RECENZE: Roman Vojkůvka, Řezničina

Článek od: Lament - 16.01.2012

Romana Vojkůvku znáte především jako scenáristu a režiséra hororů Někdo tam dole mě má rád a Total Detox. Možná jste ve Filmagu Speciál někdy narazili i na jeho povídky. A teď máme na trhu jejich sbírku, nazvanou velmi případně Řezničina, ze které odkapává čerstvá, ještě nesražená krev.

Je to knížečka útlá a povídky v ní obsažené jsou stručné jako kakofonie kulek. Vojkůvka totiž není žádný King, a vůbec to není na škodu. Při vší stručnosti píše tak, že ve vás zanechá hlubokou stopu, jako byste četli dopodrobna pořádný špalek o odpornostech anatomie a psychologii psychopatických vrahů. Ostrý nástup, žádné servítky, nechutná nebo znepokojivá pointa, spousta hnusu, to je autorova ochranná známka.

Vojkůvka zrovna nehýří nadpřirozenými motivy. Patří k proudu autorů hororu, kteří si prakticky úplně vystačí s hrůzami, které dokážeme napáchat my, lidé. Dokonce i v případě, že se v jeho próze vyskytne nadpřirozeno, většinou je zlo konané člověkem úplně zastíní. Myslím, že to klidně můžete brát jako poselství. Zmučené a z kůže stažené poselství.

Ve stylových třinácti povídkách Řezničiny se tedy setkáte s rozličnou hrůzou a hnusem. Poznáte, jaké to je, nechat se vést hladem, jak cyničtí k sobě umíme být, nebo jak matoucí může být vidět do budoucnosti. Zjistíte něco o zrůdách, které jste asi nikdy nechtěli poznat, seznámíte se s odvrácenou stranou rčení „nový život“, silou naší mysli, a navštívíte ten nejzvrhlejší bordel, o jakém jste kdy slyšeli. A to není zdaleka vše.

Řezničinu vydalo nakladatelství Šuplík, které knihy distribuuje zajímavým způsobem. Dají se totiž koupit a zaplatit přes SMS, což považuji za fascinující. Navíc má knížka přes zjevně malé náklady na vydání velmi příjemnou a stylovou podobu. No, snad vám nezakrvácí knihovničku. Pokud krvavou práci Romana Vojkůvky sledujete, budete tyto povídky znát z výše zmíněného Filmagu, ale já říkám: A co jako? Není nad to, mít tyhle krvavé fláky pohromadě v šikovném formátu. A v našich krajích je podobná krvavá lázeň vzácností.

Zapište si ovšem za uši, že vám žádný z těchto výletů do krajin temnot neudělá dobře na duši, ale proto horory nehltáme. Naši motivaci ponecháme psychologům, kterým hráblo, my si nic vysvětlovat nemusíme. Prostě čteme. A Vojkůvkovy horory by bylo škoda minout.

Seznam povídek:

• Ani kapku krve
  • Muži, ženy a nová auta