RECENZE: Simon R. Green, Srdečné pozdravy z pekla

Článek od: Alča - 29.04.2011

Jmenuji se Bond. Šaman Bond…

Tak se představuje muž, jehož pravé jméno je Edwin Drood a náleží k tajemnému rodu bytostí, které stojí mezi lidmi a temnými silami světa. Prastarý rod Droodů uzavřel před dávnými věky spojenectví s mimozemskou transdimenzionální entitou, která jej vybavila zázračnou zlatou zbrojí a pověřila ochranou lidstva. Od té doby jsou všichni členové rodiny na stráži a připraveni kdykoliv a kdekoliv zasáhnout.

V rodině panuje přísná hierarchie, což ví Eddie nejlépe, protože ji sám před časem vedl. Jenže jemu víc vyhovuje práce polního agenta než Matriarchy, proto je rád, že v čele rodiny stojí důstojná teta Martha se svým poradním sborem. Eddie má totiž trošku problém s autoritami, což se však u nejlepšího agenta dá omluvit. Jediný, komu jeho svéhlavost a nápaditost nevadí, je strýček Jack, takto rodinný Zbrojmistr, který využívá Eddieho aktivit k vyzkoušení nově vynalezeného arzenálu. Ochrannou zbroj v podobě zlatého torkézu na krku má totiž každý Drood, ale když jde o život, je potřeba mnohem víc.

To Eddieho přítelkyně Molly nic podobného nepotřebuje, protože patří do té nejlepší čarodějnické rodiny a bojuje proti zlu svými vlastními, někdy mnohem mocnějšími prostředky.

Eddie se už od začátku ani na chvíli nezastaví. Nejprve mu jeho nepřítel, geniální doktor Delirium, vyfoukne před nosem nebezpečné apokalyptické dveře, a pak se při jejich hledání setkává čím dál tím častěji s pověstmi o tajuplných Nesmrtelných…

Po dílech Muž se zlatým torkézem, Démoni jsou věční a Špion, který mne strašil je tato kniha již čtvrtou z cyklu Tajná historie. Autor zcela zřetelně čerpal inspiraci z klasických bondovek a kdo má obavy, že se jedná o bohapusté vykrádání populární série, je úplně vedle. Právě zcela otevřené odkazy na neohroženého tajného agenta působí velmi příjemně – víme totiž už od začátku, co můžeme očekávat, a dostáváme ještě hodně navíc. Samozřejmě mnohé souvisí s technickými a magickými prostředky, kterými Droodové vládnou – dobře víme, k čemu a jak slouží, přičemž mnohé jsou nebezpečné i samotným nositelům. Ani nebezpečí ztráty vlastního života tak nedokáže zabránit v konání správných věcí. A tady se dostáváme k prvnímu výraznému kladu celé knihy – hlavní hrdina je sice neohrožený a kdykoliv je schopen položit život za blaho lidstva, současně však občas mívá strach, dokáže dělat bláznivé kousky z radosti, pociťuje únavu a vyčerpání, je bezmocný, sentimentální, ale i vzteklý, náladový a bezohledný. Zkrátka obyčejný sympaťák, který občas, řečeno slovy klasika, „ má víc štěstí než rozumu“, protože pečlivé plánování a promýšlení akcí je to, co zásadně nedělá – do všeho jde po hlavě s velkou dávkou improvizace a rozhoduje se srdcem.

Kniha je psána v ich formě, tudíž je jasné, že nejdůležitější je osoba vypravěče Eddieho, ale velmi sympaticky působí i líčení dalších důležitých postav. Žádná z nich není jen dobrá, nebo jen špatná, a proto působí velmi přirozeně a uvěřitelně, dokonce i Frankensteinovi zplozenci jsou jako monstra představeni ze své lepší stránky a obávaní Nesmrtelní jsou nakonec politováníhodné bestie.

Druhým kladem knihy je její děj. Autor je opravdu velmi zkušeným a vypsaným autorem, už od začátku nás vrhne do víru událostí, kdy jedna akce střídá druhou, stále má čím překvapovat a závěr, který už už směřoval ke klišovitému happyendu, se mu povedl mimořádně. K zajímavosti a pestrosti přispívá i množství míst, na kterých se děj odehrává – podíváme se do Londýna i Los Angeles, amazonské džungle i na Antarktidu a hrad Frankenstein. Samozřejmostí jsou i bojové a drastické scény, nepůsobí však samoúčelně a vyskytují se v přiměřeném množství. Trošku je problém v možnostech a výkonnosti ochranné zbroje, vezmeme-li však v úvahu, že je vlastně závislá na síle lidské mysli, je nakonec celkem pochopitelné, že někdy dokáže ochránit před vším a někdy v ní člověk skončí pořádně potlučený.

Za další klad považuji dojem, kterým celá kniha na čtenáře působí. Je zde sice všechno, co má dobrá fantasy mít – magie, zbroj i draci, působí však naprosto přirozeně a je stále jen jakýmsi doplňkem k akčnímu a dobrodružnému ději. Navíc si stále uvědomujeme jistý nadhled, občas až parodii, takže se celkem příjemně bavíme a některé situace a hlášky vyvolají i úsměv.

Pokud hledáte četbu pro vyplnění volného času a máte rádi dobrodružnou a akční fantasy, jistě budete s touto knihou spokojeni.

Hodnocení: 50 %.

Simon R. Green: Srdečné pozdravy z pekla