RECENZE: Darren Shan, Procesí mrtvých

Článek od: Slayer - 30.11.2011

Za okny mrakodrapu čítajícího úctyhodných sto pater se schylovalo k průtrži mračen. Obloha se svou mrtvolně šedivou barvou a občasným zahřměním připomínala divoké vlny Pacifiku. Kapak Raimi zhlížel na špinavé velkoměsto a nedokázal uvěřit, do jaké situace se svou vlastní vinou dostal. Oceán – nezkrotný, divoký a především zrádný. Stejně jako město hluboko pod ním. Dříve či později se na město snese stín ohromné vlny, která spláchne veškerou špínu. Alespoň v to doufal.

Darren Shan není na našich stránkách žádným nováčkem. Pravidelně vás zásobujeme recenzemi z jeho nejslavnější upírské ságy upírova pomocníka Darrena. Dnes zde máme ovšem něco naprosto odlišného a v rámci spisovatelovy tvorby ojedinělého ve všech směrech. Procesí mrtvých je prvním románem, který je zaměřen na dospělé publikum. Zapomeňte na pohádkový nádech a příšery s krvelačnými tesáky. V tomto světě není pro zábavu místo. Fantasy prvky nahrazuje tíživá depresivní atmosféra, v níž se mistr Shan vyžívá až sadistickým způsobem, což není vůbec na škodu. Právě naopak. Děsivé příšery z pohádek nahradila monstra dalece děsivější. Lidé. Autor vstoupil na tenký led a mně nezbývá nic jiného, než tleskat ve stoje. Nepředbíhejme však událostem, na ovace bude místa dost.

Několik společných prvků Procesí mrtvýchUpířím pomocníkem a Demonatou přeci jen má. Hlavním hrdinou je neohrožený mladík Kapak Raimi, který nosí v hlavě prostý sen. Chce se stát gangsterem po vzoru svého strýce Thea. Myslíte, že vám to někoho připomíná? Možná vzdáleně. Darren má slabost pro osamocené hrdiny, jež semlelo kolo osudu. Po vstupu do magického Města se vše změní. Plnění jeho největšího přání probíhá příliš hladce. Z povzdálí nad ním totiž drží ochrannou ruku sám obávaný a nejtemnějšími legendami ověnčený Kardinál. Ten, o němž se nesmí mluvit a řídí veškerý provoz ve Městě, ne-li po celém světě. "Čím blíž se k němu Kapak dostává, tím děsivější jsou tajemství, která jej pohlcují a zavádějí až za hranice lidskosti." Tak praví zadní obálka knihy.

Tento drsný thriller není pouze příběhem mladíka, jenž pozná zlo společnosti, ale především příběhem o touze po moci, osudové lásce, zradě, manipulaci a politických intrikách. Fanoušky gangsterek potěší tíživá noirová atmosféra a spousta odkazů na Coppolova/Puzova Kmotra. Darren si získal můj obdiv již dávno, zde jsem se jenom utvrdil v tom, že patří mezi současnou spisovatelskou elitu. Důkazem je mistrně budované napětí beznaděje, korupce a především psychologie postav. Hlavní hrdina projde natolik razantní psychologickou transformací, že jej na konci románu poznáte s velkými obtížemi.

Shrnuto, podtrženo: Riskantní vstup na tenký led se vyplatil. Úvodní díl trilogie nazvané Město vám položí spoustu otázek a mnoho jich zodpoví, ale tu základní ponechá rafinovaně skrytou pod povrchem. Samotný název je jednou velkou hádankou, a pokud chcete znát její řešení, nezbývá mi nic jiného, než vás nasměrovat do nejbližšího knihkupectví či knihovny. Málem bych zapomněl na brilantní obálku, která vyjadřuje veškeré pocity zachycené v knize. Již teď se nemohu dočkat, s čím se mistr vytasí v pokračování nazvaném Horizont pekla.

Hodnocení: 90 %.

Procesí mrtvých /Procession of the Dead/ - (ukázka v pdf 86 kB)
Shan, Darren