RECENZE: FASCINACE 7: Cena života a další povídky

Článek od: Tereza Kadečková - 30.10.2017

V pořadí už sedmá FASCINACE přináší tři povídky s rozličnými tématy, ale taky rozličnou kvalitou.
FASCINACE 7: Cena života a další povídky je tentokrát plně obsazena mužskými autory, kteří s námi projdou různými zákoutími žánru – máme tu městskou fantasy, temnou fantasy a něco mezi tím. Co se žánrové rozličnosti týče, každý si tu najde svoje. Pokud jde o samotné povídky, všechny se pohybují v průměru.
Knížku otvírá Cena života od Jakuba Šrouba. Povídka o Šárce a jejím společníku Rotgeistovi vypráví o tom, jak spolu loví lidi, kteří unikají spravedlnosti a zasluhují si zemřít. Začátek povídky a její budování čtenáře nadchne – je napínavé, nabízí zajímavé otázky a staví si cestu k pěknému zakončení. Ale bohužel, konec Ceny života spadne do vln průměrnosti a zdá se hrozně uhoněný, jako by autor chtěl mít psaní rychle z krku.
Následuje Modlitba za smrt od Aleše Šupíka. Mnich Lombard je na cestě za svými druhy a nedbá varování, že země, kterou prochází, je plná nebezpečí. To na sebe nenechá dlouho čekat a Lombard je brzy zatažen do boje sil mnohonásobně přesahujících ty jeho. Aleš Šupík nás zavede do vod temné fantasy a jeho vyprávění zaujme. Umí dobře popisovat mentalitu postav a lidí, stejně tak mu jdou i souboje. Malou výtkou k Modlitbě za smrt je ale to, že se autor snaží o vzletnou mluvu a někdy zaškobrtne. Věty tak čas od času vyruší ze čtení a to je u takhle krátké povídky na škodu.
FASCINACI 7 zakončuje povídka Nesmiřitelný od Vojtěcha Hlavenky. Jedná se o nejlepší povídku v knížce. Hlavní hrdina známý jen jako Nesmiřitelný vchází do děsivého města, kde hodlá vyzvat jeho vládce. Pomáhá mu při tom čarodějka, která ale potřebuje víc ochrany, než svému společníkovi poskytuje. Nesmiřitelný je hezkou tečkou na závěr, nechává své čtenáře tápat v tom, co se vlastně v povídce děje až do posledních stránek. Buduje napětí, i když některé popisy jsou trochu krkolomné. Rozuzlení Nesmiřitelného je pak překvapující a zajímavé a zachraňuje jakékoliv nedostatky, které se v něm objevily.
FASCINACE 7 se nezařadí mezi nejlepší v sérii. Povídky v ní jsou docela obyčejné a v některých instancích nedotažené. Hezky se čtou a některé mají zajímavou zápletku, ale nejde o nic, z čeho by čtenář spadl na zadek. Jako knížka na cesty ale svůj účel splní.

FASCINACE 7: Cena života a další povídky

Autorky: Jakub Šroub, Aleš Šupík, Vojtěch Hlavenka

Ilustrace: Kateřina Perglová