RECENZE: Klára Smolíková & Honza Smolík, Viktorka a vesmírná dobrodružství

Článek od: Anonym - 11.11.2014

Autor článku: Františka Vrbenská

Máte děti, synovce, neteře, sourozence? Nebo jste jen někdy cestovali hodně hodin, a v kupé vlaku s vámi seděla – no, spíše hemžila se – děcka? Pak pochopíte, jaké to je, když putujete přes den z Popradu do Prahy a vaši vnuci mají výrazně dynamický vztah k životu. V jedné starší písničce pomůže zabavit dítko v kočárku Pepek Námořník. To by tady mohl taky, protože grotesky s ním kluci skouknou moc rádi. Jenže wi-fi připojení notebooku se za jízdy ukázalo jako slabé a přerušované.

Chutě jsem vytáhla z batohu připravený trumf: komiks o dívence Viktorce, jejích kosmických kamarádech a napínavých příhodách, které spolu zažívají. Popravdě, kloučci mi ho zabavili hned, jak jsem ho přinesla domů. Přečetli si ho – či byl jim přečten (věk 6 a 4 roky) už několikrát, aniž by jeho obliba klesla. Ba naopak, proto jsem ho taky sbalila s sebou.

Začali jsme pěkně popořádku od první stránky, která představuje protagonisty. Nejsou ledajací: rozcuchaná žákyně galaktické školy a výzkumnice Viktorka (kolik je jí vlastně let? Dvanáct? Třináct…?); mechanik a navigátor Fláj, čiperka a trošinku smolař; hromotlucký zelený pilot Žabža, který připomíná flegmatičtějšího Chewbaccu aka Žvejka (huňatý kožich si navléká kvůli teplomilnosti); tlusté rybě podobná školní výzkumná loď Lítavice - obstarožní, leč solidní. Mimochodem, jména, která autoři používají pro své hrdiny, planety a jejich obyvatele, jsou výstižná a perfektně vymyšlená. Uchechtne se dospělý, ale dítě také, aniž by Smolíkovi sklouzli k lacinému, prvoplánovému šprýmaření.

Když jsme s četbou končili a přešli k vyprávěným pohádkám, bylo kupé nacpané ostatními šesti dětmi z naší výpravy. Poslouchaly s otevřenou pusou a strkaly se, aby viděly na vtipné, pestré obrázky…

Viktorka, pokud to nevíte, je totiž komiks. Space opera pro děti. Dalo by se říci, že by měla být povinná pro všechny ratolesti scifistů, fanů a fantazáků, jakož i pro ně samé. Viktorka a vesmírná dobrodružství je sice určená mladším ročníkům, ale pobaví i ty o něco dříve narozené. Inteligentní scénář a svižné dialogy Kláry Smolíkové, živé a nápadité kresby Honzy Smolíka způsobí, že pokud už je člen rodiny či její přítel nucen dětskému posluchači (či hordě malých posluchačů) reprodukovat text, nebude přitom psychicky trpět, naopak, příběhy jej vtáhnou.

Knížka nepřináší souvislou dějovou linku, pokud za ni nepokládáme průběžné plnění školních úkolů. Skládá se ze čtyřicítky epizod, tak jak původně vycházely mezi roky 2004 až 2010 v časopise „Čtyřlístek“. Přesto působí jednotně a uceleně. Jedině snad lettering, který ve druhé části svazku přechází k verzálám, napovídá o postupném zrodu Viktorčiných příhod (a starší Samík byl rád, protože slova napsaná tiskacími písmeny on už přelouskat dokáže).

Fabule komiksu skrývá řešení ve své jednoduchosti prostě geniální: Viktorka se svou posádkou brázdí vesmír, studuje doslova dálkově a navštěvuje podle zadání vyučujícího různé planety, které má prozkoumávat, procestovat, případně odtud přinést nějakou přírodninu. Občas holčička někde zůstane – či všichni tři zůstanou - na prázdniny, případně se jim během letu přihodí nějaké dobrodružství (dobrodružství = malér, který dobře dopadne).

Ony jsou ty příběhy místy hodně hororové. Dospělý čtenář by si je mohl představit docela dobře jako epizody lehce béčkového, ale kvalitního televizního seriálu ve stylu „Krajních mezí“. A mezi námi, zběhlejší scifisté odhalí tu a tam zdroj inspirace; tím víc se budou bavit. Obrovským plusem „Viktorky“ je dokonalá vyváženost. Syžety vyprávění neopisují žánrová schémata, ale hravě je využívají a obměňují. Ironicky ťuknou na realitu, vyvolají chápavé mrknutí staršího čtenáře, a přitom zůstávají srozumitelná dětem…nemyslete si, i ti malí dokáží velmi přesně monitorovat a posuzovat skutečný svět kolem nás.

Viktorčini společníci jsou sice ústředními nositeli humoru, ale nesklouznou do šarží komických figurek, mají svoji důstojnost. Nad všemi překážkami, nebezpečími a komplikacemi vyhrává naše trojice díky soudržnosti, nápaditosti, chytrosti. Komiks vychovává, ukazuje pozitivní hodnoty: solidaritu, obětavost, zodpovědnost, toleranci, rozvahu, ale činí tak nenápadně, nenásilně; vyplynou z příběhu jakoby mimoděk – o to působivěji. Klobouk dolů před pedagogickým talentem obou tvůrců!

Viktorka a vesmírná dobrodružství patří mezi vzácné knihy, které se svým čtenářem rostou, provázejí ho od školky až po léta dospívání. K nim se dokonce vracíme, i když máme své vlastní děti či vůbec své dospělácké starosti, abychom si na chvíli užili doby snění a kouzelných dobrodružství.

Vezměte tedy své, nebo i cizí děti, a rozleťte se s nimi v dobrácké létavici kosmem. Tak jako Viktorka, Fláj a Žabža navštivte smrtonosný zábavní park, zachraňte sněžná dráčata, unikněte zlověstnému královu rádci, obřím bytostem, vesmírným pirátům, všemožným příšerám i školním testům… a hlavně, považujte si přátelství!

Hodnocení: 100%

Viktorka a vesmírná dobrodružství

Autoři: Klára Smolíková – Honza Smolík