RECENZE: Mike Mignola, Hellboy: Pravá ruka zkázy

Článek od: Slayer - 31.10.2010

Peklo nikdy nebude takové, jaké bylo před fenoménem zvaným Hellboy

Tam, kde ještě nedávno vládnul zoufalý jekot mučených hříšníků a biče rozdávaly oprávněné rány, dnes zapustila kořeny harmonie. Aniž by si to sám panovník uvědomoval, vytvořil v obraze Hellboye silného protivníka. Nebýt toho, že se jedná o fiktivní kreslenou postavu, mohl by své řemeslo pověsit na hřebík. Po všech jeskyních visely obrovské billboardy propagující novou tvář pekla. Brzy se pojem „Hellboy“ objevil i v aktualizovaných učebnicích „Hříchy a pojmy důležité pro přežití v pekle.“ Dětičky vzhlížely k roháči jako ke svému idolu, rohaté ženušky v něm viděly opravdového muže a muži zase prototyp nezávislého rebela.

Jak říkám, vládce pekel si vytvořil silnou konkurenci. Z prvotního nadšení se stala noční můra. Nemluvě o tom, že do pekelných knihkupectví má dorazit další monstrózní nadílka nových dobrodružství rohatého idola.

V pekle sice řeší krizi, ale ta nikoho nezajímá! Nás zajímá jediné a tím je čtvrtá návštěva našeho milovaného rohatce s láskou pro dvounohé i čtyřnohé kočky. Ze souvislého příběhu se přešlo do povídkového souboru, který nepostrádá kouzlo ani epičnost. Sborník povídek?! Šílenost nebo geniální tah na čtenářův mlsný jazýček? Mike Mignola nezklamal a ještě více než kdy předtím přikládá do kotle.

Ač se jedná o sbírku povídek rozhodl jsem se úmyslně neuvádět jejich obsah, jelikož zde jde o překvapení, které nechci čtenářům vzít. Každá povídka, ať už třicetistránkový rozsáhlý epos nebo pětistránková anekdota v sobě nesou vytříbený styl vyprávění veleváženého autora. Jak bývá u Hellboye zvykem, v luxusní obálce je ukryt ještě úžasnější dáreček a tím je pro Mignolu charakteristická kresba a především nezapomenutelní hrdinové! Kromě již známých postav z Úřadu pro výzkum paranormálních jevů se můžete dočkat spousty vedlejších aktérů, jejichž monology jsou nesmrtelnými. Namátkou stačí uvést neposedného pekelného vězně Ualaca, který se může svým záporáckým motivem rovnat samotnému Rasputinovi.

Věrným fanouškům od zrodu legendárního rohatce v hlavě hlodá otázka, jaký význam má mýty opředená pravá ruka? Zpozorněte! Odpověť na tuto a další otázky ohledně Hellboyova života dostanete v tomto díle. Sborník je stručným životopisem, jenž vám rozproudí krev v žilách a nenechá na minutu vydechnout. Přes vtipné dětství, které jistě v naší společnosti nebylo lehké, se dostáváme až do puberty, kdy hormony cloumají každým,  ďáblíky nevyjímaje.

Letem světem se podíváme do vzdálených koutů planety a poznáme místní folklor. Jednou z návštěv je exotická výprava do Japonska. Mignola zpracoval japonskou legendu po svém a okořenil hororovou, až bizarní atmosférou. Milovníci severských zemí se pořádně namlsají Norskem a jeho dvěma lidovými pověstmi.

Pravá ruka zkázy je výjimečné dílo. Nezapomenutelné příběhy ve vás zanechají silný dopad nostalgie, kdy jsme ještě jako malé děti věřili ve strašidla a bubáky pod postelí. Podíváme se po světě, obohatíme svou hlavinku několika lidovými pověstmi a legendami z celé planety. Fanoušci H. P. Lovecrafta si přijdou na své v povídce vzdávající hold samotnému mistru děsu. Mignola se nebál vstoupit do takových vod, jakými je upírská tématika, které je věnován jeden z nejpodivuhodnějších příběhů celé sbírky. Chcete-li vědět, proč nesmí čerti a jiná pekelná stvoření jíst lívance či shlédnout a na vlastní kůži pocítit setkání obřího draka a čerta v souboji na život a na smrt, neváhejte! Viva Mignola!

Hellboy: Pravá ruka zkázy /Hellboy: The Right Hand of Doom/
Mignola, Mike
Vydal: Comics Centrum