FILM: Zdrojový kód (Source Code)

Článek od: Martin Kochlica - 21.04.2011

Filmová fantastika prežíva zlaté obdobie. Prečo? Pretože, keď dnes hovoríme o jej úspechu, už nemusíme siahať po záležitostiach ako je Pán prsteňov, Twilight či Avatar. Pokojne môžeme hovoriť o Districte 9, Inception či Repo Menovi. Skrátka SF je v centre diania od blokbasterov po fanúšikovské filmy.

Za úspechom treba, ako vždy, hľadať ženu. Konkrétne finančnú krízu. Ak chcú totiž producenti uspieť a neskrachovať, sú nútení púšťať sa do projektov na základe scenárov a nie renomovanosti trikového štúdia. Inception (napriek tomu, že mal neskutočné triky) všetkým ukázal, že na dobré scifíčko stačí dobrý scenár a šikovný režisér. Podľa rovnakej schémy vznikli Správcovia osudu a teraz aj Zdrojový kód.

Kapitán Colter Stevens má problém. Preberie sa vo vlaku a nevie, kto vlastne je. Teda vie, kto by mal byť, ale ostatní ho považujú za niekoho iného. Ešte aj zrkadlo ukazuje niečo iné, ako je skutočnosť. Ale čo to vlastne skutočnosť je? Existuje osud? Dokážeme pomocou minulosti zmeniť budúcnosť? Na tieto otázky sa nám pokúsi dať odpoveď vojak, ktorý plní misiu, ktorá má preskúmať okolnosti teroristického útoku. Problém je v tom, že k výbuchu má dôjsť za osem minút, ale pritom je už vlastne po ňom.

Zdrojový kód nie je o cestovaní v čase. Na to nás tvorcovia upozornia hneď na začiatku. Zrejme je to aj preto, aby nám zahatali cestu ku porovnávaniu s Deja Vu. Zrovnaniu sa však vyhnúť nedá. Filmy sú skrátka podobné, avšak oba sú podané úplne odlišným spôsobom. Kým pri Scottovom diele išlo o exhibíciu osobitého režisérskeho štýlu a dotváranie žánru hi-tech triler, u režiséra Duncana Jonesa ide skôr o komorný príbeh nasnímaný tak trochu oldschoolovo až nevýrazne. Lenže pokým Deja vu bola scenáristicky neoriginálna roztiahnutá seriálová epizóda, Zdrojový kód je vyvážená jazda, ktorá si uvedomuje svoju podobnosť s inými filmami a cielene zápletku okolo návratu k okamihu nešťastia okoreňuje drobnosťami, ktoré v konečnom (pozitívnom) dôsledku samotný nápad zdrojového kódu potláčajú do úzadia.

Okrem fantastického motívu je tento film aj o citoch. Na prekvapivo malej ploche si dokáže Jake Gyllenhaal vybudovať osudový vzťah s Michelle Monaghan. Rovnako dokáže uveriteľne podať svoj vzťah k otcovi či armáde. A práve táto prirodzenosť robí z filmu niečo viac. Často sa skrátka nevidí film spracúvajúci výsostne americké témy (terorizmus, armáda, česť), ktorý by pôsobil nepateticky a šikovne dokázal prekľučkovať nástrahami klišé.

Zdrojový kód je nenápadný a jednoduchý film. Napriek tomu je výnimočný. Je v ňom smútok, napätie, romantika, prosto život. Ak ste videli režisérov predošlý Mesiac, presne viete, akú kombináciu žánrovej štandardnosti a filmárskej poctivosti môžete očakávať. Deja Vu na druhý pokus sa podarilo...

Hodnotenie: 70 %.

Source Code
Zdrojový kód

USA, 2011, 93 min.
Réžia: Duncan Jones
Hrajú: Jake Gyllenhaal, Vera Farmiga, Michelle Monaghan, Jeffrey Wright, Russell Peters

Trailer

Zdrojový kód. J. Gyllenhaal sa vracia do momentu teroristického útoku, aby odhalil atentánika. Režisér Moonu prináša ďalšie poctivé SF. 7/10 

Přidat komentář