RECENZE: Jack Ketchum, Po sezoně

Článek od: Štěpán Jura - 13.10.2011

Přijde vám představa sličné dívky honěné po lesích skupinkou krvelačných dítek majících vážně velkou chuť na pořádný flák syrového lidského masa nechutná a bojíte se, že byste se při jejím podrobnějším rozvinutí mohli pozvracet, případně mít hodně špatné sny? Pokud ne, máte velkou šanci, že přežijete ve zdraví alespoň prolog románu Po sezoně, jedné z ikonických knih hororu, která předběhla svou dobu a stala se jedním z prvních (ne-li první) splatterpunků (anglická a česká Wikipedie). Těžko říci, jestli by bez úspěchu Po sezoně vyšly například o čtyři roky později Knihy krve Cliva Barkera.

Ono ani Po sezoně to nemělo v době vydání (1980) lehké. Knihu původně nechtěl Jacku Ketchumovi pro jeho brutalitu nakladatel vydat a světlo knihkupectví nakonec spatřila až hodně očesaná, a nutno říci, že i mnohem horší, verze. Ta nás však trápit nemusí. Laser-books vydává první, necenzurovanou verzi, která vyšla na sklonku minulého milénia a již si teď můžeme užít i v češtině. Tedy, jak jsem avizoval v úvodu, pokud na to máte.

Kniha by se dala rozdělit na tři části, s prologem na čtyři. Po relativně drsném prologu (i když s tím, co na nás Ketchum vypustí dále v knize, je to slabý čajíček) se seznámíme s postavami. Ať už je to spisovatelka Cole a její kamarádi, kteří si vyjedou na odlehlou chatu užít si pořádnou párty, šerif městečka Dead River, kde se román odehrává, anebo postavy rodinky kanibalů, žijící v jeskyni na pobřeží daleko od všech zvídavých očí (inspirace historickou postavou kanibala Sawneye Beana a jeho rodinky, případně filmem Hory mají oči (původní verzí z roku 1977, neplést si ji s otřesným remakem!) je více než zřejmá).

Druhá část zase atmosférou a místem děje připomíná kultovní Noc oživlých mrtvol (z níž nakonec vykrádá i závěrečnou pointu), když na chatu s naší partičkou zaútočí kanibalové. Zde nastupuje Ketchumovo mistrovství, které udělalo z Po sezoně jeden z pilířů subžánru. Pomineme-li expresivní (ne však zbytečnou) brutalitu, máme tu skvěle popsané myšlenkové pochody postav, svižný a naprosto nepředvídatelný děj, psaný neuvěřitelně čtivým jazykem. Atmosféru ještě pomáhá dotvářet naše nejistota, která z postav vlastně zemře, nebo přežije (pokud vůbec nějaká), a hlavně celá realističnost příběhu. Nejsou tu žádní zombíci, upíři či jiná monstra nebo magie. Pouze nejstrašnější stvůra na světě. Člověk. S trochou nadsázky se dá říct, že události z Po sezoně se můžou stát každému z nás.

Po masakru nám dá Ketchum v poslední pasáži chvíli oddychu, aby na nás ještě víc zapůsobil šokujícím koncem, jenž díky své brutalitě doznal v původní verzi nejvíce škrtů. To se nás naštěstí netýká, a tak nás může finále zasáhnout v plné síle. Někteří ho možná budou vstřebávat hodně dlouho po dočtení knihy. Někteří o ní řeknou, že je to mistrovské dílo hororu, a jiní zase, že to je otřesná násilnická pornografie. Ono, oba názory mají v sobě kousek pravdy. Po sezoně určitě nesedne každému. Někomu bude připadat odporný. Ten, kdo jej dočte, ale určitě uzná kvality románu a bude se jistě těšit na další autorova díla.

Stephen King o knize řekl: „Pokud si ho přečtete na díkůvzdání, dost možná neusnete až do Vánoc.“ Pokud jste slabší povaha, nelže.

Na konci je kromě obligátního medailonku o autorovi ještě příjemný bonus ve formě Doslovu autora a Úvod Závěrem historika žánru Douglase E. Wintera.

Po sezoně /Off Season: The Unexpurgated Edition/