RECENZE: Zdeněk Ležák, Karel IV. Pán světa

Článek od: frankie - 13.11.2016

Od dob narození Karla IV., vítěze ankety Největší Čech, v letošním roce uběhlo předlouhých 700 let. Není překvapivé, že výročí si nenechalo ujít mnoho vydavatelství a vyšlo velké množství publikací. Kniha Karel IV. Pán světa s podtitulem Komiksový příběh největšího českého panovníka jednoznačně zaujme obálkou, na které je slavný král vyobrazen jako komiksový superhrdina.

Na tomto ztvárnění se podíleli grafici Jonáš Ledecký, Matyáš Namai a Martin Pospíšil. Kniha od Zdeňka Ležáka se tváří díky podtitulu jako jeden velký komiks, není tomu zcela tak. Ve třech čtvrtinách knihy autor píše o historii českých zemí od vymření Přemyslovců po úmrtí Karla IV. Informace doplňují ilustrace, rodokmeny, mapy a časové osy. Kniha nezapře svým tématem nakladatelství specializující se na populárně naučnou literaturu pro děti. Text se dobře čte, je přehledně členěn a bez faktických chyb. Jistě tomu pomohla i spolupráce s historikem Františkem Čapkou.

Kdo se chce něco hodnověrného dozvědět o životě Karla IV., bude nadšen. Kdo čeká komiksovou bombu naznačenou obálkou, bude lehce v rozpacích. Doplňující komiks zcela držící se předešlých faktů, je precizně zpracován, dějem se klene od raného dětství po korunovaci Karla na císaře, po výtvarné stránce mu není téměř co vytknout. Obrazové panely jsou na stránkách různě poskládány, skvěle vypadají ilustrace zabírající celou stranu. Nejlépe působí ztvárnění bitevních scén, takto akčních polí je však velmi málo. Bohužel děj komiksu působí uspěchaně, zkratkovitě. Určitě by mu pomohl větší rozsah než pouhá čtvrtina knihy. Nebo se autor mohl soustředit jen na kratší úsek Karlova života a věnovat se mu podrobněji. Zároveň do něho mohl vpravit i trochu lehkosti a tvůrčí fantazie. Historická korektnost je totiž již bohatě obsažena v textu komiks předcházejícím. Jedná se o dobrou knihu, rozdělenou na faktografickou a komiksovou část, ale s matoucí obálkou.

Karel IV. Pán světa

Ležák, Zdeněk

Nakladatelství: EDIKA