FILM: Tichá noc, smrtiaca noc (Silent Night, Deadly Night)

Článek od: Martin Kochlica - 23.12.2014

Tento rok sa bližšie pozrieme na kultovú sériu vianočného zabíjania Tichá noc, smrtiaca noc. V podstate aj preto, že si kultovou byť možno ani nezaslúži.

Séria Silent Night, Deadly Night obsahuje momentálne šesť dielov. U nás však neboli číslované, respektíve do oficiálnej distribúcie sa dostali len dva, paradoxne tie najmenej súvisiace so Santom a veľkou sekerou.

Silent Night, Deadly Night vznikla roku 1984. Rok je dôležitý, lebo z neho jasne vidno, že v tej dobe už boli na svete Halloween i Piatok trinásteho. Prvý diel Tichej noci si u nás s odstupom času buduje takmer podobný kultový status ako mali spomenuté klasiky. Lenže práve v porovnaní s nimi, nemá nárok na prílišné ovácie. Tie prídu na rad až s ďalšími dielmi tejto série :-). Film má niekoľko nekompromisných scén. Celkovo už základná premisa – rodinku na Vianoce zastaví Santa, ktorému sa pokazilo auto, a následne ich brutálne zlikviduje – je celkom fajn, aj fakt, že deti, ktoré prežili traumu, budú mať v budúcnosti podobné problémy ako Michael Myers. Dokonca je tu skvelá scéna s návštevou svojského deduška v ústave. A uvidíme aj niekoľko odhalených pŕs.

Napriek tomu je začiatok tejto série len béčko, ktoré veľkú časť svojej stopáže nudí, pretože pridlho sledujeme malého Billyho vyrastajúceho v sirotinci. A keď konečne vyrastie, stále sa nemá k činu (pracuje v obchode). Potom však naštartuje svoje skutočné ja, zoberie sekeru a... Konečne začne to, čo malo začať už omnoho skôr. Lenže jeho motivácia zabíjať stojí na vode až do konca.

Pokračovanie (Silent Night, Deadly Night Part 2) prišlo o tri roky. A minimálne tým, že úvodných štyridsať (napíšem to aj číslom 40!) minút rekapituluje dianie v jednotke, sa zapísalo do dejín kinematografie. A scenár písalo šesť scenáristov...

Keďže v pôvodnom filme boli na začiatku dve traumatizované deti, teraz sa pozrieme na druhého chlapca, Rickyho. A je to des. Hlavný predstaviteľ totálne prehráva, jeho motivácia je ešte slabšia ako u jeho brata. Tentoraz hrá prím červená farba, ktorú keď náš maniak zbadá, začína byť značne asociálny. Na filme sa dá zasmiať, ale samotné zabíjanie je hrozne nudné. Na to, že ide o pokračovanie vyvražďovačky (s požiarnou sekerou!) je až trestuhodné, že tu sa zabíja zrážaním áut, či streľbou z pištole za bieleho dňa. Finále medzi antihrdinom a matkou predstavenou je vyslovene smiešne.

 

Trojka ešte stále nadväzuje na prvé dva filmy, ale u nás už išla pod všeobecným názvom Hrůzné sny. Slepé dievča je podrobené pokusom, aby sa vedátori mohli dostať do hlavy šialencovi, ktorý je v kóme (Ricky z dvojky). Máme tu tak nejaké snové scény a jednoznačný odkaz, že v dobe vzniku boli in filmy série Nočná Mora z Elm Street. Oproti Freddymu, je tu však všetko len tak na oko. Film vlastne nijako neovplyvní, že dievča je slepé, scény mimo reality sú tam skôr preto, aby hlavná hrdinka mohla kričať okamžite, ako sa na scéne zjaví mŕtvola (pretože v sne vidí). Celkovo zabíjanie je v tejto časti takmer úplne vynechané (vraha v kostýme Santu tiež nečakajte). Je síce jasné, že sa vraždí, ale väčšinou ide o nachádzanie už zabitých ľudí a samotné mordy nie sú ukázané. Máme tu aj klasického policajta pátrajúceho po vrahovi, ale ten je tu žalostne zbytočný, len naťahuje stopáž (dokonca nestihne prísť ani v závere, aby strelil zlosynovu povestnú guľku do chrbta).

