sérií různých misí, z nichž nejčastější jsou vraždy různých templářských pohlavářů, což opravdu hodně brzy omrzí a spolehlivě zabije jakékoli napětí. Děj se tak vleče pomaleji než jízda po české dálnici. Spíš než na vrub autora to však musíme připsat na účet Ubisoftu, který pravděpodobně dal Oliverovi Bowdenovi jasné rozkazy. Příběh je navíc téměř oproštěný od jakékoli magie, takže nejspíš zklame čtenáře, kteří si nedokážou dobrou fantasy představit bez pořádné porce kouzel nebo nestvůr.

Další věcí, za kterou do jisté míry nenese autor zodpovědnost, jsou neuvěřitelně černobílé a neoriginální postavy. Vážně, v knize nenajdete jediný charakter, který by nebyl vyložený dobrák od kosti nebo naopak čistokrevný padouch. Hlavní hrdina se navíc občas chová nelogicky, až zůstává rozum stát. Holt když usnete na místě, kde leží roztřískaný dostavník a dvě mrtvoly, můžete být rádi, že vás jen okradou. Jediná trochu zajímavá persóna je Leonardo da Vinci, který hlavnímu hrdinovi pomůže s nejedním rébusem nebo zašifrovaným pergamenem a je dostatečně výstřední na to, abyste si ho oblíbili.

Poměrně otravné je časté používání italských výrazů, které se neomezuje na pouhé pozdravy či nadávky. Bowden se kolikrát nezdráhá italsky napsat i celou větu, což hodně ubírá na plynulosti textu. Než nalistujete knihu dozadu na malý slovníček, nějakou chvíli to samozřejmě trvá. Další věcí související s jazykem jsou občas nepřirozené dialogy. Někdy si možná jako já budete myslet: "Opravdu by to takhle řekli?"

Nicméně až tak špatná kniha není. Oliver Bowden v sobě historika rozhodně nezapře. Ačkoliv popisem prostředí se příliš nezabývá, daří se mu jeho atmosféru tak nějak vsunout mezi řádky a možná opravdu ucítíte tu vábivou vůni renesance, období rozkvětu umění, vzdělání a obchodu. Taky děj postupně získává trochu na obrátkách, takže čtení rozhodně není takové utrpení, jak by se mohlo z předchozích řádků zdát.

I tak však nezbývá, než si povzdechnout nad promarněnou příležitostí. Potenciál tu byl, jen zůstal nevyužitý. Kniha tak je opravdu dobrá zřejmě jen pro hráče, čtenáři, bažící po kvalitní dobrodružné fantasy, by raději měli sáhnout po něčem jiném.

Assassin´s Creed: Renesance (ukázka z knihy)
Bowden, Oliver

Překlad: Kateřina Niklová