RECENZE: Doctor Who: 11 Doktorů, 11 příběhů

Článek od: Tereza Kadečková - 12.04.2016

Jedenáctý a dvanáctý Doktor už u nás své knihy mají. Aby si ostatní nepřipadali zanedbaní, vyšlo 11 Doktorů, 11 příběhů, sborník, ve kterém má každý Doktor prostor.

Kdo by nechtěl cestovat časem a prostorem. Proletět se vesmírem, navštěvovat různé planety a samozřejmě se u toho vždycky namočit do nějakého problému. Doktor už je takový, je jedno, o jaké regeneraci se mluví. Může být mrzutý dědek, muž středního věku s výstředním stylem nebo mladíček, co by radši utekl, než řešil problémy. 11 Doktorů, 11 příběhů nabídne pohled na jedenáct regenerací Doktora a taky na to, jak řeší vesmírné problémy.

Povídky ve sborníku jsou všechny založené na stejném principu. Nastane problém, Doktor se vydá mu čelit (ať se společníky, nebo bez) a vše vyřeší občas šalamounsky, občas silou. Vrací se staří nepřátelé, ale objevují se i úplné novinky, ze kterých často běhá mráz po zádech. V jedenácti povídkách od různých autorů má čtenář možnost nahlédnout na všechny stránky Doktora, ať ty dobré, nebo ty špatné.

Povídka s pátým Doktorem Na špičce jazyka je jedna z těch, co se vymyká standardu. Patrick Ness se totiž zaměřil na pohled obyčejného člověka, který z dálky sleduje Doktorovo konání. Doktor tady nemá žádný ze svých moudrých okamžiků, dokonce se tu skoro neukáže. Sledujeme osud Johnyho – obyčejného mladíka, který je jen ve špatný čas na špatném místě, a vidíme, jak takové Doktorovo řešení případu vypadá z pohledu nezainteresovaného člověka.

Dominový efekt od Malorie Blackmanové ukazuje, jaké volby musí Doktor dělat. Sedmý Doktor se dostane do vesmíru, kde je všechno opačně, než zná. Dalekové jsou nevinná stvoření, která po řeckém vzoru vyučují na Akademii lidi z celého vesmíru. Doktor se tu musí postavit nejen svému přesvědčení, ale taky tomu, jestli se lepšího vesmíru zbavit.

Velmi osvěžující je povídka Stvůra babylonská od Charlie Higsona. Těsně se váže k prvnímu dílu obnovené série. Devátý Doktor bojuje se stvůrami, co požírají celé planety, a bere s sebou jako společnici mladou Ali. Navštíví starověký Babylon a tam se začne ukazovat, že Ali asi nebude úplně ta běžná společnice, na kterou jsou fanoušci zvyklí.

11 Doktorů, 11 příběhů je kniha určená primárně fanouškům. To ale neznamená, že si ji běžný čtenář, co o Doctora Who nezavadil, nemůže přečíst. Užít si vesmírné cestování a střety s mimozemšťany může opravdu každý. Většina povídek představuje nové hrozby, jenom v některých se setkáváme s nepřáteli ze seriálu – avšak jejich minulost je vždycky aspoň naťuknutá, aby se neznalý čtenář neztrácel. Kromě zmíněných do knihy navíc přispěli spisovatelé jako Eoin Colfer, Michael Scott nebo Neil Gaiman, to už samo vypovídá o kvalitě.

Hodnocení: 80%

Doctor Who: 11 Doktorů, 11 příběhů

Autoři: Eoin Colfer, Michael Scott, Marcus Sedgwick, Philip Reeve, Patrick Ness, Richelle Mead, Malorie Blackman, Alex Scarrow, Charlie Higson, Derek Landy, Neil Gaiman