RECENZE: Charles M. Schulz, Snoopy po škole

Článek od: Monika Slíva - 06.07.2012

Některé knihy si člověk kupuje prostě proto, aby je měl. Nejde jen si je půjčit v knihovně a zase je tam poklidně vrátit. A jestli to platí o některých knihách víc než o jiných, soubory komiksových stripů mezi ně v každém případě patří. Beletrii přečtete a příběh se vám líbí, anebo ne. Zaryje se vám do paměti už navždy (výjimečně), v opačném případě už za dva dny jen matně tušíte, o čem byla řeč. Některé příběhy po určitě době vezmete opět do ruky a znovu si vychutnáte napětí, strach, nebo lásku, to přijde na věc. Ke stripům se můžete vracet donekonečna a pokaždé vás pobaví něco, čeho jste si předtím nevšimli, nebo to zrovna neodpovídalo vaší náladě.snoopy

V pořadí čtvrtá kniha Vybraných stripů Peanuts z let 1959 – 1999 nese titul Snoopy po škole. Velice příjemná a vtipná předmluva Petra Onufera, která zároveň všechny stripy do knihy vybral a přeložil, vcelku trefně vystihuje to, co cítil (nebo stále cítí – to podle toho, kolik vám je) prakticky každý z nás.

Když člověk vyjde ze školy… zdají se mu ještě nějakou dobu sny, v nichž ho pronásleduje zvlášť sveřepý matikář, tělocvikář, nebo angličtinářka; budí se celý zpocený, že má u zkoušení okno, že nechal doma úkol, nebo že se mu zase posmívají spolužáci… (str. 7)

A věční školáci v čele s Charlie Brownem na tom rozhodně nejsou lépe. Zápasí se školou, jejími zákeřnostmi a nevyhnutelností jednou úspěšně, a jednou zase ne. I Snoopy, ačkoli je to oblast života, se kterou nemůže mít praktickou zkušenost, má mnohdy k tématu co říci. A to bez ohledu na skutečnost, zdali je tázán a zdali někoho z přítomných vůbec jeho názor zajímá. Mnohdy jsou názory a zkušenosti protagonistů všech pidipříběhů spíš tragické než komické, mnohdy filozofují tak, až vám z toho rozum stojí a hlava běhá kolem něj. Rozhodně ale stojí za to, vychutnat si všechny ty školní lapálie takto „na hromadě“.

Není to poprvé, co v recenzi poukazuji na to, že mám ráda krásné knihy. Ve smyslu obsahu především. Ale! Jak známo z kulinářství, nejen chutí samotnou je jídlo tvořeno – i oči se rády nabaží a spočinou na krmi vytvořené rukou mistra. Když se v knize snoubí prima potěšení pro duši i pro oko, je to pro gurmána čtenářského takřka srovnatelný zážitek. Nebojím se říct, že celá série (zatím čtyř dílů a pátý se připravuje) tematicky vybíraných spisů příhod a nehod naší zmiňované partičky mezi takováto potěšeníčka určitě patří. Příjemný formát (který jde hezky do ruky), pevná vazba, pěkně barevně i stylizačně odvedená grafická „omáčka“ kolem, precizní redakční a ediční práce – to všechno dohromady může být dalším proužkem v kterékoliv knihovně, aniž by to dělalo ostudu.

P. S. S koncem školního roku může Snoopy po škole být pěknou pomůckou k odehnání těch nočních můr, o kterých se zmiňuje P. Onufer v předmluvě, nebo prostě jen hezký dárek za vysvědčení:-)

Ukázku najdete zde.

Charles M. Schulz: Snoopy po škole