RECENZE: Clive Barker, Noční rasa

Článek od: Štěpán Jura - 26.03.2013

Clive Barker bývá označován za evropského Stephena Kinga. Sám King se o něm vyjádřil jako o "budoucnosti hororu" a není se čemu divit. Barker se za čtvrt století své tvorby neodmyslitelně zapsal jak do hororového subžánru, tak i do popkultury (každý zná jeho Pinheada z Hellraisera, který mimochodem mohl za rozšíření koženého oblečení v SM komunitě). Nakladatelství Laser-books ve své "nové" edici Moderní díla hororu přinášejí již druhé české vydání jedné z prvních Barkerových knih, novely Noční rasa.

Noční rasa nám představí mladíka Boona. Ten to nemá v životě lehké, má sice dívku Lori, avšak je také tak trošku psychicky mimo. Narozdíl od našich politiků tuto situaci řeší a dochází za psychiatrem, panem doktorem Deckerem. Jednoho dne mu Decker ukáže fotky z několika velmi brutálních vražd, jež mu měl v hypnóze Boone důkladně popisovat. Ten, když se dozví, jaká je zrůda, rozhodne se spáchat sebevraždu. Bohužel se mu nepovede a místo na onom světě skončí v nemocnici. V ní se však dozví o Midianu, místu, kde by mezi sebe přijali i takovou lidskou kreaturu, jako je Boone. Ovšem Midian opravdu obývají zrůdy, o jejichž lidskosti by mohl leckdo pochybovat a navíc mu je v patách policie, Lori i Decker, který není takový Boonův přítel, jak se zdálo.

Příběhová linka Noční rasy není oproti jiným Barkerovým knihám nijak složitá a vystačí si jenom s nějakými třemi hlavními liniemi. Na rozdíl od jiných Barkerových samostatných děl netrpí ani zbytečným roztahováním a je tedy stejná jako Barkerovy povídky - bez vaty, a tím pádem svižná a lehká ke čtení.

Co však kniha jako všechna Barkerova dílka má, je filosofičtější podtext. Tentokrát je zaměřen na naše niterní monstra, když staví do kontrastu opravdové stvůry z Midianu a lidské zrůdy, jež dokážou být mnohem krutější než neznámé běsy ukryté pod zemí. A jako ve všech raných Barkerových prózách tu hraje jednu z nejdůležitějších rolí v příběhu láska. Ten jediný cit, který dává lidstvu naději na lepší zítřky.

Na konci je kromě tradičního medailonku o autorovi stejně jako v Po sezoně bonus ve formě doslovu historika žánru Douglase E. Wintera.

Nedlouho po vydání knihy Barker natočil i její filmovou verzi, jež však byla v roce 1989, když šla do kin, ošklivě ořezána. Naštěští snad díky fanouškovským peticím vyjde nakonec na DVD a Blue-ray extended cut, který film prodloužil téměř o třetinu. Pokud máte rádi osmdesátkové horory, neváhejte.

Noční rasa /Cabal: The Nightbreed/
Barker, Clive

Nakladatel: Laser-books