RECENZE: Martin Hatala, Whiskey, krv a striebro

Článek od: Jozefa Pevčíková - 27.06.2018

V tej dobe som bol v meste považovaný za blázna, ktorý nosí zbytočne veľa zbraní a presviedča staré panie, že to, čo im škrípe v podkroví, je hrozné strašidlo a ja jediný im s ich problémom dokážem pomôcť. [...] Moja práca bola braná rovnako vážne ako stánok Indiánov, ktorí prehlasujú, že dokážu prečítať váš osud.

Vydavateľstvo Artis Omnis pripravilo pre čitateľov veľkosťou a vzhľadom nenápadné, no pútavé dielo. Hoci ide o knižný debut Martina Hatalu, treba povedať, že autor nie je úplným nováčikom – za veľa hovorí prvé miesto v súťaži Cena fantázie 2012. Víťaznú poviedku Prianie jazera môžete, ostatne, nájsť aj v tejto zbierke.

O čom hovorím, keď hovorím o intertextualite

Podľa Slovníka súčasného slovenského jazyka je intertextualita (intertextovosť) „vlastnosť, stav textu vyplývajúce z prepojenia dvoch al. viacerých textov; medzitextové odkazy“.

O čo ide? O spôsob, akým Hatala servíruje svoju Whiskey, krv a striebro. Tým, ktorí zachytili narážku v nadpise, sa táto zbierka poviedok (či poviedkový román?) bude páčiť na sto percent. Tí, ktorým to až tak veľa nehovorí, nech čítajú ďalej – dozvedia sa a kniha sa zapáči aj im.

Nedajte sa oklamať plagiátorstvom. Medzi ním a intertextualitou Hatalovej knihy je hrubá čiara. Nie sme ale v odbornom časopise – hlbšie skúmanie a nuansy necháme literárnym vedcom. Poďme radšej k veci.

Pamätáte si na Sapkowského legendárnu poviedku o zaklínačovi a strige? Hovorí vám niečo Meč osudu? Ak áno, tak viete, ako autor celosvetovo známej ságy využil klasické príšery a stereotypy slovanskej, keltskej (a všeobecne ostrovnej) mytológie a vytvoril vďaka nim nový a neuveriteľne príťažlivý fantastický svet. To je intertextualita.

A teraz si predstavte intertextualitu na druhú. Pretože presne o tom je Whiskey, krv a striebro. Hatala vzal klasické diela fantasy a vo svojich poviedkach s nimi urobil presne to, čo Sapkowský s mýtmi a Tolkien so starými germánskymi a škandinávskymi jazykmi. Jeho poviedky hýria dobrými nápadmi, dej v peknom tempe odsýpa, vy si užívate čítanie a zároveň sa usmievate a googlite. Za každou prečítanou stránkou totiž takmer vidíte, ako na vás autor sprisahanecky žmurká a ukazuje na stopu k niektorému z diel (nielen literárnej) fantastiky. Nehovoriac o tom, že si dal tú prácu a pridal aj americké reálie medzivojnového obdobia a niekoľko vtedajším bulvárnom obľúbených príbehov.

Vezmite si napríklad hlavného hrdinu: osamelý vlk, ktorý rieši problémy ľudí s nadprirodzenom (a ľudí s ľuďmi) a v puzdre mu nikdy nechýbajú dve pištole – jedna s obyčajnými nábojmi a druhá so striebornými. Nie je vám na ňom niečo povedomé? A čo na to bezdomovec s dlhou bradou a prenikavým pohľadom, ktorému na hlboké úvahy stačí povedať „Dobrý deň“? Alebo spomenieme magazín Weird Tales?

Mohli by sme uviesť desiatky príkladov, ale tým by ste zároveň prišli o jedinečný pôžitok – radosť z objavovania. Príbehy o Christopherovi Orchardovi sú plné stôp a indícií, ktoré si pýtajú pátranie; je to taká malá hra autora a čitateľa. A už len to, že ju začnete hrať, znamená výhru oboch strán. Zároveň je na knihe krásne to, že všetky náznaky môžete pokojne ignorovať. Poviedkam to neublíži a čitateľ dostane vyzreté poviedky s myšlienkou; takmer bezchybne napísané príbehy z čias, kedy boli v móde dlhé kabáty, whisky, cigarety, zvodné ženy, tvrdé päste a iné nebezpečenstvá číhajúce na zachmúreného osamelého hrdinu.

Jedinými chybičkami na kráse sú v tomto prípade redakčné a jazykové zásahy. V niektorých momentoch by sa žiadalo učesať kostrbaté vety, do oka udrie aj jedna výrazná hrubka a dvakrát nesprávne rozdelené slová. Ale už len to, že môžem problémy vymenovať v jednej krátkej vete znamená, že sa k vám dostane text na vysokej úrovni a v každom prípade hodný vášho záujmu.

Tak teda čítajte, hľadajte, bavte sa a – podobne ako autorka recenzie – netrpezlivo čakajte na ďalší Hatalov literárny počin.

Martin Hatala: Whiskey, krv a striebro
Vydavateľstvo: Artis Omnis
Redakcia: Andrea Harmanová, Eva Piarová
Obálka: Martin "Cuco" Luciak
Väzba: brožovaná väzba
Počet strán: 432
Rok vydania: 2018
Cena: 13,20 €

 

Přidat komentář