FILM: Alica v krajine zázrakov

Článek od: Martin Kochlica - 29.05.2010

Príbeh o dievčati, ktoré sa dostane do krajiny zázrakov poznáme v základných rysoch asi všetci, a ani tentoraz ho tvorcovia zbytočne nekomplikujú. Alica sa cez králičiu noru dostáva do podzemia a zapletie sa do sporu medzi červenou a bielou kráľovnou. Samozrejme stretne klobučníka, bieleho králika, kocúra i bláznivého zajaca. A možno, že to všetko ani nie je náhoda. Dokonca je možno aj vyvolená, aby dávny sesterský konflikt rozhodla. A možno to všetko už raz zažila...

Tretí rozmer je ZLO. Takmer zrovnateľné so vznikom digitálnej kamery... Už som o tom definitívne presvedčený. A teraz nehovorím o prílišnej snahe ohúriť (Cesta do stredu Zeme) či o prílišnom zabúdaní na príbeh (Avatar), teraz hovorím o peniazoch. Najnovší film Tima Burtona ma totiž vyšiel na 7 € (čítaj: sedem eur, v prepočte cca 180 Kč) a 3D bol rozhodne len preto, že je to teraz in.

Som naštvaný hlavne kvôli tomu, že Burton je predovšetkým vizuálny režisér a žiadne okuliare na neho nie sú potrebné. Filmu to na kvalite nepridá a zbytočne vás bude iritovať malé množstvo 3D vyskakovacích scén.

Ale poďme k podstate dobrého filmu, pretože Alica JE dobrým filmom. Príbeh o dievčati, ktoré sa dostane do krajiny zázrakov poznáme v základných rysoch asi všetci, a ani tentoraz ho tvorcovia zbytočne nekomplikujú. Alica sa cez králičiu noru dostáva do podzemia a zapletie sa do sporu medzi červenou a bielou kráľovnou. Samozrejme stretne klobučníka, bieleho králika, kocúra i bláznivého zajaca. A možno, že to všetko ani nie je náhoda. Dokonca je možno aj vyvolená, aby dávny sesterský konflikt rozhodla. A možno to všetko už raz zažila...

Vo svojom jadre je príbeh naozaj jednoduchý, ale pritom je neuveriteľne hutný, s množstvom roztomilých drobností a odkazov na predlohu. Fakt, že túto verziu poňali ako pokračovanie klasického príbehu, mu pridáva na zaujímavosti. (Alica má devätnásť, Wonderland je tentoraz Underland, červená farba je kombinovaná s čiernou...) Občas síce kvôli akčným výpravným scénam pocítite závan komerčnosti, ale stále je to príjemne vzdialené Planéte opíc... Okrem toho, práve značná vernosť trademarkom fantasy dáva tomuto filmu predpoklady, aby sa postupne stal klasikou.

Neviem ako vy, ale ja chodím na Burtona preto, lebo viem, že jeho výtvarné predstavy sa zhodujú s mojimi. Nepotrebujem silou mocou zažiť čosi šokujúce, ako napríklad pri Švankmajerovej či del Torovej verzii. Stačia mi burtonovsky pokrútené stromy, niekoľko nekorektných morbídností či zaujímavé spracovanie ľudskej pretvárky. Okrem toho, už Charlie a továreň na čokoládu nemal nič spoločné s temnotou a poetikou Nožnicovorukého Edwarda, tak prečo ich čakať práve od Alice. A hudba Dannyho Elfmana vás určite nenechá na pochybách, koho film pozeráte...

Mnohí chodia na Burtona kvôli Johnny Deppovi. A aj tentoraz je to naozaj zážitok. Napriek tomu, že klobučník je vedľajšou postavou, hrá ho okúzľujúco originálne, čo je pri pohľade na množstvo jeho šialených postáv vskutku ohromujúce. Mia Wasikowská zase ako dospelá Alica dodáva filmu sympatický morálny rozmer. Čerešničkou je démonická Helena Bonham Carter ako Červená kráľovná. Koniec koncov, všetky postavy sú obsadené skvelo...

V predošlých rokoch sme tu mali niekoľko spracovaní motívov z predlohy Lewisa Carrolla – či už spomínaný Faunov labyrint alebo MirrorMask/Maska zrcadla Davea McKeana – a vždy šlo o čosi transcendentálne a prudko artové. Aj preto som rád, že Burtonova Alica je hravá, akčná, vtipná... Skrátka toto je ten prípad, keď bol scenáristický archetyp skombinovaný s obrazovým prevedením a ani jedno neprebíja druhé.

Nebojte sa ísť na Alicu kvôli tomu, že je to „len“ dobrý film. No a čo, že nie je excelentný a ohromujúci. Je dobrý... Aj napriek 3D.

Hodnotenie: 80 %

 

 


Alenka v říši divů
Alice in Wonderland

USA, 2010, 108 min
Réžia: Tim Burton
Hrajú: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Geraldine James, Michael Sheen, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Crispin Glover, Christopher Lee, Frances de la Tour, Alan Rickman, Tim Pigott-Smith, Stephen Fry, Timothy Spall, Noah Taylor, Matt Lucas, Eleanor Gecks, Marton Csokas
 

Přidat komentář