RECENZE: Markus Heitz, Oneiros

Článek od: Tereza Kadečková - 07.06.2017

Jaký je život, když v něm stále musíte bojovat se smrtí?

Konstantin vede pohřební ústav a je nejlepší ve svém oboru. Má za sebou minulost zabijáka, které chce uniknout. Jenže to není tak jednoduché. Podezřelá nehoda Airbusu, ve které zahyne za zvláštních okolností spousta lidí, ho uvrhne zpátky do boje proti prokletí, které s sebou nosí i on.
Oneiros byl moje první setkání s Markusem Heitzem, nemůžu ho tedy srovnávat s jeho dalšími knihami. Důvod, proč jsem po něm sáhla, byla premisa příběhu. Po světě chodí prokletí lidé, kteří jsou svému okolí hrozně nebezpeční. Můžete je najít na různých místech a všichni se svým prokletím bojují po svém. Někdo se uchyluje k samotě a někdo k nehumánním experimentům.

Oneiros je obsáhlá kniha, ve které sledujeme osud několika prokletých. Markus Heitz pomalu buduje jejich životy, pohrává si s atmosférou a ukazuje, co dávají postavy všanc. Konstantin by chtěl žít obyčejný život se svou milovanou, ale prokletí mu v tom brání. Věnuje se tedy radši své práci v pohřebním ústavu a pomáhá lidem vyrovnat se se ztrátou. Z dalších prokletých je tu Thielke, který sice patří mezi archetyp samotáře s přesnou muškou, ale kdykoliv se objeví na scéně, je jasné, že se semele pořádná akce. A potom je tu Kristin, rozhodnutá prokletí zlomit pomocí vědy a to i kdyby musela porušit Hippokratovu přísahu.
Každá z postav má dostatek času se rozvinout a ukázat svoje schopnosti. Konstantin i Thielke se setkávají docela často a jejich příběhy se prolínají, Kristin na druhou stranu stojí dost stranou a hraje si vlastní hru. Občas mi přišlo, že by jí víc slušel vlastní příběh. Skoro to působilo dojmem, že celá její anabáze je v knize jen proto, aby nafoukla počet stran, sem tam se porvala s Konstantinem a jejich dějové linky se díky tomu protnuly.
Oneiros stojí hodně na postavách, je ale doplněn o krátké pohádky bratří Grimmů o smrti, které krásně navozují atmosféru. Pátráni i akce v příběhu dobře odsýpají a většinou tu nejsou hluchá místa. Říkám většinou kvůli už zmíněné lince s Kristin. Co může kazit dojem z dobře napsaného a promyšleného příběhu, je možná odhalení záporáka, a to hlavně proto, že jeho motivace je strašné klišé.

Moje první setkání s tvorbou Markuse Heitze proběhlo úspěšně. Nejvíc oceňuji práci, kterou si dal autor s výzkumem legend, aby dodal příběhu na důvěryhodnosti. Oneiros je výborně promyšlená kniha, co se dobře čte. Jen by jí k originálnímu tématu a dobře vybudované atmosféře víc slušelo nějaké lepší rozuzlení a důkladnější propletení všech tří dějových linek.

Hodnocení: 70%

Oneiros

Autor: Markus Heitz