FILM: Arthur a souboj dvou světů (Arthur et la guerre des deux)

Článek od: Martin Kochlica - 13.12.2011

Takmer každý kultový režisér ma svoj vlastný úlet, ktorý je dôležitejší pre neho samotného, než pre diváka. Robert Rodriguez má šialených Spy Kids, Steven Spielberg geriatrického Hooka a Luc Besson sa vybúril na sfilmovaní vlastných knižiek o Arthurovi a Minimojoch.

Jednotka bola fajn. Bola až tak fajn, až to bolo podozrivé. Režisér Leona, Magickej hlbočiny a Piateho elementu natočil animák, kde bolo všetko na svojom mieste, ale bola to len obyčajná rozprávka, ktorá v boome pixaroviek a dremworksoviek bola ako nenápadná myška. Dvojka vydesila už aj najskalnejších fanúšikov. Spleť akčných sekvencií vlastne ani nebola filmom, ale skôr prequelom k trojke.

A tak je tu trojka. A Besson zahodil všetky zábrany a baví sa. Veď v podstate ide o otočenie zápletky jednotky – kým predtým šlo o záchranu sveta Minimojov, teraz treba pred démonickým Maltazardom ratovať náš svet. Akurát že Maltazard nám tu pobehuje v ľudskej „inkarnácii“ zatiaľ čo Arthur s kamarátmi v podobe malých škriatkov. A všetko je opäť chlapčensky nezbedné, hravé a vtipné. Akcie sú dravé a rôznorodé, hrané sekvencie konečne fungujú ako majú. Navyše tretí Arthur prekvapivo dobre paroduje. Buď priamo alebo prostredníctvom grotesknej škrobenosti. K slovu sa dostane McDonald aj Socha slobody.

Ak sa na film pozrieme prísnejším okom, scenáru môžeme vytknúť rozprávkovú obyčajnosť. Besson sa však nikdy nepokúšal vytvoriť francúzskeho Harry Pottera, aj preto je Arthur aj v treťom filme stále rovnako detský. Príbeh je skrátka orientovaný na detské publikum, a to zaručene dostane slušnú dávku zábavy, navyše tentoraz sa pobavia aj rodičia. (Z oficiálneho textu distribútora: V záverečnom boji proti Maltazardovi ide Arthur so svojimi kamarátmi pešo, na bicykli, v aute a dokonca aj na motorke Harley Davidson...)

Čím je Luc Besson finančne úspešnejší, tým ma horšiu reputáciu. Jeho jednoduché scenáre a ochota vkladať svoje peniaze do rúk videoklipovým režisérom síce bavia masy, ale kritika je nekompromisná. Arthur a súboj dvoch svetov ho nevracia na prvé stránky filmových časopisov, ale francúzsky Spielberg ukázal, že remeslo má stále v malíčku a je len otázkou času, kedy nám ukáže aj svoju vážnejšiu tvár, ako za starých čias.

Hodnotenie: 70 %.

Arthur et la guerre des deux mondes
Francúzsko, 2010, 101 min
Réžia: Luc Besson
Hudba: Eric Serra
Hrajú: Freddie Highmore, Selena Gomez, Mia Farrow, Robert Stanton, Jimmy Fallon, Iggy Pop

Přidat komentář