FILM: Zrození Planety opic

Článek od: Martin Kochlica - 19.08.2011

Planéta opíc. Kultová kniha. Kultový film. Preklínané pokračovania i televízny seriál. Niekoľko komiksov, stolových a počítačových hier. Nejednoznačne prijatý filmový remake. To všetko vytvára opičie univerzum. A teraz niekto príde a chce nám rozprávať príbeh, ako to všetko začalo. No nenakopali by ste ho?

Donedávna sa pojem „inteligentný blokbaster“ úzko spájal s Willom Smithom. Môžu za to hlavne dva filmy. Zaujímavé, že v oboch prípadoch išlo o nejakú vzburu. Či už povstanie nakazených mutantov (Som legenda) alebo robotov (Ja, robot). A v podobnom popcornovo-vážnom duchu sa nesie Zrodenie planéty opíc.

Treba však upozorniť aj na to, že pri prvých ohlasoch na tento film nečakane veľa ľudí cítilo nutkanie vyzdvihnúť jeho posolstvo a nadčasovosť. Nič proti tomu, ale ak by som to zjednodušil, podobné posolstvo mal aj Zachráňte Willyho!

Nechápte ma však zle. Zrodenie planéty opíc je dobrý film s pôsobivou akciou. ALE... Má v sebe len nepatrné zrnko originality. Ľudská hra na boha tu už bola stokrát (napr. horor Splice), zviera, ktoré túži po slobode, dvestokrát (King Kong). Srandou je, že narábaním s týmito priam až béčkovými ingredienciami je film najzaujímavejší.

Tvorcovia si zrejme uvedomili, že materiál, ktorý majú na papieri, potrebuje originálne podanie, aby zaujal. A tak je vedecký výskum na opiciach, ktorý sa samozrejme zvrtne, odbavený za desať minút, aby sme vzápätí mohli sledovať rýchly prierez ďalšími piatimi rokmi. Film sa nijako neženie do už spomenutej vzbury ľudoopov, ale momenty, kedy by film mohol upadnúť do otravnosti, sú osviežujúco zosekané.

A čo Andy Serkis? Jeho opičiak Cézar je super. Netreba však opäť upadať do tranzu nebeského vychvaľovania. Intímne momenty sú pôsobivé, ale pri akčnejších scénach stále vidíte, že ide o počítačový výtvor. Mne osobne dokonca občas chýbali dokonalé masky Burtonovej verzie (ktoré trestuhodne nemali ani len nomináciu na Oscara). Ak však zoberieme do úvahy , že Akadémia žasla aj nad pár trikovými scénami v Pirátoch Karibiku, je možné, že sa nejaká tá soška ujde aj Zrodeniu.

Zrodenie planéty opíc je šikovne natočený film so sympatickými opicami, a určite dokáže osloviť pomerne široké publikum. Scenár je síce mix známych tém, ale pokiaľ si vo väzení buduje pozíciu inteligentný šimpanz, a nie Sly Stallone, je to predsa len slušne zaujímavý zážitok. Rovnako poteší pár odkazov na pôvodný film.

S najnovšími opicami som bol spokojný o trochu viac ako s predošlými, ale mám strach. Strach z toho, že producenti budú chcieť zopakovať úspech Zrodenia planéty opíc a pokúsia o to s podobným scenárom a menej nadšeným režisérom...

Hodnotenie: 80 %.

Rise of the Planet of the Apes
USA, 2011, 105 min.
Réžia: Rupert Wyatt
Hudba: Patrick Doyle
Hrajú: James Franco, Andy Serkis, Brian Cox, John Lithgow, Freida Pinto

Přidat komentář