FILM: Fenomén menom Tron

Článek od: Martin Kochlica - 07.11.2010

Steven Lisberger raz dostal nápad. Načmáral si zopár obrázkov a navštívil chlapcov vo Warner Bros. Potom v MGM a napokon v Columbia Pictures. Je to fajn ale nič pre nás... A taký pekný animovaný film to mohol byť.

Nečakaným záchrancom sa stalo Walt Disney Pictures, a tak sa spustili práce na jednom z prvých štúdiových trikových filmov. Za zmienku stojí fakt, že v tej dobe mali počítače asi tak 2 MB pamäte... Aj vďaka tomu boli tvorcovia nútení využívať tmu, kde sa len dá a vo filme je v podstate asi len pätnásť minút animácie.

A o čo vlastne ide? Kevin Flynn sa živí tvorbou hier. Okrem toho sa celkom rád nabúrava do siete firmy Encom. Hlavný program sa naštve a prenesie ho k sebe... Flynn sa musí dostať cez rôzne počítačové hry a zneškodniť zlý-zlý software. Jeho jedinou nádejou je odvážny a verný program Tron...

Netradičný film vtrhol do kín v roku 1982 a bol prijatý prevažne pozitívne, ekonomicky sa však „len“ zaplatil. Motorkárske preteky sa ale okamžite stali kultovou záležitosťou, a to aj vďaka zvukovému a hudobnému doprovodu, čo sa zákonite prejavilo aj v nomináciách na Oscara za najlepší zvuk. Paradoxne revolučné triky boli pre práchnivejúcich akademikov príliš ťažkým sústom a ich ignorovanie sa snažili vyvážiť aspoň nomináciou za najlepšie kostými. Americká Akadémia Science Fiction, Fantasy & Hororu zase Trona nominovala na ocenenie najlepšie sci-fi a Britská Akadémia filmu a televízie tak ako jediná našla odvahu vytiahnuť nomináciu za najlepšie špeciálne vizuálne efekty.

Tron bol poňatý ako rodinný film (veď šlo Disneyovku), ale vďaka svojej technickej stránke sa stal inšpiráciou pre celú nasledujúcu generáciu tvorcov animovaných a trikových filmov.

K nám sa Tron dostal predovšetkým ako počítačová hra vystavaná na pravidlách naháňačiek na motorkách, preto určite poteší informácia, že okrem aktuálneho kino sequelu sa Tron vracia aj na monitory – konkrétne ako Tron: Evolution, čo by mala byť samostatná hra a nielen nejaký product placement.

S novým filmovým spracovaním pod názvom Tron: Legacy (Tron: Dedičstvo) sa vracia aj Jeff Bridges, aj Steven Lisberger (tentoraz v úlohe producenta), čo dodáva projektu na očakávaniach, keďže zvyšok týmu je vystavaný z prevažne seriálových tvorcov. Prvé ukážky sú zaujímavé, ale stále sa nedá povedať, či pôjde o hit alebo prepadák. Tron prichádza v 3D a ostáva len dúfať, že dokáže dať tomuto formátu nový rozmer... Alebo to bude naopak? Premiéra v Českej republike je 16. decembra tohto roku, na Slovensku si počkáme do 6. januára 2011.

Přidat komentář