LITERATURA: Kvíz - znáta doktora Ludvíka Součka?

Článek od: Ivo Fencl - 26.03.2013

Jak dobře znáte doktora Ludvíka Součka? Vyzkoušejte si to v našem malém kvízu.

Ludvík Souček (17. května 1926 Praha – 26. prosince 1978 Praha) byl český spisovatel science fiction zejména pro mládež a literatury faktu, v níž popularizoval tzv. záhadologické teorie. Rovněž přeložil Vzpomínky na budoucnost Ericha von Dänikena.
V Praze Bubenči studoval na tamním gymnáziu. V roce 1944 byl totálně nasazen v Praze Libni u ČKD. Střední školu dokončil a odmaturoval až v roce 1945. Po studiích na lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1945-1951) pracoval tři roky jako asistent na II. stomatologické klinice v týmu profesora Neuwirta. Později vstoupil do Československé lidové armády a necelý jeden rok (červen 1954 - březen 1955) strávil v Severní Koreji jako vojenský lékař. V letech 1955-1964 pracoval jako zubař v Ústřední vojenské nemocnici v Praze-Střešovicích. V letech 1964-1968 byl zaměstnancem Ministerstva národní obrany, v roce 1968 krátce na ÚV KSČ. Od roku 1969 byl v armádní redakci Československé televize, kde byl autorem šestidílného seriálu Od zmizelého diplomata k jiným vesmírům (1978). V letech 1971-1976 pracoval v oddělení populárně naučné literatury nakladatelství Albatros. Prodělal řadu infarktů. V roce 1976 odešel ve svých 50 letech do invalidního důchodu. Rok poté byl vyznamenán titulem zasloužilý pracovník kultury a v roce 1978 v Praze zemřel. (Zdroj: wikipedie)

Kvíz:

1. Jeho záhadně ztracená kniha se jmenovala

a) Tušení stínu

b) Tušení souvislosti

c) Tušení světla

2. Původním povoláním byl

a) záhadologem

b) zubařem

c) špiónem

3. Zdeněk Burian ilustroval jeho dílo

a) Velké vykřičníky

b) Velké otazníky

c) Nebeské detektivky, senzace a záhady

4. Roku 2002 vyšly poprvé knižně Součkovy komiksy

a) Barbánek a Karáskovy příhody

b) Profesor Dugan a Pavouk Nephila

c) Desetioký a Kraken

5. Přiřaď Součkovy zájmy ke knihám: vzduchoplavba, focení, mravenci...

a) Jiří Sever (1968)

b) Malí rytíři velkých měst (1968)

c) Nebe plné balónů (1969)

6. Kniha Rakve útočí (1976) je o

a) hraběti Draculovi

b) souboji Merimacu s Monitorem za války Severu proti Jihu

c) útoku zombií

7. Pokračování čtyř Součkových detektivek napsal (2000)

a) Pavel Toufar

b) Karel Pacner

c) Jan Jandourek

8. Holmesologii Souček přispěl dílem

a) Případ jantarové komnaty (1970)

b) Případ Baskervillského psa (1972)

c) Případ čerta číslo čtyři (1968)

9. Souček roku 1951 debutoval knihou

a) Hrátky kolem křižovatky

b) Cesta slepých ptáků

c) Hrajeme maňáskové divadlo

10. Z němčiny přeložil

a) Bratry černé planety (1969)

b) Vzpomínky na budoucnost (1969)

c) Jitro kouzelníků (1969)

 

Správné odpovědi:

 

 

1c), 2b), 3b), 4c), 5cab), 6b), 7c), 8b), 9c), 10b)

 

Jeden až tři body: Součkolog neji, ale třeba jeho sci-fi detektivky s Martinem Andělem doporučujeme.

Čtyři až sedm bodů: Doktora Ludvíka Součka znáš, ale nezapomínej, že ho docela a doopravdy neznal nejspíš nikdo.

Osm až deset bodů: Jsi rozený součkolog, uspěls. Doporučujeme knihu Ondřeje Neffa Úplné pokrytí. Je o Součkovi.

Přidat komentář