RECENZE: Madeleine Rouxová, Sanctum

Článek od: Renata Staurovská - 18.04.2016

Je to skoro dva roky, co jsme vám představili knihu Asylum: Ústav pro duševně choré autorky Madeleine Rouxové (recenzi najdete zde), a nyní konečně nastal čas, abychom se podívali na zoubek jejímu pokračování, nazvaném Sanctum. To u nás vyšlo letos a vrací čtenáře zpět do víru děsivých událostí, které se kdysi odehrály na tajemstvím opředeném místě, psychiatrické léčebně pojmenované Brookline.

Děj knihy Sanctum nás navrací do důvěrně známého prostředí prvního dílu – prostředí New Hampshire College, tentokrát však rozšířeného o cirkus a městečko Camford, kde kampus univerzity leží. Trojice hlavních hrdinů se sem vrací poté, co obdrží výhružné zprávy a fotografie, aby jednou provždy ukončili šílenství, jehož roušku tu v létě poodhalili, a které jim dodnes způsobuje noční můry. Už po příjezdu ale začínají chápat, že to nebude ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Stejně jako předchozí díl, i příběh knihy Sanctum je proložen znepokojivými dobovými fotografiemi, tentokrát ale z cirkusového prostředí. Klauni, artisti, kolotoče, cirkusové zrůdy… Tyto motivy ve spojení s úpravou snímků, známou z prvního dílů, působí opět přinejmenším bizarně a místy až strašidelně. Škoda jen, že v příběhu samotném nemá cirkus ani zdaleka takovou roli, jak by fotografie mohly napovídat.

V recenzi na Asylum jsem zmínila, že ukončení mi přišlo nešťastné kvůli spoustě nedořešených a nevysvětlených otázek. Tento nedostatek Sanctum hravě napravilo, vše potřebné dovysvětlilo a navíc se Rouxové podařilo zakončit je takovým způsobem, že nenásilně nechala otevřené dveře dalšímu pokračování, za což jí dávám palec nahoru. I nevyváženost jednoduchosti stylu psaní a složitějšího konceptu strachu, která mi přišla v Asylu tak rušivá, je v Sanctu mnohem méně výrazná, kniha se dobře čte a do škatulky „pro čtenáře od 16 let“ zapadá mnohem lépe.

Sanctum přímo navazuje na předchozí díl, proto doporučujeme přečíst si předcházející knihu jako první – nebudete tápat a všechny události vám krásně zapadnou do sebe. A věřte, že líbilo-li se vám Asylum, pak vás Sanctum určitě nezklame.

Sanctum

Autor: Madeleine Rouxová

Nakladatel: Jota