RECENZE: Kelsey Oside, Velryby

Článek od: Petra Elen Mand... - 31.03.2023

Dítka rostou a prožívají různá období. Jednou jsou uchváceny vesmírem, podruhé dinosaury a potřetí například oceánem. Pokud vaše ratolest prochází právě „oceánovou fází,“ zbystřete, tato publikace by mohla být to pravé.

Dle anotace dílo zprvu působí jako další zábavné leporelo pro starší děti. Krásné obrázky doplněné pár fakty, ale ve výsledku jste na konci a nic moc vám to nedá. Taková jednohubka na jednu cestu autem. Ano, těchto poloknih je plný trh (a knihovničky omladiny). Velryby jsou však příjemným překvapením, které ničí zažitý stereotyp, a určitě je nečeká osud zaprášených knih – budete se k nim vracet!

Text díla je velmi bohatý, ale není nudný. To rodiče a hlavně jejich malí čtenáři ocení nejvíce. Celý svazek je rozdělen do osmi kapitol. Nejdříve se čtenář seznámí s obecnými pojmy a základy o kytovcích. Následně nahlédne zpátky v čase, jak se obři oceánu vyvíjeli do dnešní doby a rozmanitých druhů. Samostatná kapitola se věnuje také potravě těchto savců, a že mají jídelníček velice pestrý. Důležité je poznat i prostředí, které je obklopuje. To vše graduje k poznání jejich společnosti, života jako takového a hloubek jejich duše. Nejedná se zkrátka o obyčejné „ryby“, ale savce, kteří mají co nabídnout. V neposlední řadě autor zmiňuje i vliv velryb na lidskou kulturu.
Věděli jste, že narval je kytovec s obřím rohem? Ten mu byl bohužel uřezáván a často v našich dějinách zaměňován za roh bájného jednorožce. Pokud někdy budete projíždět Klatovami, jeden z unikátních rohů je ke zhlédnutí v barokní lékárně U Bílého jednorožce na náměstí. Hned budete těmto tvorům z dálek blíže.

Geniální je uspořádání čteného textu. Ačkoli je ho požehnaně, není v jednolitých sloupcích. Krátké odstavce jsou rozprostřeny po stránkách a zakomponovány do ilustrací. Každá nová stránka je pastvou pro oči i pro ducha, nuda tedy nemá šanci. Všechna fakta a popisy podtrhují bohaté malby, které jsou do detailu propracované a nezapomínají ani na takové maličkosti jako rozdíly ocasních ploutví. Koneckonců když se jednou vydáte na oceán, že chcete velryby vidět na živo – většinou vám zamávají právě ocasem. :)

Kniha Velryby je uměleckým kouskem spojujícím krásný design s bohatými informacemi. Autoři mysleli opravdu na vše: vlepená záložka, pevné desky a kvalitní šitá vazba. Pokud listy nebudete rvát násilím, rozhodně se nestane, že by po pár prolistování začaly vypadávat. Lze toto dílo doporučit prvňáčkům, mladším školákům, ale neurazí ani středoškoláky se zájmem o tematiku či dospělé sběratele kvalitních knižních kousků, spojujících výtvarné umění a literaturu.

Velryby – malovaný oceán
Kelsey Oseid
Nakladatelství: Albatros