RECENZE: Miroslav Žamboch, Bakly: V objetí smrti

Článek od: Martin Stručovský - 31.01.2019

Jen několik málo týdnů po románu Hledání smrti přichází jeho pokračování V objetí smrti a zároveň s tím i dokončení dalšího Baklyho příběhu. Jak se Miroslavu Žambochovi podařilo tuhle partii dohrát?

V objetí smrti ze všeho nejvíc připomíná rozjetý vlak. Nic se tu nevysvětluje a jede se dál ve směru, který udalo Hledání smrti. Takže pokud jste se s předchozí knihou neseznámili, doporučujeme vyhledat. Zažijete sice místy šílenou nudu, která je mnohdy silnější než autorovo řemeslo a imaginace, ale pro dokončení téhle jízdy je to důležitá kniha. Minimálně v tom, že poznáte všechny protagonisty a stihnete si zvyknout na to, že ačkoliv je na obálce uveden druhý nejslavnější Žambochův hrdina, tak se tu občas jen mihne a otěže mají ve svých rukách hrdinové, kteří už vám alespoň v téhle knize nelezou na nervy.
Co se žánrového tónu týče - od minule je jiný. Zákulisních intrik ubylo a Žamboch přechází k tomu, co mu jde nejlépe. K akci. Bojuje se na všech frontách. A všechno spěje k velkému finále, které jsme tak nějak tušili od prvních stránek Hledání smrti. Jo, Bakly si to na férovku rozdá s Věcí, ve které pořád tak trochu cítím inspiraci slavnými potvorami jako je Vetřelec, Predátor… a samozřejmě Věc.
Na rozdíl od minule se tahle kniha čte strašně rychle a má mnohem větší tah na branku. Akce je napsaná působivě. Jen se nelze zbavit dojmu, že sáhodlouhé odstavce by zasloužily prosekat. Ostatně když na to přijde, prosekat by toho chtělo mnohem víc.
Na obou knihách je vidět, že Žamboch pořád strašně moc rád vypraví, svůj svět má zmáknutý. A hlavně mu nechybí nápady. Těch má hodně. Bohužel někdy míň znamená víc a u obou nových knih s Baklym to skutečně platí. Autor kombinuje několik zápletek, z nichž vlastně dvě tak nějak vyprchají do ztracena a působí ve výsledku celkem nezáživně. Nelze se ubránit představě, že kdyby Žamboch napsal jen jednu knihu, která by se celá točila čistě kolem Věci, výsledek by byl mnohem lepší.
V objetí smrti není špatný román. Je oddechový, má fajn postavy a čte se dobře. Ani nevadí, že Žambochův hrdina je v jádru pořád stejný a zápletky jeho příběhů podobné. Ostatně to máme rádi. Chceme vidět naštvaného Baklyho, který do toho jde po hlavě. Alespoň já jo. A najdeme to tam. Jen román ve výsledku dojíždí na to, že je moc košatý a spolu se svým starším bráchou snaží odvyprávět strašně moc. Snad bude mít Bakly ještě šanci, aby si napravil reputaci. Bez slitování si zaslouží mnohem lepšího následníka než tyhle dva špalky.

Bakly: V objetí smrti
Žamboch, Miroslav
Nakladatel: Triton