Honza Vojtíšek: O sexu a hororu

Článek od: Redakce - 13.06.2022

Jsem opravdu rád, že se hororový žánr v Česku již rozšířil natolik, že se něco opravdu výživného a doporučeníhodného dá nalézt a vybrat rychle. Respektive že je z čeho vybírat. Při nabídce k napsání těchto několika vět se, samozřejmě, dá vypálit hned několik „klasických“, nezpochybnitelných a (subjektivně) zásadních děl, ať už v oblasti románové, či povídkové. Hned druhá má myšlenka však našeptávala něco o mlácení prázdné slámy či nošení dříví do lesa a její ozvěna nesla důležité a příjemné poselství: „Neotvírej otevřené dveře, na okamžik se zastav a zamysli se. Pokus se vybavit, co tě opravdu zasáhlo, co tě napadne při vzpomínce na to, co ti opravdu hodně dalo.“ A tak ano, mohl bych tady ztratit pár slov o Kingově To, Lovecraftových monumentálních příbězích či stále ještě v našich končinách nestoudně opomíjených žánrových šlehách Grahama Mastertona anebo antologiích Hlas krve nebo Tichá hrůza, které mi daly hodně a stavím je na žánrový piedestal. Ale nakonec jsem se rozhodl jinak. Protože je tu ještě něco, co vzdychá v šeru a natahuje své mrazivé prsty, jež jemně laskají za krkem. Je zde něco, co se na mé cestě žánrem a k němu stalo výrazným ukazatelem a rozcestníkem jeho spletitými cestami. Něco, co mi ukázalo, jak skvělé a mé ihned oblíbené, je spojení erotiky a hororu.

„Sex a hrůza mohou tvořit ideální pár… pekelně ideální pár.“

Toto jednoduché a pravdivé prohlášení napsali editoři Jeff Gelb a Lonn Friend, když v roce 1989 rozjeli sérii antologií erotických hororových povídek Žhavá krev (Hot Blood) a snažili se tak popřít myšlenku W. B. Yeatse: „Jen dva náměty mohou být pro seriózní a hloubavou mysl tak svrchovaně nezajímavé – sex a mrtví.“ Série, vycházející až do roku 2007, nakonec čítala třináct svazků. Všechny obsahovaly díla, která se různou měrou týkala jak erotiky, tak hrůzy a ukazovaly, že horor a erotika jsou dvojka, která si docela sedí. Protože hrůza a sex mají mnoho společného. Strach a chtíč jsou snad jediné dva lidské pocity, které dokáží narůst natolik, až nad nimi člověk může ztratit kontrolu, mohou ho zcela pohltit, ovládnout. Mohou se také vzájemně doprovázet, doplňovat se či dokonce vycházet jeden ze druhého. Jen si vzpomeňte na několik základních žánrových pouček – kdo má sex, umře, v roli přemožitele zla či zachránce vystupuje ta nejcudnější postava příběhu, odhalení tajů tělesných rozkoší s sebou nejednou přináší odhalení z jiných ne zrovna tělesně rozkošných rovin.
A právě první dvě antologie v této sérii, které ve druhé polovině 90. let vyšly v českém překladu, položily základ mé oblibě erotického hororu a erotických antologií.
Pro Žhavou krev editoři vybrali z velké nabídky žánrových erotických povídek známých i méně známých hororových autorů a autorek na široké paletě od lehké mysteriózní erotiky až po tvrdou pornografii. V knize tak lze nalézt úsměvnou povídku editora Jeffa Gelba Zuzi hulí, takřka prorockou povídku Theodore Sturgeona Má je pomsta, kterou již v roce 1979 předpověděl něco velmi nepříjemně podobného AIDS, Noc krve radící, že je třeba si moc dobře vybírat čtivo před spaním, či skvosty v podobě povídky F. Paula Wilsona Ménage à trois nebo čisté pornografie Raye Gartona Tresty. Kniha obsahuje i povídku Micka Garrise Čokoláda, kterou později zfilmoval pro seriál Masters of Horror. Z dalších známých jmen možno zmínit Lisu Tuttle, Ramsey Campbella, Harlana Ellisona, Roberta Blocha, Steva Rasnic Tema nebo Grahama Mastertona, který antologii otevírá výbornou povídkou Podvržené dítě.
Druhý svazek, nazvaný Nebezpečné vztahy (Hotter Blood), Jeff Gelb editoval společně s Michaelem Garretem. Tentokrát se rozhodli oslovit současné autory a autorky a požádat je, aby napsali povídky přímo pro jejich antologii. Dostali tak mimo jiné silně stísněný a částečně klaustrofobní příběh sexuální avantýry záletné manželky Vana od Richarda Laymona, lehce hellraiserovského Démonického milence od Nancy A. Collins, barkerovsky až mrazivě perverzní Braillovu encyklopedii Granta Morrisona, bizarně úchylný Přístroj Stephena Gallaghera či všeříkající Zvrhlosti Lucy Taylor, které česky nedávno vyšla povídková sbírka. Ve druhém svazku se objevilo více autorek než v prvním, zdánlivě drsný a bizarní obsah ředí i jemnější erotické příběhy (Posílej mi sny Micka Garrise, Dech minulosti Grahama Mastertona či Vyznání Kurta Buiseka).
Ano, sex prodává a hodně dobře se píše. Obě tyto knihy jsou však zajímavým a pozoruhodným počinem ukazujícím, že spojení erotiky, sexu, děsu, hrůzy a strachu funguje. Ne pro zdánlivou erotickou a sexuální prvoplánovitost, ale pro ono spojení, kdy rozkoš a strach opravdu působí ruku v ruce.
A tak stejně jako se často k těmto dvěma antologiím vracím a těším se na působivou kombinaci rozkoše a hrůzy, doufám a věřím, že se jednou podaří česky vydat i zbývající svazky této série. Protože dobrého erotického hororu není nikdy dost.

Přidat komentář