RECENZE: Michal Březina, Měsíční deník

Článek od: Hanina - 06.05.2017

Recenzenti občas čtenářům k četbě určitých titulů doporučují nalít si sklenku dobrého vína. K Měsíčnímu deníku si místo vína raději přiberte biolit. Přípravek proti lezoucímu hmyzu by se hodil i hrdinovi knihy. Marcel Šebesta je „chlápek, který umí kýchnout s jedním okem otevřeným.“ U dědy na venkově jako kluk četl knihy, několikrát bručel za drobné přestupky, působil v cizinecké legii a stal se dobrovolným účastníkem polovojenského programu SELEN 42. Tím také začíná jeho měsíční mise, která se záhy změní v opakovaný trip napříč kosmem i časem. Během této cesty potká Marcel další poutníky a také spoustu extra hnusných hmyzáků, kteří jsou na měsíčním povrchu jako doma. Což bude asi tím, že tam na rozdíl od Marcela skutečně doma jsou.

Marcel každý svůj krok až s hodinovou přesností zaznamenává v psaném a později diktovaném deníku. Například takto: „Chodí sem jedna moc hezká sestřička. Je tak krásná, že k dokonalosti jí chybím už jen já sám.“ Čtenář díky tomu ví, kde Marcel Šebesta spí, s kým spí, co jedl, kolik hmyzáků zabil… Tuhle oddechovou scifi – svým způsobem ale spíše fantasy – si rozhodně neberte na pohřeb ani do kostela. Váš pravidelný řehot by tu nebyl vítaným elementem.

Už z obálky poznáme, že se jedná o nenáročnou vtipnou hříčku, oděnou do scifi hávu. Marcel sice ve skafandru necumlá žváro, ale běhá po Měsíci v termo podvlíkačkách, což vyjde prakticky nastejno. Měsíční deník je psán lehkým, humorným tónem. Březinův humor má ale stejné ražení jako cikán v černé rakvi v černé hlíně. Zábavné jsou zejména četná přirovnání („Čuměl jsem na ten pahýl jako krtek na atomový hodiny“ nebo „Moje pěst zahučela do měkký lebky bezpečáka jako teplá chcanka do sněhu“). Takových perel najdeme na každé stránce hned několik.

Z knihy se brzo vyloupne parodie na H. G. Wellse, konkrétně dílko První lidé na Měsíci. Pokud ho neznáte, nejspíš budete překvapeni, co všechno se v útlém Měsíčním deníku stihne odehrát nebo podělat. Záleží na úhlu pohledu… V opačném případě budete cítit menší překvapení, ale i zmatení. To je kámen úrazu všech parodií. Některé věci si v nich tak neužijete, když neznáte původní dílo, a některé vtípky nepochopíte. V případě Měsíčního deníku je to ale jen drobným kazem na kráse. Tahounem knihy není ani tak děj jako jeho komentování hlavním hrdinou. A i když Marcel samotný vám možná k srdci nepřiroste, jeho hlášky si budete pamatovat ještě dlouho.

Michal Březina, Měsíční deník
Nakladatelství: C Press
Rok vydání: 2016