RECENZE: Max Allan Collins a Richard Piers Rayner, Cesta do pekel

Článek od: Tobiáš Smolík - 12.12.2010

„To si vážně myslí, že si můžou kupovat lacinější kořalku? Vážně si myslí, že jim to projde?“
„Zřejmě ano.“
„Tak to je čeká náramný překvapení.“

Možná jste si teď představili, že tento dialog vedou dva brýlatí pánové z reklamní agentury, kteří se svraštěnými čely zírají na graf prodeje propagované pálenky. Bohužel pro vás, scénáristovi panu Collinsovi nepřipadají veselé historky z reklamních agentur vhodné pro komiks. Pokud vás to neodradí, můžete se díky knize z Comics Centra vydat do amerického Trojměstí třicátých let, tedy časů hospodářské krize a prohibice. Do doby, kdy  byli běžným zjevem pánové v luxusních oblecích s kloboukem, nedbale skrývající samopal pod dlouhým kabátem.

Čtenáře by tedy nemělo zarazit, že Michael O'Sullivan, kolem kterého se komiks točí, pracuje jako zabiják pro mafii. Mimo to je silně věřícím Irem, který své povolání vidí jako vojenskou službu a po každé „zakázce“ se chodí vyzpovídat. Pochopitelně je v tom, co dělá, jeden z nejlepších a svou přesností a zasmušilým výrazem si vysloužil přezdívku „Anděl smrti“.

Ústředním tématem se stává vztah O’Sullivana a jeho syna, z jehož pohledu je příběh vyprávěn. Jak jistě chápete, tento vztah se poněkud zkomplikuje, když synek náhodou zjistí, že tatínek opravdu nepracuje jako účetní. Zvrat v už tak vypjaté rodinné konstelaci nastane, když se zabiják znelíbí svým zaměstnavatelům a on i jeho rodina musí být odstraněni.

Otec se synem ale vyváznou  a vydají se na cestu za pomstou, snad i vykoupením, nebo možná prostě do pekel… A to je pochopitelně záruka spousty okýnek s letícími kulkami, naznak padajícími záporáky a samozřejmě záplavou amerického střeleckého citoslovce „BLAM!“. Ústřední dvojice směřuje do symbolicky pojmenovaného městečka Perdition (tedy zatracení, záhuba, v překladu Peklo). Cestou stihne vyřídit pár zlých chlápků, což v praxi vypadá tak, že když se vydá „Anděl“ střílet, bude se střílet, a když to vypadá na vyjednávání, bude se taky střílet. V přestávkách potom moudře promlouvá k synovi.

Pokud vás přesně tohle baví, tak si „Peklo“ skvěle užijete. Max Allan Collins pojal scénář jako historickou fikci, takže potkáte staré známé jako Al Capona a Franka Nittiho, dokonce i Andělův boss John Looney odkazuje ke skutečné postavě. K autentičnosti přispívá i pečlivá perokresba Richarda Raynera. Jeho komiksová okénka mají stylizací i kompozicí blízko k dobovým fotografiím. Mafiánský příběh tak působí spíše jako nějaká zapadlá kapitola z historie třicátých let než nablýskaná fikce.

Komiks dal v roce 2002 vzniknout i snímku „Road to Perdition“ od oscarového režiséra Sama Mendese (Americká krása). Ve filmu sice poskakuje Tom Hanks, Paul Newman, Jude Law a Daniel Craig, jedná se ale o poněkud volnou adaptaci, a proto vřele doporučuji prostudovat i originál.

Zkrátka a dobře, „Cesta do pekla“ je žánrový kousek, který má všechno, co můžete od americké gangsterky čekat: rodinné hodnoty, řeči o Bohu a přestřelky za každým rohem. Přesto se jedná o „něco víc“. Všemi historickými reáliemi a fotografickou přesností kresby se z nevýrazného námětu stává na dva palce tlustý opus magnum.

Takže směle vylovte samopaly z vašich houslových futrálů a vzhůru na Cestu!

Cesta do pekel /Road to Perdition/
Collins, Max Allan - Rayner, Richard Piers