RECENZE: Blake Charlton, Čarotepec

Článek od: Klára Holubovská - 10.12.2015

Co se stane, když se autor rozhodne převést dyslexii a dysgrafii do klasického fantasy světa?

Nicodemus Weal je v pevnosti Starhaven cvičen už od dětství. Jeho učitelem není nikdo jiný než slavný čaroděj magistr Shannon. Ten ho učí vytvářet kouzla pomocí run, které vznikají na stránkách magických knih nebo přímo na čarodějově těle. Nicodemus se mohl stát Alkyónem – zachráncem všeho života. Je tu však jeden problém. Jako kakograf nedokáže vytvořit ani jednoduché texty, aniž by je neporouchal, kvůli čemuž kouzlo buď nefunguje, nebo se stává nebezpečným. Společně s cejchem přerušeného copu to z něj činí Buřňáka – ničitele světů. Nicodemus se dostává do tahanic a neví, komu může věřit. Když začnou umírat jeho spolužáci, musí učinit několik těžkých rozhodnutí.

Čarotepec je prvním dílem plánované trilogie od Blakea Charltona, který měl již od dětství problém s dyslexií a právě to a jeho vášeň pro fantasy mu vnuklo nápad stvořit svět, kde se hlavní hrdina potýká s oběma poruchami.

Velkým plusem pro příběh je právě onen nápad. Oceňuji autorovu schopnost vytvořit svět, v němž mají poruchy čtení a psaní nejen své místo, ale dokonce se kolem nich točí i část děje. Zároveň autor do textu zakomponoval, jak vypadají slova, když je čte dyslektik nebo píše dysgrafik, což ozvláštňuje příběh a obohacuje i čtenáře samotného. Zápletka už tak originální není. Koneckonců téma vyvolený je omíláno poměrně často. Nicméně děj má své překvapivé momenty, kdy se příběh vyvíjí směrem, který čtenář nečeká.

Co se týče postav, hlavní charakter Nicodemus mi připomíná Taviho z knižní série Kodex Alera od Jima Butchera s tím rozdílem, že se Charlton soustředí hlavně na Nicodema a kvůli tomu text působí chvílemi nudně a zdlouhavě. Ostatní postavy jsou napsány o poznání čtivěji a nejsou černobílé. Mají svá tajemství, touhy i povinnosti, a ačkoliv je záporná postava od začátku zřejmá, pravé zlo se ukrývá jinde. Za bonus považuji oživlé chrliče, přičemž někteří mají i dobré hlášky a roztomilou papoušici jménem Azura.

V knize se nachází hodně popisu, což každému nemusí být po chuti, ale zároveň je tím znát, že si autor umí svůj svět představit v živých barvách a chce to co nejvíc přiblížit čtenářům. Konec prvního dílu sice nezanechá čtenáře celého nedočkavého na pokračování, ale celý příběh je dostatečně zajímavý, aby stál za přečtení.

Hodnocení: 70%

Autor: Blake Charlton

Nakladatelství: Laser-books