RECENZE: John Brown, Služebník temného boha

Článek od: Štěpán Jura - 24.09.2012

Prvotina amerického spisovatele Johna Browna Služebník temného boha nás vezme do Nového světa. Ne, teď nemluvíme o Americe, byť prostředí a podmínky by někomu kolonizování Ameriky či vznik křesťanských království ve Svaté zemi mohly připomínat. V Novém světě žije i mladík Talen, příslušník podrobeného národa Koramitů, kteří jsou pouze druhořadí občané Mokadské říše. Kdysi totiž Koramité ve staré zemi prohráli s Mokadem válku… Hierarchickou společnost Mokadu i Koramitů, stejně tak jako reálie světa, má Brown promyšlené do detailů. To by bylo jednoznačné plus, bohužel však má potřebu nám je všechny odprezentovat, až nás občas úplně zahltí a místo fantasy románu čteme příručku „Průvodce Novou zemí“. Hlavně na začátku je problém se v tom množství informací a jmen vyznat a skoro by jednomu utekl i poutavý hlavní příběh.

Jednoho krásného rána je Talen bezdůvodně skupinkou Mokadijců zbit. To by nebylo nic tak neobvyklého, kdyby z něj tentokrát nechtěli pomalu vymlátit duši, protože se v kraji mezi Koramity vyskytli příslušníci obávané sekty požíračů duší. Už ten název napovídá, že se nejedná o zrovna přátelskou sebranku a xenofobové uvnitř mokadských klanů vidí řešení problému v poněkud jednoduchém plánu: “zbavíme se Koramitů, zbavíme se problémů“. Problém je však mnohem zamotanější, než se zdá a je těžké poznat, kdo jsou vlastně ti zlí požírači a nastávají i otázky, zda jsou vlastně opravdu tak zlí… Brown si s námi umí krásně pohrát a když už jistě víme, kdo má být záporák, tak se ukáže, že pravda je někde úplně jinde. Alespoň na pár stránek, než se objeví zase nová informace, jež s dějem pěkně zamotá.

Propracovaný svět a zvratový příběh i s obstojnou jazykovou prací nejvíce sráží postavy. Komplikovaný děj s množstvím postav, z nichž má většina vlastní plány, prostě potřebuje, aby každá postava byla jedinečná, uvěřitelná a nepletly se nám. Bohužel to Brown nezvládl a i když má knížka několik přetěžkých konspirátorů, postavy se chovají občas jako naprostí idioti a ještě u toho strašně šustí papírem. I hlavní hrdina se většinu knížky chová jako blbec (to, že se jedná o fantasy verzi venkovského balíka všechnu blbost nezachrání) a poněkud ironicky je nejpropracovanější postavou knihy hlíno/trávové monstrum, které běhá po lese a žere lidi.

Služebník temného boha je rozhodně zajímavým počinem se spoustou originálních nápadů a na první knížku není rozhodně špatná. Sice trpí trošku koncem/nekoncem jako první díl trilogie, ale co to jsou na poměry high fantasy nějaké tři díly. Tedy, zatím byla oznámena pouze trilogie…

Služebník temného boha /Servant of a Dark God/
Brown, John

Nakladatel: Laser-books