Štvrtá časť – Ďábelský kruh - znamenala úplný odklon. Samostatný film o čarodejniciach, vraždiacom bezdomovcovi (menom Ricky, ehm) a hnusných chrobákoch. Režisér kultového Dentistu však natočil ozaj dobrý horor. Začiatok je možno trochu slabší, ale postupne dokáže vybudovať stiesňujúcu atmosféru i pocity zhnusenia (mega veľký chrobák lezúci z úst). Nájdeme tu aj klasickú scénu maniaka s kuchynským nožom, ale v celkovom vyznení ide skôr o postupný vnútorný rozklad hlavnej hrdinky a psychedelické finále.

Piateho filmu pod názvom Silent Night, Deadly Night 5: The Toy Maker sa zhostil scenárista tretieho a piateho Piatku trinásteho. Nakoľko tentoraz ide o vraždiace hračky, môžeme tušiť, že v danom čase frčala v kinách Detská hra. Tu je hračiek hneď niekoľko (jedna z nich je Santa), ale málokedy dokážu vyvolať ten správny absurdno-odporný pocit, ako to bolo pri konkurenčnej bábike Chucky. Režisér nevie kedy pritlačiť a kedy povoliť. V jednej scéne nechá vliezť hračku chlapíkovi do úst a (za neodolateľného vcucnutia buliev) vyliezť zase očnými otvormi von, aby následne nudil zabitiami bez krvi a gore efektov.

Postavy výrobcu hračiek i jeho pomocníka sú príjemne divné, ale samotné vraždy sú dosť trápne. Film priamo neodkazuje na predošlé filmy série, ale cameo si strihne Ricky z predošlého filmu (v kostýme Santu), čo je však skôr len taká chabá barlička.

Ako každý starý horor s potenciálom nekonečných pokračovaní aj Tichá noc, smrtiaca noc dostala svoj reštart. A to len nedávno, pod skráteným názvom Silent Night. S kultovým Malcolmom McDowellom v úlohe... šerifa.

Pre fanúšikov slasherov je šťastie, že nešlo o remake. Nájdeme tú síce hneď niekoľko odkazov na film z roku 1984, ale motivácia zabijaka je príjemne odlišná a viac dotiahnutá. Santu s požiarnou sekerou (občas aj inými brutálnymi pomôckami od hákov po plameňomet) si tentoraz užijeme do sýtosti. Jednotlivé mordy sú veľmi dobre prepracované, niektoré scény ostanú v pamäti už len tým, ako dobre boli natočené. Nechýba primeraná brutalita i prekvapivá pestrosť úmrtí. Film má vďaka zabíjaniu od začiatku slušné tempo a príbeh je odhaľovaný len pozvoľna a väčšinu faktov sa dozvieme až vo finále.

 
 

Málokto čakal, že najnovší film bude najlepší v sérii. Vlastne, ide o najlepšiu vianočnú vyvražďovačku vôbec.

Zo série môžem napokon odporučiť len dva filmy. Štvrtý (Ďábelský kruh), aj keď nejde o slasher, a momentálne posledný (Silent Night). No dobre, z historicko-edukatívneho hľadiska si pozrite aj jednotku. Ale potom by ste nemali vynechať ani základné piliere žánru Čierne Vianoce a Tichá noc, krvavá noc.

Pekné hororové Vianoce.

PS: A ak by vám na Vianoce ešte chýbalo nejaké násilie, pokojne siahnite po dodnes neprekonaných Príbehoch zo záhrobia (Tales from the Crypt), konkrétne druhej epizóde Hosť do domu. Tam spoznáte ďalšieho ozaj zlého Santu.

Přidat komentář