RECENZE: Victor Gischler, Gestapo Mars

Článek od: frankie - 26.06.2018

Gestapo Mars, relativně útlá kniha, která rozvířila české hvozdy sci-fi literatury. Jakmile se do ní začtete, okamžitě vám vytane na mysli srovnávání s tajuplným fenoménem brakové literatury u nás, Františkem Kotletou.
O tom, že kniha sama si na nic víc nehraje, poukazuje i sám autor. Hned v poděkování totiž upozorňuje: My tady nepíšeme dětskou literaturu!  A má stoprocentní pravdu – otevřené sexuální scény, krvavá jatka nebo lidojedství jeho tvrzení zcela potvrzují. Prostředí knihy je zabaleno do světa, kde nacistická Třetí říše ovládá většinu ze čtyř set obývaných světů a hlavní osídlenou planetou s hlavním městem je Mars. Země již pouze paběrkuje po proběhlých atomových válkách. A do této situace je probuzen z hibernace po 258 letech od ulehnutí do spánku agent Třetí říše Carter Sloan. Díky skvělému výcviku a jen lehkému vylepšení reflexů je ideálním agentem na dopadení ženy - „dcery Mosazného draka“ - spjaté s povstaleckým odbojem.
Kdo má smysl pro neintelektuální humor, přijde si na své a bude číst celou knihu rozesmátý od ucha k uchu. Když se v knize objeví ještě úhlavní mimozemská civilizace bojovných ale obecně vzato hloupých Coriandonců, kteří jsou popsáni jako něco přes metr vysoké hromady soplu a pohybující se jako slimáci, je o další záchvěvy bránice postaráno.
Děj ubíhá rychle bez vedlejších linií, ke konci však už dochází k určitému vyčerpání tématu. Naštěstí vše zachrání překvapivý závěr.
To, že autor zasazuje do budoucnosti Třetí říši a tím si utahuje z nacistů, nemá žádný významný vliv. Stejně tak dobře si mohl utahovat z kohokoli jiného. Jen využívá jména známá z historie a názvy německých měst pro své názvy válečných fregat, bitevních křižníků atd. Autor se mohl více věnovat popisu světa, ve kterém se děj odehrává, místo toho žene svého hrdinu pořád dál a dál bez nějakých zastávek a oddychu. Pokud by takovýmto způsobem svou knihu rozšířil, měl by možnost oslovit širší obec čtenářů, pravověrní Kotletovci by se však nad takovouto změnou spíše ušklíbali.

Gestapo Mars
Gischler, Victor

Nakladatelství: Fantom Print