RECENZE: Dan Simmons, Phases of Gravity (Fáze gravitace)

Článek od: Zireael - 20.09.2012

Je to pro mě neobvyklé, ale recenzuji knihu, která není science fiction. Stalo se to samozřejmě čirou náhodou. Název knihy, fakt, že se jedná o příběh o astronautovi, i nakladatelství Subterranean Press, mě zmátli natolik, že jsem si myslel, že kniha Dana Simmonse s názvem Fáze gravitace musí být science fiction. Ve skutečnosti je to kniha o bývalém astronautovi Richardovi Baedeckerovi a o jeho snaze vyrovnat se se svou všední existencí šestnáct let poté, co vstoupil na měsíc, o přibývajících letech, o jeho nefunkčních vztazích se synem i s bývalou ženou a o hledání sebe sama.

Kniha je složitou sítí flashbacků, vzpomínek, flashbacků o vzpomínkách, vzpomínek z flashbacků o vzpomínkách a vzpomínek na události v Baedeckerově pozdějším životě, které mu připomínají věci, na které vzpomínal během některého ze svých flashbacků. Díky tomu se mi někdy stávalo, že jsem zapomněl, co se dělo v hlavní linii příběhu, ale většinou to nevadilo, protože Baedecker mimo potloukání se, hledání smyslu života a vzpomínání na staré časy vlastně nic moc nedělá. Takže jsou to vzpomínky, co tvoří jádro knihy. Spolu s tím, jak se vyvíjí Baedeckerova cesta, dostává náhle bohatá mozaika dojemných a nezapomenutelných scén z jeho mládí stráveného na otcově chalupě, období prožité v programu Apollo, epizody ze života jeho syna i další útržky příběhů smysl.

Kniha se čte poměrně příjemně. Nejsou v ní sice žádná překvapivá odhalení ani dramatické akční sekvence, ale zato máte pocit, že bude odkryto cosi důležitého. Jak se příběh vyvíjel a jednotlivé kapitoly z Baedeckerova života se začínaly vyjasňovat, začal jsem si v hlavě vytvářet časovou osu. Postupně mě přestalo až tak zajímat, na co Baedecker přijde, jak vyřeší záhady života nebo jestli vůbec dojde k nějakému objevu, ale spíše jsem chtěl vědět, jestli odpovědi rozpozná, až je najde, a jestli ho uspokojí.

Není pochyb o tom, že Dan Simmons odvedl skvělou práci a vytvořil v Richardu Baedeckerovi komplexní sympatickou postavu. Jeho životní peripetie i vztahy, které si buduje na své cestě, jsou realistické a uvěřitelné, a i náhodná setkání zní jako ze skutečného života. Číst tuto knihu, tak vzdálenou tomu, co čtu normálně, pro mě byl nezvyklý zážitek. Myslím, že je k této knize potřeba přistupovat bez jakýchkoliv předsudků či očekávání. Možná si tak odnesete odhalení stejně intenzivní, jako byla cesta Richarda Baedeckera.

Gareth D. Jones

Phases of Gravity
Dan Simmons