RECENZE: Scott Westerfeld, Krásní (Oškliví 2)

Článek od: Renata Heitelová - 30.11.2010

Tally a Shay – kamarádky, které se rozhodly být ošklivé, když mohly být krásné. Nepodstoupily obvyklou operaci prováděnou všem lidem v 16 letech a utekly do Kouře – vesničky vzbouřenců proti společenskému systému, i když původně každá z jiného důvodu. Ale to už zřejmě víte z románu Scotta Westerfelda Oškliví.

Nyní se nacházíme ve světě krásných, v New Pretty Townu, kam se odhodlala Tally vrátit, aby pomohla s léčbou své kamarádky Shay či spíše, aby se sama stala pokusným králíkem účinků nevyzkoušených léčivých tabletek. Operace zkrásnění totiž není jen fyzickým zásahem, ale zahrnuje i operaci mozku - vytváří v něm léze, které upravují chování a myšlení krásných. Doktorka Cableová, agentka Speciálních případů, tento zásah ospravedlňuje před Tally, když se ji snaží získat, aby pro ně pracovala:

„Když jsou lidé ponecháni sami sobě, jsou jako mor. Neúnavně se množí, spotřebovávají veškeré zdroje, zničí, na co sáhnou. Bez operace se lidé znovu stanou Rezatci… Co kdyby takových byly miliony? Za chvíli by jich byly miliardy. Mimo naše uzavřená města je lidstvo nemoc, rakovina na těle světa. Ale my… Speciální případy… my jsme lék.“ (str. 107)

Tally však nabídku na spolupráci odmítá, i když si klade otázku, zda je nutné obětovat svobodu rozhodování a „upravit“ lidské mozky, abychom dosáhli ekologické a nenásilné společnosti. Dívka má v plánu utéct znovu do Kouře a vzít s sebou i nové kamarády, zejména Zaneho, se kterým se sblížila při hledání důmyslně ukrytých tabletek k léčbě. Jenže vymyslet plán a zrealizovat ho jsou dvě různé věci. A i když se s komplikacemi útěk zdaří, Tally přistane po seskoku z balónu mezi divochy v nepropustně uzavřené rezervaci. Její život je složen z řady pádů z čím dál větší výšky. Zda se Tally podaří dostat do Kouře, najít Davida a vyléčit Zaneho, to už si musíte přečíst sami.

Zvláštní na stylu Scotta Westerfelda je, že přestože vypráví ve třetí osobě, stejně se z příběhu dozvíme jen tolik, jako by vyprávěl v první osobě z pohledu Tally. Nevíme, co se odehrává za jejími zády, není nám ukázáno, co se děje kdekoli komukoli jinému. Jsme stále jen s Tally, což je možná škoda. Přesto autor pokračuje v nevšedním dobrodružství a my se spolu s odvážnou hrdinkou vezeme na vlně adrenalinu podporované nejen jejími ztřeštěnými kousky, ale i nečekanými zákruty osudu. Dočkáme se i milostné zápletky, autor ji však rozvíjí jen velice pozvolna a nechává otevřené možnosti. Vypjaté situace potřebují okamžitá rozhodnutí a ani ta Tallyina nemusí být vždy správná, i když se o to hrdinka snaží. Na následky těch posledních si musíme ještě počkat. Čtenář je tak neustále držen v napětí a možná i šokován vyústěním druhého dílu, i když název dalšího něco napovídá.

Co lze příběhu vytknout, je, že se příliš nezabývá pozadím a možností existence a fungování takovéhoto světa, nejde nijak do hloubky, nevysvětluje, jak funguje hospodářství, kde se berou nekonečná množství věcí na přání v dírách ve zdi, kdy a zda mladí studují či jakým způsobem získávají odbornost, než se stanou středními krásnými. Kdo tomu světu vládne, jaké je společenské zřízení, jak „mocné“ jsou Speciální případy? Pokud však existenci tohoto světa budete považovat za danou a nezabývat se jí, užijete si úžasnou jízdu, při níž nebudete stačit otáčet stránky. Snad se některých odpovědí ještě dočkáme.

A možná si taky do očí pořídíte hodinky, které v 5 ukazují 7. Jdou totiž pozpátku, jinak by to přece byla nuda, no ne?

Westerfeld, Scott: Krásní
Nakladatelství: Triton