RECENZE: Neal Shusterman, Smrtka

Článek od: Ivet Křenková - 03.09.2018

Na světě už neexistuje žádná bolest, stáří, nemoci, hlad, ani chudoba. Člověk dokonce stanul nad smrtí a plně ji ovládl. Jak ale zabránit přelidnění, když nikdo neumírá?

Smrt má v rukou cech smrtek, jehož úkolem je redukování populace. Každá smrtka má svou roční kvótu a řídí se pouze zákony smrtek, kterých není mnoho, o to jsou ale složitější. Toto povolání, nebo spíše poslání, si nikdo sám nevybral - každý z členů cechu byl obvykle povolán ke starší smrtce do učení.

Podobný osud potkal i Citru a Rowana, docela obyčejné mladé lidi, kteří ještě ani jednou nestihli „obrátit list“ a nechat si vylepšit tělo přesně v moment, kdy se objeví první vrásky. Ač jsou každý úplně jiný a pocházejí z odlišných poměrů, ctihodný smrtka Faraday si je oba vybral pro jejich čest, morální zásady a schopnost soucitu. Žádná smrtka by totiž neměla vraždit jen tak pro zábavu. Mezi učením bojových umění, poznáváním stovek druhů usmrcení a filosofováním nad smrtí se Citra a Rowan stihnou sblížit, a to dokonce víc, než by se jim líbilo. Veškeré okolnosti ale jdou proti nim. Brzy se ukáže, že členem cechu se stane pouze jeden a druhý bude muset zemřít.

Neal Shusterman se Smrtkou zahajuje zajímavou sérii z prostředí, ve kterém jsou jedinou hrozbou postavy v barevných kápích. Cech smrtek je bokem od všeho, dokonce od Nimbu, všemocného systému a zdroje veškerého vědění. Lidstvo už stihlo vyřešit všechny otázky, na zemi vládne blahobyt a mír. Taková představa jistě alespoň jednou napadla každého z nás a přišla nám skvělá. Autor ale ukazuje, jak moc je pravděpodobné, že ne vše by v dokonalém světě bylo takovou idylkou.

I když problém s přelidněním řeší smrtky, jsou tu potíže, na které je krátký i Nimbus – třeba to, že veškerá lidská motivace téměř zmizela. Život lidí v knize plyne pozvolna, nemají snahu se pouštět do nových věcí, nic je nežene kupředu, vymizelo téměř veškeré umění a inspirace k jeho tvorbě, náboženství je pouhým přežitkem. Přesně toto poselství je příjemným bonusem ke skvělému příběhu Smrtky.

Sice je ze začátku těžké se do něj začíst, protože dokonalý svět a jeho fungování autor odhaluje velice pozvolna. Přibližně od čtvrtiny už ale čtenář nebude chtít knihu odložit. Neal Shusterman má vše promyšlené do detailů, umí budovat napětí a nebojí se nečekaných zvratů. Nelíčí zbytečná krveprolití a ukazuje vždy jen tolik násilí, kolik je třeba. Práci si dává i s rozvíjením hlavních postav, jejichž charaktery jsou tak jiné, ale zároveň dost podobné. Na konci každé kapitoly je vždy jedna poznámka s názvem "Z deníku kosení“ od různých smrtek. Díky těmto krátkým úryvkům z deníků smrtek je ještě jednodušší nahlédnout do fungování cechu.

I když se Smrtka řadí mezi young adult literaturu, rozhodně není určena pouze puberťákům. Díky poselství je nejen zdrojem zábavy, ale také inspirace a poučení. Žádná realita holt není dokonalá a možná je načase začít si vážit toho, co máme.

Neal Shusterman: Smrtka
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2018