RECENZE: George R.R. Martin, Oheň a krev

Článek od: Marek - 11.09.2020

Na kostele zvoní zvon, čekám, čekáš, čeká on. Kdo poznal narážku na Hrdého Budžese, může si vybarvit modré políčko. Pokud jste ale, stejně jako já, zavýskli radostí, když jste se dozvěděli, že si přečtete další román ze Západozemí, zde pro vás veselá část recenze končí. Končí? Pokud jste ten typ fanouška, kterého nezajímá jen střípek z "vašeho" knižního světa, ale i jeho historie, vývoj a tradice, pak je Oheň a krev to ideální čtení pro vás.

Kniha na první pohled zaujme masivním vzezřením. Spolu s pevnou vazbou působí jako kronika se sebranými moudrostmi mnoha generací. A tou skutečně je. Na více než 600 stranách jsou uchovány historické události, jež provázely první polovinu vlády Targaryenů v Západozemí. Uceleně si tak můžeme přečíst o důvodech, proč a za jakých okolností tento prastarý rod opustil vznešenou Valyrii, usadil se na větrem a vlnami ošlehávaném kousku pevniny a započal svou triumfální cestu ke sjednocení tamních rozdrolených panství a Železnému trůnu. Ačkoliv ten přišel až o něco později, takže můžeme vidět, že začínáme skutečně hluboko v minulosti, kdy Královo přístaviště nebylo špinavou dírou jen obrazně, ale i fakticky.

Pokud chce autor udělat úkrok stranou a věnovat se svému fikčnímu světu docela jiným způsobem, mám rád, když mě překvapí. A to se Martinovi s Ohněm a krví zajisté podařilo. Kronikářské pojetí není ve výsledku na škodu, neboť o osobním životě hlavních postav se stále dozvídáme mnoho podrobností, zejména z úst jejich oblíbených šašků a mistrů, tedy lidí, jež měli příležitost sledovat vývoj více generací. Sice tak nemáme zaznamenané všechny dojmy hlavních aktérů a jejich proměny, nepřišli jsme však o žádné zábavné příběhy ani pikantní podrobnosti. Co je však nejdůležitější, je zcela nové světlo, v němž nyní vidím jak původní knihy, tak jejich televizní zpracování. Obě varianty byly vždy považovány za velmi kreativní a otevřené vůči násilí a erotice, po přečtení kroniky se ale nemohu ubránit dojmu, že celá Píseň ledu a ohně je pouze slabým odvarem toho, jak se zmrzačovalo, vraždilo, zrazovalo a prznilo v  Západozemí jen pár desetiletí před počátkem populární série. Největší zvraty, které definovaly několik sezón seriálu a byly podněty pro dlouhé debaty fanoušků, jsou v porovnání s tímto souhrnem sotva hodny většího zájmu než hospodská potyčka na Silvestra v Horní dolní. Hádám, že je to právě možnost značně zjednodušit a urychlit popis daných udalostí, jež vedla autora ke grandióznosti těchto střetů, neboť "normálních" bitev, v nichž zemře "jen" pár tisíc vojáků a několik "hlavních" postav, se během svárů o moc událo nepočitatelně a na rozsahu několika století se začnou při čtení velmi rychle slévat. Ne tak samotné hybné proudy. Byť je kniha plná úkroků stranou, jež popisují souběžně se odehrávající události v jiných částech země (a týkající se často mnohem méně významných rodů), autor se nebojí občas připomenout hlavní body a pokrevní linie a několika úsečnými větami vrátí čtenáře zpět do povědomých vod. Je to potřeba, neboť omezená paleta velmi podobných jmen, jež Targaryeni používali, může značně ztěžovat orientaci v událostech, zvlášť jedná-li se o znesvářené strany. V případě naprostého přetržení nitě je zde však poslední záchrana v podobě rozsáhlého a přehledného rodokmenu na konci knihy.

Původní rozčarování z docela jiného obsahu, než jaký jsem očekával, tak nakonec vystřídalo nadšení z podrobně převyprávěných zajímavých a všemožně propojených událostí, jež oplývají známou dávkou nečekaných otočení karty štěstěny, napětí a mysticismu. Zároveň mi udělala radost absence Deus ex machina, když by si autor zrovna nevěděl rady, jak se logicky vymotat z komplikovaných spojení a posloupností, jež na papíru načrtl. A že jich spolu s rozsáhlými rodokmeny je hodně. Naštěstí jsou všechny charaktery uvěřitelné a nepůsobí tak dojmem zjednodušení, které se může často v dílech tohoto rozsahu (s odvoláním na "je to přeci fikce!") vyskytovat. Oheň a krev tak mohu vřele doporučit všem skutečně odhodlaným fanouškům Hry o trůny. Přes svou spokojenost ale nemohu nepřipomenout, že knižní linka je stále nedokončená. Tak kdy, pane Martine?

Oheň a krev
Autor:
George R.R. Martin