RETRO RECENZE: Peter James, Příšeří

Článek od: Lukáš Vesecký - 29.08.2017

Když klepe na dveře někdo neznámý, je dobré si nejdříve zjistit, o koho se vlastně jedná. Ale pokud těhotná žena už nějakou dobu klepe na víko rakve, mělo by se okamžitě začít něco dělat. Tedy za předpokladu, že ji vůbec někdo uslyší. Jenže co když se lidem to klepání jen zdá? Reportérka Kate Hemingwayová brzy zjistí odpověď. A student Harvey Swire zjistí, že patrně existuje duše i posmrtný život. Nebo možná dokonce ještě něco dalšího.

Tak začíná hororový román Příšeří, jehož autor Peter James je kritiky nazýván anglickým Stephenem Kingem, s nímž má téměř identický styl psaní i vzbuzování strachu. Více než naturalistické líčení mrtvol proto čtenáře děsí psychické utrpení postav a nepředstavitelné věci, díky čemuž má dílo tu správnou mrazivou atmosféru. K ní přispívá i fakt, že některé děsivé události popisované v románu vycházejí ze skutečných případů. Autor se totiž na psaní Příšeří důkladně připravil, což je znát i díky odborné lékařské terminologii, již ve své knize mnohokrát použil. Kromě toho je však nutné zmínit zejména neustálé napětí táhnoucí se už od úvodu díla až po jeho konec. Kapitoly navíc mnohdy končí větou, která čtenáře navnadí na další pokračování dějových linií obou dvou postav, jejichž chování a motivace jsou zcela uvěřitelné.

Kniha má kromě výše uvedených pozitiv rovněž pár negativ. Patří mezi ně občas až příliš detailní popisy a místy také průhlednost děje. Rovněž lze vytknout dlouhý krvavý šrám táhnoucí se přes obálku, kvůli němuž román na první pohled působí o něco více béčkovým dojmem. Přesto všechno je ale Příšeří velmi nadprůměrným, mrazivým a napínavým hororem, který by mohli ocenit fanoušci Stephena Kinga spolu s těmi, kdo se bojí horších věcí, než jsou mrtvoly a krev.

Hodnocení: 80 %

Peter James, Příšeří
Originální název: Twilight