RECENZE: Tim Lebbon, Predátor: Vpád

Článek od: frankie - 12.07.2016

Nakladatelství Baronet pro fanoušky kultovního Vetřelce připravilo další výlet do tohohle světa, tentokrát v podobě trilogie Bouře ve vesmíru, kde přichází na řadu predátoři. Autor trilogie Tim Lebbon má bohaté zkušenosti s literární tvorbou vycházející z filmového sci-fi a hororu a i z tohoto tématu se snaží vydolovat maximum. První díl nazvaný Predátor: Vpád láká na invazi predátorů.

Děj knihy se odehrává v roce 2692 na různých místech lidmi osidlovaného vesmíru. Běžnou součástí života na okraji lidské výspy se staly drobné střety s Yautji – predátory. Eliminovat jejich výpady se snaží elitní jednotky lidské armády, tzv. exkurzionisté, kteří mají dokonalé vybavení v podobě excelentních bojových kombinéz a extrémně smrtících zbraní. Bojové kombinézy umí využívat maskovací techniky predátorů, jsou odolné vůči vetřelčí „krvi“ a v případě zranění dávkují vojáka správnými léky. Asi nepřekvapí, že s takovouto výzbrojí dosahují exkurzionisté v případě střetu s predátory vyrovnané bilance. Co by za ně Arnie a spol. dali. Poslední dobou se však začínají množit sabotáže na stanicích i přelety vesmírných lodí predátorů. Zvýšená aktivita nevznikla sama od sebe, ale je způsobena ještě větší bojovou agresivitou xenomorfů – vetřelců. Jejich přílety budou znamenat ještě větší ohrožení.

Kniha se čte svižně, ale skákání z místa na místo nepůsobí úplně příjemně, takže je nutné přečíst knihu na jeden zátah, dokud je děj stále v živé paměti.  Na konci čtenář zjistí, že vše má své opodstatnění, a dějové linky zapadnou do provázaného celku. Je znát, že se jedná o první díl, takový sympatický rozjezd, kterému však chybí dějový vrchol, na nějž se mohou čtenáři těšit v dalších dílech.

Predátor: Vpád zaujme všechny fanoušky lovce z vesmíru a nabídne vyloženě akční děj v atmosféře strachu, ale také nové informace, které rozšíří jeho povědomí o této postavě. Lidští hrdinové jednají logicky, profesionálně, čtenář k nim nemusí hledat nějaký bližší vztah, protože na stránkách knihy se s některými z nich musí rozloučit. K četbě není nutné mít zhlédnuté filmy s predátorskou tematikou, pokud se však takoví čtenáři najdou, určitě si tuto neznalost budou chtít doplnit. Příznivci vetřelců také nepřijdou zcela zkrátka, protože dle názvů dalších dílů se tito dostanou ještě více do popředí.

Predátor: Vpád (série Bouře ve vesmíru 1)

Autor: Lebbon, Tim

Nakladatelství: Baronet