LITERATURA: Kniha roku Sardenu 2017 – výsledky

Článek od: Redakce - 27.02.2018

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

již potřetí vyhlašujeme výsledky ankety Kniha roku Sardenu. Oslovili jsme osobnosti, o kterých se domníváme, že mají k danému tématu co říci, redakce časopisů a webů zabývajících se fantastikou a ty, kteří se nám přihlásili, že by se v anketě chtěli vyjádřit. Všichni dostali relativně jednoduchou otázku: můžete jmenovat jednu až tři knihy z oblasti fantastiky, které ze své četby považujete tento rok za nejhodnotnější?

Letos se v anketě sešlo 28 odpovědí, z nichž jsme sestavili žebříček nejčastěji jmenovaných knih. Každý respondent byl upozorněn, že započítáváme pouze a právě knihy, které byly vydány v roce 2017 v češtině v prvním vydání, a že se do výsledného žebříčku nezapočítávají knihy, na kterých měl respondent jakýkoliv autorský či redaktorský podíl. Každý hlas má stejnou váhu, je tedy bezpředmětné, zda je kniha uvedena na prvním, druhém, nebo třetím místě. Odpovědi ovšem zveřejňujeme se vším všudy – nemáme nic proti tomu, když autor takto propaguje vlastní tvorbu; u nakladatelů zase rozumíme tomu, že těžko zvládají číst něco jiného než to, na čem pracují. Pro ilustraci: kdyby v roce 1979 přišel Robert Asprin a prohlásil, že nejlepší kniha za rok 1978 je Another Fine Myth (v češtině Další prima mýtus, Perseus, 1994), odpověď bychom zveřejnili, ale do výsledného žebříčku by tento konkrétní hlas nebyl započítán.

Vzhledem k nízkému počtu respondentů jsme přidali jednu novinku: pokud respondent považoval za vhodné knihu doporučit, přestože ji nezařadil mezi tři nejlepší, dostala tato kniha tzv. „zmínku“. Knihy se shodným počtem hlasů a „zmínkou“ řadíme v žebříčku výše. Příklad: pokud by v loňské anketě získaly tituly Všemi dary obdarovaná a Vodní nůž stejný počet hlasů, výše by skončil ten titul, který by byl ještě některého respondenta zmíněn mimo soutěž jako doporučeníhodný.

Lidé mají rádi žebříčky. Je to atraktivní forma propagace knih – a snad to má i při malém vzorku respondentů jistou výpovědní hodnotu. Za podstatnější ovšem považujeme odpovědi jednotlivých přispěvatelů (a že jsou některé velmi rozsáhlé!). Ty najdete zde.

1. místo (pět hlasů + zmínka)

Thomas Olde Heuvelt: HEX (Argo, 338 stran, překlad: Milan Žáček)
Pro knihu hlasovali: Wojta Běhounek, Filip Gotfrid, Jan Křeček, Antonín K. K. Kudláč, František Mejstřík (mimo soutěž ji zmínila Tereza Dědinová)

2. místo (čtyři hlasy)

Liou Cch'-Sin: Vzpomínka na Zemi 1 – Problém tří těles (Host, 448 stran, překlad: Aleš Drobek)
Pro knihu hlasovali: František Mejstřík, Julie Nováková, Zdeněk Rampas, Alena Tománková (pozn.: kniha Vzpomínka na Zemi 2 – Temný les získala hlas od Františky Vrbenské, jako jeden celek byla série nominována Františkem Mejstříkem)
 

3. místo (tři hlasy + zmínka)

Jan Hlávka, Jana Vybíralová: Algor 3 – Pomníky zimy (Brokilon, 652 stran)
Pro knihu hlasovali: Erika „Ena“ Adamová, Tereza Dědinová, Jana Jůzlová (mimo soutěž ji zmínila Julie Nováková)

4.–5. místo (tři hlasy)

Robert Jackson Bennett: Božská města 2 – Město mečů (Host, 552 stran, překlad: Milan Pohl)
Pro knihu hlasovaly: Tereza Dědinová, Zuzana „Daletth“ Hartmanová, Kateřina „Czistoslava“ Netušilová

Blake Crouch: Temná hmota (Knižní klub, 320 stran, překlad: Veronika Volhejnová)
Pro knihu hlasovali: Erika „Ena“ Adamová, Renata Heitelová, Petr Heteša

6.–8. (dva hlasy + zmínka)


Pavel Bareš: Projekt Kronos 1 – Projekt Kronos (Host, 568 stran)
Pro knihu hlasovali: Vendula Kreplová, Míla Linc (mimo soutěž ji zmínil Jan Křeček)

Laird Barron: Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká (Gnóm!, 384 stran, překlad: Jakub Němeček)
Pro knihu hlasovali: Filip Gotfrid, Antonín K. K. Kudláč (mimo soutěž ji zmínila Julie Nováková)

Nik Perumov: Letopisy zlomu (Triton, 784 stran, překlad: Konstantin Šindelář)
Pro knihu hlasovaly: Monika „Slíva“ Dvořáková, Veronika Mahdalová (mimo soutěž ji zmínila Zuzana „Daletth“ Hartmanová)

9.–17. (dva hlasy)

Peter S. Beagle: V Kalábrii (Argo, 144 stran, překlad: Milan Žáček)
Pro knihu hlasovali: Zuzana „Daletth“ Hartmanová, Josef Horký

Karolina Francová: Purpurová noc 1 – Ve stínu Rudé věže (Brokilon, 300 stran)
Pro knihu hlasovali: Julie Nováková, Zdeněk Rampas

Kazuo Ishiguro: Pohřbený obr (Argo, 320 stran, překlad: Lenka Sobotová)
Pro knihu hlasovali: Josef Horký, Jan Křeček

František Kotleta: Spad 2 – Poločas rozpadu (Epocha, 304 stran)
Pro knihu hlasovali: Veronika Mahdalová, Lukáš Vaníček

Leonard Medek: Dobrodruh 4 – Ďáblova obrazárna (Straky na vrbě, 544 strany)
Pro knihu hlasovali: Jan Křeček, Antonín K. K. Kudláč

Mariam Petrosjanová: Dům, ve kterém… 3 – Prázdná hnízda (Fragment, 432 stran, překlad: Konstantin Šindelář)
Pro knihu hlasovaly: Zuzana „Daletth“ Hartmanová, Kateřina „Czistoslava“ Netušilová

Victoria Schwabová: NeObyčejní (Argo, 368 stran, překlad: Lukáš Houdek)
Pro knihu hlasovaly: Vendula Kreplová, Zuzana Řeháková

Brian Staveley: Kronika netesaného trůnu 2 & 3 – Prozřetelnost ohně & Poslední smrtelné pouto (Fantom Print, 528 a 640 stran, překlad: Petra Kubašková)
Pro knihy hlasovali: Martin Bečvář, Jiří Pavlovský

Ian Tregillis: Milkweed 3 – Nutné zlo (Argo, 362 stran, překlad: Pavel Bakič)
Pro knihu hlasovali: Filip Gotfrid, Zdeněk Rampas
 

Přidat komentář