RECENZE: Petra Neomillnerová, Psí zima

Článek od: Martin Stručovský - 14.11.2014

Petra Neomillnerová patří mezi autorky, které píší příběhy více hrdinů. Nyní se dočkal nového vydání román Psí zima, jehož hrdinkou je zaklínačka Lota.

Hned na začátek je nutné říct, že nakladatelství Motto, které za novým vydáním románu Psí zima stojí, to vzalo hezky od podlahy. Paperback nahradila vkusná pevná vazba a přibyla barevná stužka sloužící jako záložka. A to je teprve začátek. Lubomír Kupčík – dvorní ilustrátor Petry Neomillnerové totiž pro knihu vytvořil zcela novou obálku a vnitřek pak navíc obsahuje několik ilustrací psa a stromu. Zcela souhlasím s kolegyní Martou, že v knize absentuje úvod nebo doslov, v němž by se vysvětlovala příčina nového vydání a nikoliv jen dotisku. Ať už byly pohnutky pro nové vydání jakékoliv, buďme rádi, že dorazilo do knihkupectví, protože opravdu stojí za to.

Na rovinu – kdo čeká veselý příběh ve světě připomínajícím růžovou zahradu, měl by hodit rychle zpátečku. Tenhle svět svou drsností připomíná struhadlo a zraní každého, kdo se po něm sklouzne. A hrdinové na růžích ustláno rozhodně nemají. Když se řekne zaklínač, v představách mnohých čtenářů se určitě vybaví hrdina, co jezdí po světě, likviduje monstra za peníze a občas se pobaví s nějakou holkou. Petra Neomillnerová má volně řečeno něco podobného – akorát v jejím případě je to hrdinka jménem Lota. Není to ale žádná holka od krav, co potřebuje pomoct. To vůbec ne. Lota nejde pro ránu daleko, má pořádně prořízlou pusu a nedělá si moc těžkou hlavu z autorit. A ano, občas se s někým vyspí a i ji trápí běžné starosti lidského života jako hlad a domov.

Právě tři posledně zmíněné věci se teď ukazují jako dosti důležité. Lotiným posledním milencem je totiž upír a jak známo, upíři a zaklínači spolu nechodí do hospody, natož do postele. To dělá zaklínači Volmarovi a dalším představitelům školy mnohem větší starosti, než fakt, že lidé ve škole hladoví a nejsou peníze na nákup potravin. A tak je Lota vyhnána pro svůj poměr s upírem. Odejde rozhodnuta vydělat peníze, aby mohla zachránit školu. Samozřejmě její milý Urian je odhodlaný jí pomoct, jenže ke smůle všech se jejich plán velice nepříjemně zvrtne.

Jak už jsem zmínil na začátku – svět Loty je hodně drsný a život se nepárá ani s ní, ani s jejími spojenci. S tím jde ruku v ruce i spisovatelský styl Petry Neomillnerové. Ten je hodně strohý, osekaný až na kost. Autorka čtenáře nezatěžuje žádnými popisy, všechno je tu strohé, složené z dialogů. A když už na nějaký popis dojde, tak je velmi rychlý. Žádné slovo tu prostě není navíc. Naopak. Všechna jsou zvolena pečlivě, aby čtenáře zasáhla ve správnou chvíli jako basebalová pálka do rozkroku. A když si k tomu přičtete přítomný čas použitý pro vyprávění, dostanete neskutečnou pecku. Jedná se o první pilíř tvorby Petry Neomillnerové. Tím druhým je fakt, že když si odmyslíte všechny ty fantasy atributy, zjistíte, že by se mohlo jednat klidně o náš svět se všemi jeho problémy a neduhy. A právě v tom tkví největší kouzlo (nejen) Psí zimy.

Psí zima
Neomillnerová, Petra
Nakladatel: Albatros Media - Motto